Voordelen van een hometrainer

Wil je graag wat kilo’s eraf? Of wil je graag een goede conditie opbouwen en fit blijven? Of beide? Dan is de home trainer een perfect apparaat voor jou! Of je nou houdt van een actieve krachigte training of lekker ontspannen fietsen, je kunt je eigen tempo bepalen. Vaak zijn er verschillende programma’s waar je voor kunt kiezen en je kunt zelf het niveau instellen. Wat zijn de voordelen van een hometrainer? Lees verder om dit te ontdekken!

5 redenen waarom het gebruik van een hometrainer de beste manier is om fit te worden (en te blijven)

1. Het is tijdbesparend en makkelijk

Dit is een van de belangrijkste voordelen van een hometrainer. Een hometrainer fiets kan een heel stuk tijd efficiënter zijn. Als je een abonnement op de sportschool hebt is het voor veel mensen lasting om er ook daadwerkelijk heen te gaan. Bij een hometrainer heb je hier geen last van, je kan elk moment van de dag trainen in je eigen huis. Je hoeft niet naar de sportschool te rijden en daarnaast verspil je ook geen tijd aan het dubben of wat je moet dragen, aangezien toch niemand je ziet! Je kunt al je tijd besteden aan het sporten zelf. Zo kun je ook makkelijk kleine work-outs inplannen als bijvoorbeeld je eten in de oven ligt. Het is ook ideaal voor mensen met kinderen die je niet zomaar kunt achterlaten. Met je indoor trainer kun je sporten en tegelijkertijd toch de kinderen in de gaten houden. Heb je niet zoveel plek in huis? Ga dan voor een opvouwbare hometrainer. 

2. Je training is van betere kwaliteit

Gecontroleerde en gerichte training is één van de grote voordelen van indoor training. Er zijn geen ongewenste kilometers. Een indoortrainer maakt het gemakkelijker om heel specifiek te zijn over je training in vergelijking met buiten fietsen bijvoorbeeld, waardoor je meer tijd kunt doorbrengen in de belangrijkste hartslag- of krachtzones, zonder tijd te verliezen aan het stoppen voor kruispunten. Het is ook mogelijk om elke soort weg, vlak of steil, te repliceren op een indoor trainer, inclusief wegen die je misschien niet in je buurt hebt. Er zijn allerlei soorten trainingen voor turbotrainers die je  kunt volgen om aan specifieke gebieden van je conditie te werken. De nieuwste slimme trainers met geïntegreerde vermogensmeters kunnen je training naar een hoger niveau tillen, met gedetailleerde en gerichte trainingen die kunnen worden opgenomen in een gestructureerd trainingsplan. Zo kun je het meeste uit je traingstijd halen.

3. Niemand ziet je zweten!

Wanneer je hard traint, druipt het zweet vaak van je voorhoofd af. Veel mensen vinden het niet prettig om te sporten waar veel andere mensen bij zijn en voelen zich dan niet helemaal op hun gemak. Wanneer je thuis traint hoef je je nergens druk om te maken en kan je je helemaal laten gaan. Het is ook ideaal dat je direct na het sporten onder je eigen douche kan springen in plaats van dat eerst helemaal bezweet naar huis moet.

4. Het is goedkoper

Een hometrainer lijkt een flinke investering, maar je hebt het eigenlijk zo terugverdiend. Wanneer je een abbonement op de sportschool hebt betaal je elke maand, en zit je vaak minimaal een jaar hieraan vast. Helemaal zonde wanneer je een tijdje niet gaat en toch gewoon moet doorbetalen. Een hometrainer kun je gebruiken wanneer je wilt en gaat ontzettend lang mee. Mocht het apparaat uiteindelijk toch niks voor jou zijn, dan kun je hem altijd nog doorverkopen voor een mooie prijs. Het is en blijft een populair sportapparaat!

5. Je bent sneller

Heb je het gevoel dat je in de winter langzamer fiets of langzamer rent? Je bent niet de enige. Hoe kouder het wordt, hoe meer moeite het kost. Koude lucht is dichter en het kost meer moeite om jezelf erdoorheen te duwen. Daarnaast helpen koude spieren ook niet echt mee. Ook draag je waarschijnlijk meer en dikkere lagen kleding wat de snelheid kan vertragen in vergelijking met een kort sportbroekje en hemdje. Binnen sporten is dan ook ideaal!

6. Het is leuk!

Ja echt waar! Binnentraining kan heel leuk zijn en een stuk aantrekkelijker dan door weer en wind buiten fietsen of hardlopen. Je kunt jezelf helemaal uitleven, zonder pottenkijkers. Je kunt lekker harde muziek aanzetten, of het apparaat voor je tv zetten zodat je jouw favoriete serie tegelijkertijd kunt verder kijken. Sport en plezier in één!

Het is algemeen bekend dat een groot deel van Nederland te weinig beweegt. Dit heeft vaak te maken met een druk leven: werken, zorgen voor de kinderen etc. Sporten schieten er dan al snel bij in. Toch is het erg belangrijk om genoeg beweging te hebben. De hometrainer is daar de perfecte oplossing voor. Je hoeft er het huis niet eens voor uit! Het gebruik van een hometrainer is perfect om je benen en dijen te trainen en te verfijnen terwijl je gewicht verliest. Maar wist je dat sporten op een hometrainer fiets ook veel voordelen heeft voor je lichaam en je gezondheid? Het geeft een gevoel van geluk door het vrij komen van zeer speciale hormonen, welke ons zelfverzekerder laten voelen en helpen stress te verminderen. Daarnaast heeft het antidepressieve effecten, vermindert het het risico op verschillende ziekten en is het extreem efficiënt tegen slechte cholesterol. Hoewel vaak onbekend, zijn deze positieve effecten zeer krachtig!

Hometrainer kopen

Een hometrainer kopen is dus een hele goed investering, of je nu wilt afvallen, spieren wilt opbouwen of gewoon wat fitter wilt worden. Er zijn verschillende types beschikbaar met diverse specificities. Voor welke hometrainer je het beste kan gaan is natuurlijk een persoonlijke keus. Hier volgen een aantal goede modellen met geweldgie beoordelingen:

De gezondheidsvoordelen van trainen op een hometrainer

Helpt je gewicht verliezen

Dit is de meest voorkomende reden waarom mensen een hometrainer aanschaffen. Het gebruik van een hometrainer helpt je met het verbranden van veel calorieën en daardoor val je af. Hoe hoger de intensiteit van je training, hoe meer calorieën je verbrandt.

Goed voor je hart

De hometrainer bike is als uithoudingsoefening ideaal om je hart te trainen! Het hart is een spier en moet zoals alle spieren regelmatig worden getraind om in vorm te blijven. Een goed getraind hart zorgt voor een lagere hartslag, in rust en tijdens inspanning. Een goed getraind hart klopt daardoor minder vaak en is minder gestrest. De bloeddruk, die zorgt voor de bloedcirculatie in onze bloedvaten, is ook lager wanneer het hart gespierder is omdat het bij elke samentrekking een groter bloedvolume uitstoot. Als u op de middellange termijn regelmatig traint, verbetert u uw cardiorespiratoire capaciteit. Je zult meer kunnen sporten en bewegen zonder meteen in ademsnood te zitten. Deze gunstige effecten van sport op het hart helpen het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen, hebben dan ook minder kans op een beroerte.

Spiermassa opbouwen

Trainen op een hometrainer is perfect om je benen, dijen en billen te versterken, maar ook je armen, buik- en rugspieren. Je spieren werken vooral wanneer je de weerstand van je hometrainer verhoogt. Een laag weerstandsniveau is goed om op te warmen en om het uithoudingsvermogen te verbeteren, maar niet om spieren op te bouwen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden 😉 De spieren van het onderlichaam worden altijd aan het werk gezet op de hometrainer: de bilspieren, de hamstrings (net onder de billen), de quadriceps (aan de voorkant van de dijen) en de kuiten (aan de achterkant van de dijen). De armspieren worden ook aan het werk gezet, maar in mindere mate dan de spieren van het onderste deel van het lichaam. Deze spieren werken meer als je het stuur strakker trekt, bijvoorbeeld tijdens een zware inspanning.

Vermindert het risico op diabetes type 2

Sporten bieden veel voordelen voor het risico op diabetes. Wanneer we sporten, gebruiken onze spieren glucose en daardoor dealt de bloedsuikerspiegel. Diabetes wordt gekenmerkt door een teveel aan suiker in het bloed. Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat sport en lichaamsbeweging de bloedsuikerspiegel bij diabetes verlagen. Fysieke activiteit heeft ook voordelen voor insuline. Insuline is een hormoon dat door het lichaam wordt gemaakt en dat de bloedsuikerspiegel reguleert.. Bij diabetes speelt insuline zijn rol niet meer correct, wat resulteert in een verhoging van de bloedsuikerspiegel. Regelmatig sporten maakt het lichaam gevoeliger voor insuline, wat betekent dat de hoeveelheid insuline die nodig is om de bloedsuikerspiegel te verlagen, afneemt.

Het geeft je een goed gevoel

Tijdens het sporten komt er endorfine vrij. Dit stofje zorgt voor een gelukzalig en euforisch gevoel en vermindert pijn. Daarom wordt het ook wel een natuurlijke feel good drug genoemd.

Goed voor revalidatie

De hometrainer wordt aanbevolen voor revalidatie, vooral na een knie- of enkelverstuiking. Deze sport vraagt ​​de gewrichten op een zachte manier en zonder schokken. Je moet echter altijd van tevoren met je arts overleggen of de hometrainer in jouw geval wordt geadviseerd.

Helpt cholesterol verlagen

Cholesterol is op zichzelf niet slecht, het is gewoon het teveel aan cholesterol dat het risico op hart- en vaatziekten verhoogt. Het ‘goede’ cholesterol kan echter worden onderscheiden van het ‘slechte’ cholesterol. Wat belangrijk is om te weten, is dat sport een goed cholesterol bevordert en een slecht cholesterol verlaagt. Deze positieve effecten van sport op cholesterol zijn in veel wetenschappelijke onderzoeken geanalyseerd en het is raadzaam voor mensen met cholesterolproblemen om regelmatig te sporten en aan lichaamsbeweging te doen!

Effectieve preventie tegen degeneratieve ziekten zoals Alzheimer en Parkinson

De hometrainer is een fijn sport apparaat die het hele leven thuis kan worden beoefend. Vooral na 65 jaar is het erg belangrijk om actief te blijven en regelmatig te blijven sporten en sporten! Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat fysieke activiteit, indien regelmatig beoefend, de symptomen van degeneratieve ziekten zoals Alzheimer of Parkinson zou kunnen vertragen. Dit kan worden verklaard door het feit dat lichaamsbeweging bepaalde hersengebieden stimuleert. Recente studies tonen ook aan dat het nooit te laat is om te beginnen, omdat sport al na enkele weken nuttig kan zijn. Zoals steeds meer artsen zeggen, is sport de beste preventie tegen ouderdomsziekten!

Langer leven

Een van de vele voordelen van een hometrainer is een langer leven. Regelmatig fietsen op een hometrainer kan ook je levensverwachting verhogen! Dit geldt niet specifiek voor de hometrainer, maar voor bewegen en sporten in het algemeen. Veel wetenschappelijke onderzoeken hebben inderdaad aangetoond dat het regelmatig beoefenen van een sport niet alleen het risico op veel ziekten kan verminderen, het uiterlijk ervan kan vertragen en bepaalde symptomen kan verlichten, maar ook de effectiviteit van het immuunsysteem bij ouderen langer kan behouden, waardoor de levensverwachting toeneemt .

Hou je niet van fietsen, dan is een hometrainer misschien niet het beste fitness apparaat voor jou. Misschien is lopen of hardlopen meer je ding? Lees dan in dit artikel alles waar je op moet letten bij het kopen van een loopband.

Conclusie

Op de vraag: ” Wat zijn de voordelen van een hometrainer?” zijn dus een hele hoop antwoorden! Het is enorm handig is om thuis een home trainer te hebben. Naast dat het veel gemaksvoordelen met zich mee brengt, zitten er ook een hoop gezondheidsvoordelen aan het gebruiken van een hometrainer. 

Leave a Comment

Your email address will not be published.