gezondheidsvoordelen bijenpollen

Top 11 gezondheidsvoordelen van bijenpollen

Wat zijn bijenpollen?

Bijenpollen wordt gezien als één van de beste superfoods die er bestaat. Bijenpollen zijn een mengsel van bloempollen, nectar, enzymen, honing, was en bijenafscheiding. Honingbijen verzamelen stuifmeel van planten en transporteren het naar de bijenkorf, waar het wordt opgeslagen en gebruikt als voedsel voor de kolonie. Bijenpollen mogen niet worden verward met andere bijenproducten zoals honing, koninginnengelei of honingraat. Deze producten bevatten mogelijk geen pollen of andere stoffen. Zijn bijenpollen gezond? Ja zeker! Lees in dit artikel de gezondheidsvoordelen van bijenpollen! 

De laatste tijd zijn bijenpollen ontzettend populair geworden in de gezondheidsgemeenschap omdat het vol zit met voedingsstoffen, aminozuren, vitamines, lipiden en meer dan 250 actieve stoffen. Het wordt ook vaak als medicijn gebruikt. Veel studies hebben de gezondheidseffecten van bijenpollen onderzocht en veelbelovende resultaten gevonden.

Bijenpollen kopen

Absolute Bijenpollen Raw

Deze gezonde Superfood mag niet ontbreken aan een gezond dieet. Mattisson Absolute Bijenpollen Raw bevat uitsluitend bijenpollen zonder enig andere toevoeging. Het is ideaal voor in je smoothie, açaí bowl, shake of yoghurt en goed te combineren met andere Superfoods.

Mattisson Biologische Bijenpollen 

Het verschil tussen de conventionele- en biologische bijenpollen is dat de biologische korven alleen in velden mogen worden gezet met een biologische omgeving. Zo kunnen de bijen alleen nectar en stuifmeel verzamelen van bloemen die niet zijn behandeld met pesticides.

gezondheidsvoordelen bijenpollen

Hier volgen de 11 gezondheidsvoordelen van bijenpollen, ondersteund door wetenschap:

1. Indrukwekkend voedingsprofiel met meer dan 250 actieve stoffen.

Het bevat meer dan 250 biologisch actieve stoffen, waaronder eiwitten, koolhydraten, lipiden, vetzuren, vitamines, mineralen, enzymen en antioxidanten.

Bijenpollenkorrels bestaan ​​uit de volgende voedingstoffen:

  • Koolhydraten: 40%
  • Eiwit: 35%
  • Water: 4-10%
  • Vetten: 5%
  • Andere stoffen: 5-15%

De laatste categorie bevat vitamines, mineralen, antibiotica en antioxidanten. De voedingswaarde van het stuifmeel is echter afhankelijk van de plantbron en het seizoen waarin het verzameld is.

Studies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat bijenpollen van dennenplanten ongeveer 7% proteïne bevatten, terwijl pollen die zijn verzameld uit dadelpalmen rond de 35% proteïne bevatten. Bovendien heeft bijenpollen dat in de lente wordt geoogst een aanzienlijk andere aminozuursamenstelling dan pollen die in de zomer worden verzameld.

2. Hoog gehalte aan antioxidanten welke beschermen tegen vrije radicalen en chronische ziekten.

Bijenpollen zitten boordevol met een grote verscheidenheid aan antioxidanten, waaronder flavonoïden, carotenoïden, quercetine, kaempferol en glutathion. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen potentieel schadelijke moleculen die vrije radicalen worden genoemd. Schade door vrije radicalen wordt in verband gebracht met chronische ziekten zoals kanker en diabetes type 2.

Studies hebben aangetoond dat antioxidanten van bijenpollen chronische ontstekingen kunnen verminderen, schadelijke bacteriën kunnen elimineren, infecties kunnen bestrijden en de groei en verspreiding van tumoren kunnen bestrijden.

Het gehalte aan antioxidanten van bijenpollen hangt echter ook af van de plantaardige bron. Tenzij de plantenbron specifiek op het etiket wordt vermeld, kan het moeilijk zijn om te bepalen waar je bijenpollen vandaan komen.

3. Kan risicofactoren voor hartaandoeningen zoals hoge bloedlipiden en cholesterol verlagen.

Hartaandoeningen zijn wereldwijd de een van de grootste doodsoorzaken. Zowel hoge bloedlipiden als hoog cholesterolgehalte zijn gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen. Interessant is dat bijenpollen deze risicofactoren kunnen verlagen.

Dierstudies hebben bijvoorbeeld aangetoond dat extracten van bijenpollen het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verlagen, met name het “slechte” LDL-cholesterol. Bij mensen met bijziendheid veroorzaakt door verstopte bloedvaten, verlaagden supplementen met bijenpollen het cholesterolgehalte in het bloed, waardoor hun gezichtsveld werd vergroot.

Bovendien kunnen antioxidanten in bijenpollen lipiden beschermen tegen oxidatie. Wanneer lipiden oxideren, kunnen ze samenklonteren, de bloedvaten beperken en het risico op hart- en vaatziekten verhogen.

4. Kan de leverfunctie versterken en je lever beschermen tegen giftige stoffen.

Je lever is een vitaal orgaan dat gifstoffen afbreekt en uit je bloed verwijdert. Dierstudies hebben aangetoond dat bijenpollen het ontgiftende vermogen kunnen versterken. Bij oudere dieren versterkte bijenpollen de antioxidantafweer van de lever en verwijderde meer afvalproducten, zoals malondialdehyde en ureum, uit het bloed.

Andere studies tonen aan dat antioxidanten van bijenpollen de lever beschermen tegen schade door verschillende giftige stoffen, waaronder overdoses. Bijenpollen bevorderen ook de levergenezing.

Er zijn echter maar weinig menselijke studies die de effecten van bijenpollen op de leverfunctie hebben beoordeeld. Er zijn meer studies bij mensen nodig om gezondheidsaanbevelingen op te stellen.

5. Het heeft verschillende ontstekingsremmende eigenschappen.

Bijenpollen worden traditioneel gebruikt om ontstekingen en zwellingen te verminderen. Een studie toonde aan dat het extract van bijenpollen de zwelling van de poten van ratten met 75% verminderde. De ontstekingsremmende effecten worden zelfs vergeleken met verschillende niet-steroïde ontstekingsremmende geneesmiddelen, zoals fenylbutazon, indomethacine, analgin en naproxen.

Bijenpollen bevatten verschillende verbindingen die ontstekingen en zwellingen kunnen verminderen, waaronder het antioxidant quercetine, dat de productie van inflammatoire omega-6-vetzuren, zoals arachidonzuur, verlaagt. Bovendien kunnen plantaardige stoffen in bijenpollen biologische processen onderdrukken die de productie van ontstekingshormonen zoals tumornecrosefactor (TNF) stimuleren.

6. Kan je helpen ziekte te voorkomen door de immuniteit te versterken en bacteriën te doden.

Bijenpollen kunnen je immuunsysteem versterken, waardoor je ziekten en ongewenste reacties kunt voorkomen. Ten eerste heeft onderzoek aangetoond dat het de ernst en het begin van allergieën kan verminderen. In één onderzoek bleek bijenpollen de activering van mestcellen aanzienlijk te verminderen. Mestcellen geven bij activering chemicaliën af die een allergische reactie veroorzaken.

Ook hebben verschillende reageerbuisstudies bevestigd dat bijenpollen sterke antimicrobiële eigenschappen hebben. Bijenpollenextract bleek potentieel schadelijke bacteriën te doden, zoals E. coli, Salmonella, Pseudomonas aeruginosa en bacteriën die stafylokokbesmettingen veroorzaken.

7. Kan wondgenezing bevorderen en infecties voorkomen.

Bijenpollen hebben ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen, die je lichaam kunnen helpen bij wondgenezing.

Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat extract van bijenpollen even effectief was bij de behandeling van brandwonden als zilversulfadiazine, een gouden standaard in brandwondenbehandeling, en veel minder bijwerkingen veroorzaakte.

Een andere studie toonde aan dat het aanbrengen van een balsem met bijenpollen op een brandwond de genezing aanzienlijk versnelde ten opzichte van standaardgeneesmiddelen. De antimicrobiële eigenschappen van bijenpollen kunnen ook infecties voorkomen, een belangrijke risicofactor die het genezingsproces voor schaafwonden, snijwonden, schaafwonden en brandwonden in gevaar kan brengen.

8. Kan helpen tegen kanker

Bijenpollen kunnen toepassingen hebben voor het behandelen en voorkomen van kanker, die optreden wanneer cellen zich abnormaal vermenigvuldigen.

In reageerbuisstudies zijn extracten van bijenpollen gevonden die de tumorgroei remmen en apoptose – de geprogrammeerde dood van cellen – in prostaat-, colon- en leukemische kankers stimuleren.

Bijenpollen van cistus (Cistus incanus L.) en witte wilg (Salix alba L.) kunnen anti-oestrogene eigenschappen hebben, die het risico op borst-, prostaat- en baarmoederkanker kunnen verlagen. Er is echter meer op mensen gebaseerd onderzoek nodig.

9. Kan menopauzale symptomen zoals opvliegers verlichten.

De menopauze, die het einde van de menstruatie bij vrouwen markeert, gaat vaak gepaard met ongemakkelijke symptomen zoals opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen en slaapstoornissen. Studies tonen aan dat bijenpollen verschillende symptomen van de menopauze kunnen verlichten.

In één onderzoek vond 71% van de vrouwen dat hun menopauzeklachten verbeterden tijdens het gebruik van bijenpollen. In een ander onderzoek ervaarde 65% van de vrouwen die een stuifmeelsupplement gebruikten minder opvliegers. Deze vrouwen gaven ook andere gezondheidsverbeteringen aan, zoals betere slaap, verminderde prikkelbaarheid, minder gewrichtspijn en verbeterde stemming en energie.

Bovendien toonde een onderzoek van drie maanden aan dat vrouwen die supplementen met bijenpollen gebruikten significant minder menopauzeklachten hadden. Bovendien hielpen deze supplementen het “slechte” LDL-cholesterol te verlagen en het “goede” HDL-cholesterol te verhogen.

10. Kan het gebruik van voedingsstoffen, het metabolisme en de levensduur verbeteren.

Er zijn bewijzen dat bijenpollen het gebruik van voedingsstoffen door je lichaam kunnen verbeteren. Zo namen ratten met een ijzertekort 66% meer ijzer op wanneer stuifmeel aan hun dieet werd toegevoegd. Deze stijging is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat stuifmeel vitamine C en bioflavonoïden bevat, die de ijzerabsorptie stimuleren. Bovendien namen gezonde ratten die stuifmeel kregen, meer calcium en fosfor uit hun dieet op. Stuifmeel bevat hoogwaardige eiwitten en aminozuren die een dergelijke opname kunnen bevorderen.

Andere dierstudies hebben aangetoond dat bijenpollen de spiergroei kunnen verbeteren, het metabolisme kunnen versnellen en een lange levensduur kunnen bevorderen. Hoewel dierstudies veelbelovend zijn, is het niet duidelijk of mensen dezelfde voordelen ervaren.

11. Veilig voor de meeste mensen en gemakkelijk toe te voegen aan je dieet.

Bijenpollen komen in korrel- of supplementvorm en zijn veilig voor de meeste mensen. Je kunt het kopen bij gezondheidswinkels, je plaatselijke imker of gewoon online. De korrels kunnen worden toegevoegd aan je favoriete gerechten, zoals ontbijt of smoothies.

Mensen met allergieën voor stuifmeel of bijensteek moeten echter stuifmeelproducten vermijden, omdat deze symptomen kunnen veroorzaken zoals jeuk, zwelling, kortademigheid of anafylaxie. Deze producten kunnen ook een negatieve invloed hebben op bloedverdunners, zoals warfarine. Zwangere of zogende vrouwen moeten producten van bijenpollen vermijden, omdat er geen bewijs is dat ze volkomen veilig zijn voor baby’s.

Leave a Comment

Your email address will not be published.