Probiotica voor je huid: Wat is het en hoe werkt het?

Probiotica staan al lang in de schappen van gezondheidswinkels en beschikken over allerlei darmbalancerende eigenschappen. Nu staat een nieuwe manier om probiotica te gebruiken centraal: probiotica voor je huid!

Net als de capsules die je slikt om je darmen tevreden te houden, kunnen probiotica biome-balancerende eigenschappen hebben wanneer ze op de huid worden aangebracht. Er bestaan ontzettend veel schoonheidsproducten – van reinigingsmiddelen en serums tot maskers en scrubs – boordevol vriendelijke bacteriën die beloven ontstekingen te kalmeren, de huidbarrière te versterken en zelfs acne te verminderen.

Klinkt interessant, toch? Maar is het echt de moeite waard om probiotica op te nemen in je steeds groter wordende huidverzorgingsroutine? Er is veel recent onderzoek dat suggereert dat dit zeker zo is. Ontdek hier alles wat je moet weten over probiotica voor je huid!

probiotics

Wat zijn probiotica precies?

Probiotica zijn levende bacteriën (de goede soort) en gisten die belangrijke voordelen hebben voor de algehele gezondheid van ons spijsverteringssysteem. Het wordt vaak ingenomen om darmproblemen te verminderen. Ze zitten in yoghurt en supplementen en kunnen radicalen blokkeren en bacteriën in de darmen in evenwicht brengen om een ​​opgeblazen gevoel, maagkrampen en andere problemen te bestrijden. Op de huid leven ook veel bacteriën. Onderzoek wijst uit dat veel huidziekten en problemen beïnvloed kunnen worden op een soortgelijke wijze als darmproblemen. In plaats van probiotica in te nemen, smeer je het dan op je huid.

Hoe werken probiotica voor je huid?

Het menselijk lichaam heeft biljoenen micro-organismen en een groot aantal van deze diverse bacterie-ecosystemen (meer dan 1.000 soorten) bevinden zich op je huid. Onderzoek toont aan dat sommige van deze microben de gezondheid van de huid bevorderen. Ze versterken de natuurlijke barrière van je huid tegen slechte bacteriën, brengen de pH-waarden van je huid in evenwicht en kunnen zelfs beschermen tegen huidkanker. De natuurlijke bacteriële omgeving van onze huid heeft dus een zeer belangrijke beschermende rol, dus het is essentieel dat we deze intact houden.

Met onze moderne levensstijl en alle invloeden van buitenaf is dit ecosysteem echter vaak beschadigd. Door het gebruik van agressieve gezichtsreinigers en antibacteriële zeep verwijdert je huid veel van deze gezonde bacteriën. Hierdoor wordt het natuurlijke bacteriële ecosysteem van je huid beschadigd. Dit maakt op zijn beurt je huid gestrest en droog, waardoor huidproblemen zoals puistjes, eczeem, rosacea-uitbarstingen en psoriasis ontstaan.

Dus, wat kun je doen om de natuurlijke afweer en gezonde functie van je huid terug op te bouwen? Voer probiotica in!

Net zoals probiotica problemen in de maag behandelen en voorkomen, staat het ook bekend om zijn  kalmerende effecten op de huid door gebruik te maken van goede bacteriën om cellen te laten bloeien. Wanneer je huidbarrière tevreden is, kan het de olieproductie reguleren, gehydrateerd blijven en vrije radicalen afweren. Extern gebruikte probiotica hebben alles te maken met het reguleren van het natuurlijke evenwicht en het helpen de signaalmoleculen van de cellen te matigen. Zo wordt de celcommunicatie verbeterd en in evenwicht gebracht.

Probiotica voor je huid kopen

Probiotica zijn in veel winkels en op veel online webshops te koop. Echter zul je ze meestal vinden in de vorm van capsules, als voedingssupplement voor je darmen. 

Wanneer je van probiotics wil profiteren om je huid te herstellen en beschermen, dien je het op te smeren in de vorm van een crème of serum. De ATELIER REBUL Serum met Pre+Probiotica is een echte aanrader! De prijs voor 30ml bedraagt €60,-. Dit is een normale prijs voor een huid product wat pure probiotica bevat. Dit wondermiddel voor je huid is geschikt voor alle huidtypes. Het zorgt er onder andere voor dat de huid de hele dag door vocht vasthoudt zonder residuale olie of glans. Het helpt de klachten te verminderen van vele huidproblemen zoals acne en eczeem.

Wat is het verschil tussen prebiotica en probiotica?

Prebiotica zijn de stoffen die voedingsstoffen leveren voor levende probiotica. Ze zijn niet direct goed voor de huid, maar maken bepaalde nuttige probiotica sterker. Probiotica en prebiotica zijn dus onafscheidelijk. Je kan heel veel probiotica innemen, maar als je geen gezonde levensstijl hebt en voldoende voedingsvezels inneemt, heb je er in feite niets aan.

De probiotische voordelen voor elk huidtype

Probiotische huidverzorging voor een gevoelige huid

Probiotica hebben het slimme vermogen om de huidbarrière opnieuw op te bouwen en te versterken. Het kan even duren voordat een gevoelige huid zichzelf herstelt na schade, maar het opnemen van probiotica in je huidverzorgingsregime helpt het proces te versnellen.

Probiotica helpen de natuurlijke immuun- (of inflammatoire) reactie van de huid te reguleren, wat betekent dat het evenwicht behouden blijft en de huid minder reactief wordt. In wezen helpen ze bij het opbouwen van veerkracht van de huid en natuurlijke immuniteit.

Als een sterkere, meer gebalanceerde huid je doel is, is het zeker de moeite waard om te investeren in een probiotische huidverzorgingsroutine

Probiotische huidverzorging voor een vervuilde huid

Vrije radicalen zoals vervuiling hebben het vermogen om veroudering te versnellen en de huid een ongezonde uitstraling te geven. Wanneer probiotica lokaal worden aangebracht op de huid, kunnen ze de natuurlijke afweer van de huid tegen deze radicalen versterken.

Door het natuurlijke afweersysteem van de huid te activeren en het evenwicht te herstellen, zorgen probiotica er dus voor dat je huid dagelijks klaar is om de radicalen te bestrijden. Simpel gezegd, een dosis actuele probiotica kan de immuunrespons die vervuiling en stress stimuleren, kalmeren en schade aan collageen, elastine en gezonde cellen voorkomen. Het vormt dus een sort schild voor onze huid.

Probiotische huidverzorging voor acne

Studies hebben aangetoond dat producten die de bovengenoemde lactobacillus bevatten (een soort bacterie die gewoonlijk in yoghurt voorkomt) effectief zijn bij de behandeling van acne. Veel dermatologen denken dat dit hét midel is waarop algemene huidproblemen in de toekomst worden aangepakt. Er wordt zelfs voorspeld dat acne de komende jaren niet met antibiotica maar met probiotica zal worden behandeld. Het is zoveel logischer om de goede bacteriën te voeden en de slechte te verhongeren (in dit geval de acne-bacteriën).

Pro tip: bij het kopen van een probiotica-verpakt schoonheidsproduct, zoek naar ingrediënten zoals Lactobacillus, Bifidobacterium, Vitreoscilla en prebiotische suikers zoals xylitol. Deze hebben allemaal een goede werking op de huid.

Houd er ook rekening mee dat probiotische huidverzorgingsproducten vrij delicaat zijn. De meeste hebben een houdbaarheidsdatum van zes maanden na opening en moeten in een koele omgeving worden bewaard, sommige zelfs in de koelkast. Lees dus zorgvuldig de verpakkingsinstructies.

Andere manieren om de microflora van je huid te versterken

We zijn opgegroeid met de kiemtheorie, wat inhoudt dat ons is geleerd om ziektekiemen met antibacteriële zeep en gel uit te roeien totdat onze huid ‘schoon’ of bacterievrij was. Een gezonde huid is volgens die definitie echter allesbehalve ‘schoon’.

Genezing en voeding van het microbioom van je huid is van cruciaal belang voor de gezondheid van je huid. Hier zijn een paar eenvoudige manieren om het microbioom van je huid te beschermen:

  • Vermijd hard schrobben. Je hoeft niet dagelijks te scrubben. Gebruik een milde, pH-gebalanceerde reiniger en scrub slechts twee keer per week.
  • Eet meer vezels. Vezelrijk voedsel zoals haver, gerst, asperges en prei zijn een uitstekende bron van prebiotica. Deze plantaardige vezels verbeteren de immuunfunctie en stimuleren de groei van goede bacteriën in je darmen.
  • Zorg goed voor je gevoel. Je darmen, hersenen en huid spreken met elkaar. Wat je in je lichaam stopt, heeft een directe invloed op de gezondheid en uitstraling van je huid. Eet dus darmvriendelijke voedingsmiddelen en dranken zoals kombucha, miso, kefir, yoghurt en zuurkool.
  • Het is van cruciaal belang dat je het gebruik van antibiotica zo veel mogelijk beperkt, omdat ze de goede bacteriën die in je lichaam leven kunnen vernietigen.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *