Psylliumvezels: Voordelen, bijwerkingen, dosering

Misschien heb je psylliumvezels wel eens zien staan naast andere natuurlijke laxeermiddelen. Het is echter zoveel meer dan alleen een constipatiebehandeling in termen van gezondheidsvoordelen. Dit vezel wordt gebruikt als supplement om een verscheidenheid aan aandoeningen te behandelen.

Psyllium passeert, net als andere oplosbare vezels, de dunne darm zonder volledig te worden afgebroken of geabsorbeerd. In plaats daarvan absorbeert het water en wordt het een stroperige verbinding die gunstig is voor constipatie, diarree, bloedsuikerspiegel, bloeddruk, cholesterol en gewichtsverlies.

Lees verder om alles te ontdekken wat er te weten valt over psylliumvezels.

Wat zijn psylliumvezels

Psyllium is de naam die wordt gegeven aan zaden van de Plantago ovata plant, een struikachtig kruid dat voornamelijk in India voorkomt, hoewel het over de hele wereld groeit. Psyllium, ook bekend als ispaghula, wordt in de traditionele Indiase en Aziatische geneeskunde gebruikt als een natuurlijk kruidengeneesmiddel voor een verscheidenheid aan gezondheidsproblemen.

Er zijn twee soorten vezels: Oplosbare vezels trekken water aan en veranderen in gel tijdens de spijsvertering om het proces te vertragen. Onoplosbare vezels voegen volume toe aan de ontlasting en lijken te helpen voedsel sneller door de maag en darmen te passeren.

Wat zijn psylliumvezels nou precies? Psyllium is een oplosbaar vezel, welke de dunne darm passeert zonder afgebroken of geabsorbeerd te worden. Het ondersteunt de spijsvertering en helpt om diarree, obstipatie, prikkelbare darmsyndroom en meer te verlichten.

Volwassenen hebben ongeveer 30 gram vezels per dag nodig, maar de meeste volwassenen krijgen slechts de helft hiervan binnen. Vezels zijn niet alleen belangrijk voor een gezonde stoelgang, het kunnen ook het risico op darmkanker verlagen, cholesterol verlagen en zelfs helpen bij het afvallen.

Psylliumvezels hebben veel van deze voordelen, en het is een veelvoorkomend hoofdbestanddeel in vezelsupplementen, zowel als poeder als in capsulevorm. Ontdek alle voordelen, bijwerkingen en het gebruik van psylliumvezels in dit artikel.

Psylliumvezels voordelen

Psylliumvezels worden meestal als laxeermiddel gebruikt, maar onderzoek toont aan dat deze plant nog veel meer voordelen heeft. Hier volgen alle belangrijke voordelen op een rijtje.

1. Rijk aan vezels

Een van de belangrijkste redenen waarom psylliumvezel zo gunstig is voor je gezondheid, is dat het vezelrijk is. Het is een belangrijke bron van vezels met zeven gram per eetlepel, wat 25% van je dagelijkse waarde is.

2. Het ondersteunt de spijsvertering

Psylliumvezel wordt als een prebioticum beschouwd, wat betekent dat het een goede bacteriegroei in je darmen stimuleert. Het bevat ook veel vezels, waardoor het een nuttige spijsvertering is.

3. Het kan helpen bij het opbouwen van immuniteit

Omdat het een prebioticum is en goede bacteriën essentieel zijn voor het versterken van je immuniteit, kan het je lichaam helpen ontstekingen te verminderen, infecties te bestrijden en een gezonde cel- en weefselgroei te stimuleren.

4. Het kan diarree helpen voorkomen

Psylliumvezel is een effectieve behandeling voor milde tot matige diarree. Het werkt als een soort vulstof. Dit betekent dat wanneer een vloeistof wordt toegevoegd aan psylliumpoeder, het opzwelt en groter wordt. Het resultaat is dat het water opneemt in het spijsverteringskanaal, waardoor de ontlasting steviger wordt en langzamer kan passeren.

Op een rijtje de voordelen van psylliumvezels bij diarree:

  • Verbetering van de consistentie van losse in waterige ontlasting
  • Vertraagde darmtransit
  • Het verminderen van de urgentie om te poepen
  • Het verlagen van de frequentie van stoelgang

5. Het kan helpen bij het behandelen van constipatie

Psylliumvezels zijn oplosbare vezels die water absorberen, waardoor een gelachtige textuur ontstaat die de ontlasting verzacht en de symptomen van constipatie verlicht.

6. Het kan helpen bij afvallen

Wist je dat psylliumvezels afvallen zelfs kunnen bevorderen? Het eten van vezels zoals psyllium kan in verband worden gebracht met een afname van het lichaamsgewicht. Door vezels voel je je langer vol, wat natuurlijk de hoeveelheid voedsel die wordt geconsumeerd beperkt. Hierdoor kan het gezond gewichtsverlies ondersteunen. Onthoud dat gewichtsverlies verder bevorderd wordt door een gezond, uitgebalanceerd dieet te volgen en regelmatig te bewegen.

7. Het kan helpen bij het verlagen van cholesterol

Door oplosbare vezels, zoals psylliumvezels aan je dieet toe te voegen, kun je je cholesterol verlagen. Hierdoor kan het ook het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

Oplosbare vezels verstoren de opname van galzuren in de darmen, wat leidt tot hun uitscheiding in de ontlasting. Aangezien de lever cholesterol omzet om de galzuren te vervangen, worden de niveaus van LDL “slecht” cholesterol verlaagd. Het verhogen van je inname van oplosbare vezels met vijf tot tien gram per dag resulteert doorgaans in een vermindering van vijf procent van het LDL-cholesterol.

Wanneer je de vezels gebruikt in combinatie met een gezond dieet en een gezonde levensstijl, werkt het het beste tegen cholesterol.

8. Het kan helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden

Psylliumvezel kunnen de bloedsuikerspiegel helpen verbeteren. Dit kan ongelooflijk gunstig zijn voor mensen met diabetes. Psyllium heeft een positief effect op de glucose in het bloed.

9. Het verlicht het prikkelbare darmsyndroom

Het prikkelbare darmsyndroom is een veel voorkomende chronische gastro-intestinale aandoening waarvan algemeen wordt aangenomen dat deze wordt veroorzaakt door te weinig voedingsvezels. Bij mensen met deze aandoening wordt aangenomen dat oplosbare vezels minder buikpijn / ongemak, opgeblazen gevoel / opgezette buik en winderigheid veroorzaken dan onoplosbare vezels.

Psylliumvezels kopen 

psyllium vezel
Psylliumvezels biologisch - 500g - €16,99
psylliumvezels capsules
Psylliumvezels capsules - 500 stuks - €24,90
Psyliumvezels poeder - €14,95

Hoe kun je psylliumvezels gebruiken?

Psyllium is verkrijgbaar in verschillende vormen, waaronder poeder, pillen, capsules en vloeistof. Het wordt onder veel merknamen verkocht als een zacht laxeermiddel.

Psylliumvezel poeder wordt aangetroffen in veel vrij verkrijgbare laxeermiddelen. Het kan ook online worden gekocht en toegevoegd aan gebak, water of smoothies om je dagelijkse vezelinname te verhogen. Psylliumvezels kunnen 20 keer hun eigen gewicht aan water opnemen, dus zorg ervoor dat je veel water drinkt wanneer je het gebruikt.

Psylliumvezels capsules zijn een alternatieve manier om het vezelgehalte te verhogen. Capsules kunnen met een glas water worden doorgeslikt en hebben de voorkeur voor mensen die niet van de textuur van gemalen psylliumvezels poeder houden.

Je vraagt je misschien af zijn psylliumvezels glutenvrij? Het antwoord is ja. Het wordt vaak gebruikt als bindmiddel in veel glutenvrije recepten en is geschikt voor mensen met coeliakie.

Psylliumvezels dosering

De dosering van psylliumvezels staat meestal op de verpakking, dus lees het etiket altijd goed door. Pas deze dosering alleen aan als je arts dit aanraadt. 

Gebruikelijke doseringen van psyllium zijn 5–10 g, minstens één keer per dag bij de maaltijd. Studies hebben aangetoond dat 5 gram per dag verzachte ontlasting heeft en een laxerend effect heeft bij constipatie. Om bijwerkingen te voorkomen, is het belangrijk om altijd veel water te drinken wanneer je het inneemt.

Psylliumvezels bijwerkingen

Mensen die supplementen met psylliumvezels aan hun dieet toevoegen, kunnen in het begin wat milde bijwerkingen ervaren, die meestal na een week ongeveer verdwijnen, wanneer het spijsverteringssysteem zich heeft aangepast aan de toename van vezels. De belangrijkste bijwerkingen van psylliumvezels zijn:

  • buikkrampen
  • constipatie
  • winderigheid

Lees altijd het etiket van de fabrikant voordat je vrij verkrijgbare laxeermiddelen of supplementen inneemt. Als je ernstige symptomen ervaart, stop dan met het gebruik van het product en neem contact op met je arts.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *