Zelfvertrouwen vergroten: Tips die écht werken!

Zelfvertrouwen vergroten is voor velen van ons van grote waarde. Als ons gevoel van eigenwaarde hoger is, voelen we ons niet alleen beter over onszelf, maar zijn we ook veerkrachtiger. Wanneer ons zelfvertrouwen hoger is, zullen veelvoorkomende emotionele zaken, zoals afwijzing en mislukking, waarschijnlijk als minder pijnlijk worden ervaren en zullen we sneller terugveren. Als ons gevoel van eigenwaarde hoger is, zijn we ook minder kwetsbaar voor angst; we geven minder cortisol af in onze bloedbaan als we onder stress staan, en het is minder waarschijnlijk dat het in ons systeem blijft hangen.

Maar hoe geweldig het ook is om meer zelfvertrouwen te hebben, het verbeteren ervan blijgt geen gemakkelijke taak te zijn. Ondanks de eindeloze reeks artikelen, programma’s en producten die beloven ons gevoel van eigenwaarde te vergroten, is de realiteit dat veel van deze artikelen niet werken. Gelukkig ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel zijn de 12 beste tips opgenomen die je kunnen helpen je zelfvertrouwen te vergroten.

Zelfvertrouwen betekenis

Wat is zelfvertrouwen precies?

Zelfvertrouwen is je mening over jezelf en je capaciteiten. Het kan hoog, laag of ergens hier tussenin zijn. Hoewel iedereen wel eens twijfels heeft over zichzelf, kan een laag zelfbeeld je onzeker en ongemotiveerd maken. Zelfvertrouwen is belangrijk voor je gezondheid en psychologisch welzijn. Een gezond niveau van zelfvertrouwen kan je helpen succesvol te worden in je persoonlijke en professionele leven. Wat ook de reden is voor je lage zelfvertrouwen, als je je afvraagt ​​hoe hoe je je zelfvertrouwen kunt vergroten, volgen in dit artikel enkele van de beste tips!

Zelfvertrouwen vergoten: 12 tips!

Gelukkig zijn er een aantalndingen die je kunt doen om je zelfvertrouwen te vergroten. Of je nu heel verlegen bent, geen vertrouwen hebt in een bepaald gebied of moeite hebt om ergens zeker van te zijn, deze strategieën kunnen je helpen.

1. Affirmaties voor zelfvertrouwen

Positieve affirmaties zijn ontzettend krachtig voor zelfvertrouwen vergroten. Zelfhulpboeken promoten ook vaak de kracht van positieve affirmaties. Bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord, maar als je ze nog nooit geprobeerd hebt, kan het wat ongemakkelijk lijken.

Jezelf vertellen hoe geweldig je bent, kan gek lijken, maar het is zo krachtig en kan je leven positief veranderen. Je zegt het niet simpelweg om je tijdeiljk beter te voelen, er zit namelijk een hele theorie en een behoorlijke hoeveelheid neurowetenschap achter deze praktijk.

Een affirmatie werkt omdat het de mogelijkheid heeft om je onderbewustzijn te programmeren om het genoemde concept te geloven. Dit komt doordat de geest het verschil niet kent tussen wat echt is of wat fantasie is. Hierdoor wordt je affirmatie werkelijkheid wanneer je het vaak genoeg herhaalt.

Het is altijd slim om je affirmaties minstens één (voor meer kracht meerdere keren) op te schrijven en ze dagelijks op te lezen. Je kunt hiervoor het beste een 

Ontdek hier meer uitgebreide informatie over affirmaties.

Voorbeelden van affirmaties voor zelfvertrouwen:

  1. Ik hou van mezelf.
  2. Ik heb ontzettend veel zelfvertrouwen.
  3. Ik ben een bijzonder persoon. Er is niemand zoals ik.
  4. Ik hou elke dag meer en meer van mezelf.
  5. Ik geloof in mezelf.
  6. Ik ben liefde waardig.
  7. Ik ben geluk waard.
  8. Ik ben succes waard.
  9. Ik verdien het om goed.
  10. betaald te worden voor mijn vaardigheden.
  11. Ik heb de kracht om het leven te creëren dat ik wil.
  12. Ik ben mooi, intelligent, leuk en vol leven.
  13. Ik ben een succesvol en gelukkig mens.
  14. Mensen waarderen mijn werk, mijn tijd en mijn liefde.
  15. Niets kan me ervan weerhouden mijn dromen te verwezenlijken.
  16. Mensen willen mijn gedachten en meningen horen. Mijn stem is belangrijk.
  17. Ik ben genoeg.
  18. Ik ben perfect zoals ik ben.
  19. Ik respecteer mezelf en anderen waarderen me.
  20. Ik kan alles hebben wat ik wil in het leven.
  21. Er is absoluut niets buiten mijn bereik.
  22. Ik doe geweldig werk.
  23. Ik trek prachtige dingen in mijn leven aan.
  24. Alles is mogelijk voor mij.
  25. Ik ben de complimenten die ik ontvang waardig.
notitieboek affirmaties
Notitieboekje - €14,75
affirmatiekaarten
Affirmatiekaarten - €29,95

2. Stop met negatief praten tegen en over jezelf

Dat stemmetje dat je vertelt dat je het geweldig doet (of juist niet), is veel krachtiger dan je misschien denkt. Een goede vuistregel is om tegen jezelf te praten op dezelfde manier als je tegen je vrienden zou praten. Dit kan in het begin heel moeilijk zijn, maar oefening baart kunst.

We kunnen niets veranderen als we niet erkennen dat er iets te veranderen is. Door ons simpelweg bewust te worden van onze negatieve zelfpraat, beginnen we afstand te nemen van de gevoelens die het oproept. Hierdoor kunnen we ons minder met hen identificeren. Zonder dit besef kunnen we gemakkelijk in de val lopen door onze zelfbeperkende praat te geloven. Gedachten zijn precies dat – gedachten. Ze zijn niet waarheid.  

Dit is een essentiële manier van denken om onder de knie te krijgen om je zelfvertrouwen te vergroten. Je moet je bewust zijn van je eigen denken en jezelf wat tijd en ruimte gunnen om na te denken over wat je denkt. Word je meer bewust van je allemaal tegen jezelf zegt in gedachten. Als je merkt dat je veel negatieve gedachten over jezelf hebt, neem dan een stap terug van die gedachte en vraag jezelf af: “waarom denk ik dat?” “Is er een positievere manier om hier naar te kijken?”

Als je een negatieve zelfpraat opmerkt, probeer dan de gedachte te vervangen door een positieve. Als je denkt dat je ver verwijderd bent van het bereiken van je doelen, stop dan en herformuleer die gedachte.Bedenk in plaats daarvan hoe ver je bent verwijderd van waar je bent begonnen. Negatief wordt dan positief en het zelfvertrouwen stijgt. Affirmaties, zoals hierboven benoemd, helpen je ook om negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten.

3. Verander het verhaal in je hoofd

We hebben allemaal een verhaal of een verhaal dat we over onszelf hebben gemaakt dat onze zelfpercepties vormt, waarop ons kernbeeld van onszelf is gebaseerd. Als we dat verhaal willen veranderen, moeten we begrijpen waar het vandaan komt en waar we de berichten hebben ontvangen die we onszelf vertellen. Wiens stemmen internaliseren we?

Soms kunnen automatische negatieve gedachten zoals‘ je bent lelijk ’of‘ je bent lui ’zo vaak in je hoofd worden herhaald dat je begint te geloven dat ze waar zijn. Deze gedachten zijn aangeleerd, wat betekent dat ze kunnen worden afgeleerd. Je kunt dit doen door je onderbewustzijn te herprogrammeren. Lees hier precies hoe je je onderbewustzijn kunt herprogrammeren.

Één van de technieken die in dit artikel ook benoemd worden zijn affirmaties. Affirmaties zijn simpelweg zo onzettend krachtig. Wat zou je willen dat je over jezelf geloofde? Herhaal deze zinnen elke dag voor jezelf. Uiteindelijk worden ze je realiteit!

4. Lees de juiste boeken

Er zijn veel zogenoemde ‘zelfhulp boeken’ die je kunnen helpen je zelfvertrouwen drastisch te vergroten. Hieronder volgen enkele van de beste boeken die je op het juiste pad richting zelfliefde en zelfvertrouwen kunnen brengen.

ik hou van mij boek
(Ik) Hou van mij - €28,-
zelfvertrouwen vergroten boek
Vergroot je zelfvertrouwen - €19,99
De kracht van zelfliefde - €20,99
boek assertiviteit
Assertiviteit - €23,50

5. Leer ‘nee’ te zeggen

Mensen met een laag zelfbeeld vinden het vaak moeilijk om voor zichzelf op te komen of nee te zeggen tegen anderen. Dit betekent dat ze thuis of op het werk overbelast kunnen raken, omdat ze niemand iets willen weigeren. Dit kan echter de stress verhogen en het nog moeilijker maken om ermee om te gaan.

Het ontwikkelen van je assertiviteit kan daarom helpen om je zelfrespect en zelfvertrouwen in grote maten te verbeteren. Soms kan het doen alsof je in jezelf gelooft echt helpen om het zelfvertrouwen te vergroten!

Onthoud: Een ‘nee’ tegen een ander is een ‘ja’ tegen jezelf!

6. Gun jezelf een pauze

Je hoeft niet elk uur van de dag perfect te zijn. Je hoeft niet eens altijd een goed gevoel over jezelf te hebben. Het gevoel van eigenwaarde varieert van situatie tot situatie, van dag tot dag en van uur tot uur. Sommige mensen voelen zich ontspannen en positief bij vrienden en collega’s, maar ongemakkelijk en verlegen bij vreemden. Anderen kunnen het gevoel hebben dat ze zichzelf op het werk volledig onder controle hebben, maar worstelen op sociaal vlak (of omgekeerd).

Gun jezelf een pauze. We hebben allemaal momenten waarop we ons een beetje neerslachtig voelen of het moeilijker vinden om ons zelfvertrouwen te behouden. De sleutel is om niet te streng voor jezelf te zijn. Wees aardig voor jezelf en niet te kritisch. Bekritiseer jezelf ook nooit tegenover anderen, omdat dit je negatieve opvattingen kan versterken.

7. Ga uitdagingen aan

Mensen met een laag zelfbeeld vermijden vaak uitdagende en moeilijke situaties. Stop met dit te doen! Een manier om je gevoel van eigenwaarde te verbeteren, is door een uitdaging aan te gaan. Dit betekent niet dat je alles zelf moet doen – een deel van de uitdaging kan zijn om hulp te zoeken wanneer je die nodig heeft – maar wees bereid om iets te proberen waarvan je weet dat het moeilijk te bereiken is. Door te slagen, laat je zien dat je kunt bereiken.

Soms stellen mensen dingen uit – zoals iemand uitnodigen voor een date of solliciteren voor een promotie – totdat ze meer zelfvertrouwen hebben. Maar soms is de beste manier om vertrouwen te krijgen door het gewoon te doen. Probeer dingen te doen waarvan je brein zegt dat je ze niet kunt.

Oefen het onder ogen zien van een aantal van je angsten die voortkomen uit een gebrek aan zelfvertrouwen. Als je bang bent dat je jezelf in verlegenheid brengt of denkt dat je het gaat verknoeien, probeer het dan toch. Zeg tegen jezelf dat het maar een experiment is en kijk wat er gebeurt. Je zult merken dat je je hierna een stuk beter voelt. Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat, en hoe vaker je het doet, hoe meer zelfvertrouwen je zult krijgen.

8. Leer complimenten te accepteren

Een van de lastigste aspecten van het verbeteren van het gevoel van eigenwaarde is dat wanneer we ons slecht voelen over onszelf, we de neiging hebben om meer weerstand te bieden aan complimenten – ook al hebben we ze dan juist het meest nodig. Stel jezelf dus tot doel om complimenten te accepteren wanneer je ze ontvangt, zelfs als ze je een ongemakkelijk gevoel geven. De beste manier om de reflexieve reacties van het wegslaan van complimenten te vermijden, is door eenvoudige vaste antwoorden voor te bereiden en jezelf te trainen om ze automatisch te gebruiken wanneer je goede feedback krijgt (bijv. “Bedankt” of “Wat aardig van je”). Na verloop van tijd zal de neiging om complimenten te ontkennen of af te wijzen vervagen – wat ook een mooie indicatie zal zijn dat je gevoel van eigenwaarde sterker wordt.

9. Stop met jezelf te vergelijken met anderen

Of je jezelf nu vergelijkt qua hoe je eruit ziet met een instagram model of je vergelijkt je salaris met het inkomen van je vriend, vergelijkingen zijn niet gezond. Er is zelfs een direct verband tussen jaloezie en hoe je over jezelf denkt. Mensen die zichzelf vergelijken met anderen, ervaren vaak afgunst. En hoe meer afgunst je hebt, hoe slechter je je zult voelen.

Besteed aandacht aan momenten waarop je je uiterlijk, rijkdom, bezittingen, vaardigheden, prestaties etc vergelijkt. Als je denkt dat andere mensen beter zijn of meer hebben, wordt je zelfvertrouwen aangetast. Als je merkt dat je vergelijkingen maakt, herinner jezelf er dan aan dat dit niet nuttig is. Iedereen loopt zijn eigen race en het leven is geen wedstrijd.

Hier zijn een paar tips om jezelf te bevrijden uit de valstrik van vergelijking:

Tel je positieve punten. Als je jaloers bent op het leven van iemand anders, herinner jezelf dan aan je eigen sterke punten en successen. Overweeg om een dankbaarheidsdagboek bij te houden om je te helpen zich op je eigen leven te concentreren en niet op het leven van anderen. Koop hier een dankbaarheidsdagboek.

Wees goed voor anderen. Als je je beste zelf bent, ben je misschien minder geneigd om jezelf met anderen te vergelijken of je te concentreren op de dingen die je mist. Anderen helpen, vooral degenen die het minder hebben dan jij, kan een goed beeld geven van hoe gezegend je werkelijk bent in het leven.

Identificeer en ontwijk vijanden. Zijn er bepaalde mensen in je leven die constant oordelen en vergelijken, en gewoon je competitieve kant naar voren brengen (en niet op een goede manier)? Het is verstandig om contact met deze personen te beperken of, indien mogelijk, volledig te vermijden.

Zoek positieve mensen op. Terwijl je de negatieve mensen in je leven uitroept, is het ook belangrijk om een sociale kring van mensen te cultiveren die je steunen en motiveren om je beste zelf te zijn, en die je herinneren aan het goede in jezelf.

10. Verbeter je lichamelijke gezondheid

Het is veel gemakkelijker om je goed te voelen als je fit en gezond bent. Mensen met een laag zelfbeeld verwaarlozen zichzelf echter vaak, omdat ze niet het gevoel hebben dat ze het ‘verdienen’ om verzorgd te worden. Toch is het erg belangrijk dat je dit wel doet, het zal je zoveel beter laten voelen over jezelf en je leven.

Hier zijn een paar zelfzorgpraktijken die verband houden met een hoger niveau van zelfvertrouwen:

Eetpatroon. Goed eten heeft veel voordelen, waaronder meer zelfvertrouwen en zelfrespect. Als je je lichaam van brandstof voorziet met het juiste voedsel, voel je je gezonder, sterker en energieker, wat kan resulteren in een beter gevoel over jezelf.

Beweging. Fysieke activiteiten vergroten het zelfvertrouwen en zorgt ervoor dat je lekkerder in je vel zit. Probeer minimaal 30 minuten te bewegen elke dag. Dit hoeft niet perse een zware training in de sportschool te zijn, dit kan ook een fijne wandeling of (minder leuk) een intensieve schoonmaak in je huis.

Meditatie. Experts zeggen dat meditatie op verschillende manieren het zelfvertrouwen kan vergroten. Ten eerste helpt het je om jezelf te herkennen en te accepteren. Meditatie leert je ook om te stoppen met negatief praten over jezelf en je los te koppelen van elk mentaal gebabbel dat je zelfvertrouwen verstoort.

Slaap. Slaaptekort kan een negatieve invloed hebben op je zelfrespect, terwijl slaap van goede kwaliteit in verband wordt gebracht met positieve persoonlijkheidskenmerken, waaronder optimisme en zelfrespect

11. Vier elke dag je prestaties

Het zelfvertrouwen groeit als we iets bereiken dat belangrijk voor ons is. We erkennen en vieren echter vaak niet alle geweldige kleine overwinningen die we elke dag behalen. Schrijf aan het eind van elke dag drie dingen op die je hebt bereikt of waar je dankbaar voor bent. Deze eenvoudige gewoonte om prestaties te vieren is een van de beste praktijken om dagelijks het zelfvertrouwen te vergroten.

12. Onthoud dat je niet je omstandigheden bent.

Ten slotte is het belangrijk om te leren onderscheid te maken tussen je omstandigheden en wie je bent. Het erkennen van innerlijke waarde en het liefhebben van iemands onvolmaakte zelf, vormen de veilige basis voor groei. Met die zekerheid ben je vrij om te groeien met plezier, niet met faalangst – want falen verandert niets aan de kernwaarde.

We worden allemaal geboren met een oneindig potentieel en dezelfde waarde als mensen. Dat we minder zijn, is een verkeerde overtuiging die we in de loop van de tijd hebben geleerd. Daarom kunnen zelfcompassie zelfvernietigende gedachten en overtuigingen worden afgeleerd. Het nemen van de hierboven beschreven stappen is een begin in de poging om de eigenwaarde en het zelfvertrouwen te vergroten.

Voordelen van zelfvertrouwen vergroten

Zelfvertrouwen vergroten is erg belangrijk als je merkt dat je te weinig zelfvertrouwen hebt. Zelfvertrouwen hebben kan veel voordelen opleveren – thuis, op het werk en in je relaties. Hier zijn enkele van de positieve effecten die zelfvertrouwen op je leven kan hebben.

Openheid om nieuwe dingen te proberen. Als je in jezelf gelooft, ben je meer bereid om nieuwe dingen te proberen. Of je je nu aanmeldt voor een promotie of aanmeld voor een nieuwe sport, in jezelf geloven is de sleutel om jezelf op de kaart te zetten.

Betere prestatie. Als je zelfverzekerd bent, kunt je je middelen aan de taak wijden. In plaats van tijd en energie te verspillen met je zorgen te maken dat je niet goed genoeg bent, kun je je energie aan je inspanningen besteden. Dus uiteindelijk zul je beter presteren als je je zelfverzekerd voelt.

Betere veerkracht. Vertrouwen, of in jezelf geloven, kan je veerkracht vergroten, of je vermogen om terug te springen van uitdagingen of tegenslagen die je in het leven tegenkomt.

Verbeterde relaties. Als je een gezonde dosis zelfvertrouwen hebt, kun je je relaties gelukkig en gezond houden. Een van de redenen is dat mensen met zelfvertrouwen vaak sterkere grenzen stellen en prioriteit geven aan hun eigen behoeften en emoties. Zelfvertrouwen hebben heeft niet alleen invloed op hoe je over jezelf denkt, maar het helpt je ook om anderen beter te begrijpen en lief te hebben. Het geeft je ook de kracht om weg te lopen als je niet krijgt wat je verdient.

Je zit lekkerder in je vel. Dit spreekt natuurlijk voor zich. Wanneer je meer zelfvertrouwen hebt en in jezelf gelooft zul je lekkerder in je vel zitten. Het hebben van zelfvertrouwen verandert je leven in positieve zin.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *