opgeblazen buik

Opgezette buik - Wat te doen tegen een opgblazen gevoel

Je zou graag een platte buik hebben voor het feest vanavond, maar dankzij een frisdrankje te veel of dat mandje met tortillachips is het dichtritsen van je broek een echte strijd. Een opgeblazen gevoel na het eten of drinken ziet er niet alleen minder mooi uit, maar kan ook lichamelijk ongemak veroorzaken. Het goede nieuws? Een opgeblazen gevoel en een opgezette buik is vrij gemakkelijk te verminderen of zelfs te vermijden.

We hebben het hier niet over extra kilo’s maagvet. We hebben het over de tijdelijke opgezette buik die bijna iedereen van tijd tot tijd wel eens heeft. Sommige mensen hebben het echter na elke maaltijd en dit kan erg vervelend zijn. Lees verder om te ontdekken hoe je opgeblazen buik verleden tijd wordt!

Oorzaken opgezette buik

Een opgeblazen of opgezette buik wordt meestal veroorzaakt door een overmatige gasprodcutie of verstoring in de beweging van de spieren van het spijsverteringsstelsel. Tenzij je opgeblazen gevoel in je maag wordt veroorzaakt door een medische aandoening zoals lever- of hartaandoeningen, is de enige echte oorzaak dus darmgas is – niet ‘watergewicht’. Het is een mythe dat een opgeblazen gevoel in de maag het gevolg is van vochtophoping bij gezonde volwassenen, omdat de buik niet de plaats is waar vocht zich eerst ophoopt. In plaats daarvan zou je het in je voeten of enkels zien.

Een opgeblazen gevoel of opgeblazen buik is dus niet hetzelfde als het vasthouden van water, maar de twee termen worden vaak door elkaar gebruikt. Simpel gezegd, een opgeblazen gevoel omvat overmatige hoeveelheden vaste stoffen, vloeistoffen of gassen in je spijsverteringsstelsel.
Een opgeblazen gevoel kan vaak pijn, ongemak en een ‘gevuld’ gevoel veroorzaken. Een opgeblazen gevoel gaat meestal hand in hand met een zichtbare opgezette buik.

Ongeveer 16–30% van de mensen geeft aan regelmatig last te hebben van een opgezette buik, dus dit komt heel vaak voor. Hoewel een opgezette buik soms wordt veroorzaakt door ernstige medische aandoeningen, wordt het meestal veroorzaakt door het dieet en door bepaalde voedingsmiddelen of ingrediënten die je niet verdraagt.

Opgeblazen buik verhelpen

Hier volgen 11 bewezen manieren om een opgeblazen gevoel en een opgezette buik te verminderen of te elimineren.

1. Eet niet teveel tegelijk

Vol zitten na het eten kan aanvoelen als een opgeblazen gevoel, maar het probleem is dat je gewoon te veel hebt gegeten. Eet je grote maaltijden en voel je je daarna vaak ongemakkelijk, probeer dan kleinere porties. Voeg indien nodig nog een dagelijkse maaltijd toe. Probeer dus in plaats van drie grote maaltijden per dag vaker kleinere maaltijden te eten. Vaker eten kan ook helpen om de bloedsuikerspiegel en honger onder controle te houden.

Een deel van de mensen met een opgeblazen gevoel heeft niet echt een vergrote maag of verhoogde druk in de buik. Het probleem is voornamelijk sensorisch. Een ander deel krijgt wel letterlijk een opgezette buik / opgeblazen buik. Dit kan naast een ongemakkelijk gevoel, ook niet fijn zijn, wanneer je bijvoorbeeld strakke kleding aan hebt of op vakantie in een bikini loopt. Het eten van kleinere maaltijden in één keer kan helpen een opgeblazen gevoel te verminderen.

2. Eet niet te snel

Ook is het nutting om vaker te kauwen voordat je eten doorslikt. Beter kauwen op je eten kan een tweevoudig effect hebben. Het vermindert de hoeveelheid lucht die je met het voedsel inslikt (een oorzaak van een opgeblazen gevoel), en het zorgt er ook voor dat je langzamer eet, wat verband houdt met een verminderde voedselinname en kleinere porties.

Doe dus wat rustiger aan en geniet van je eten. Je maaltijden moeten minstens 20 minuten duren. Houd er ook rekening mee dat de spijsvertering in de mond begint en dat je een opgeblazen gevoel kunt verminderen door simpelweg meer op je voedsel te kauwen.

Het langzamer eten heeft nog een ander voordeel. Als je de tijd neemt om grondig te kauwen en je eten te proeven, wordt je snack of maaltijd meer bevredigend.

3. Neem probiotica

Gas geproduceerd door de bacteriën in de darm is een belangrijke oorzaak van een opgeblazen gevoel. Er zijn veel verschillende soorten bacteriën die daar leven, en ze kunnen van persoon tot persoon verschillen. Het lijkt logisch dat het aantal en het type bacteriën iets te maken zou kunnen hebben met gasproductie, en er zijn enkele onderzoeken die dit ondersteunen.

Verschillende klinische onderzoeken hebben aangetoond dat bepaalde probiotische supplementen de gasproductie en een opgeblazen gevoel kunnen helpen verminderen bij mensen met spijsverteringsproblemen. Probiotische supplementen kunnen tal van andere voordelen hebben, dus ze zijn zeker het proberen waard. Zo is het bijvoorbeeld ook heel goed voor je huid (Lees hier alles voor probiotica voor je huid). Het kan echter even duren voordat ze beginnen te werken, dus wees geduldig.

Bestel hier je probiotica capsules!

4. Sluit voedselallergieën en intoleranties voor gewone voedingsmiddelen uit

Voedselallergieën en -intoleranties komen relatief vaak voor. Als je voedsel eet dat je niet verdraagt, kan dit overmatige gasproductie, een opgeblazen gevoel, een opgezette buik en andere symptomen veroorzaken.

Hier zijn enkele veelvoorkomende voedingsmiddelen en ingrediënten om te overwegen:

  • Lactose: Lactose-intolerantie wordt geassocieerd met veel spijsverteringssymptomen, waaronder een opgeblazen gevoel. Lactose is het belangrijkste koolhydraat in melk.
  • Fructose: Fructose-intolerantie kan leiden tot een opgeblazen gevoel.
    Eieren: Gas en een opgeblazen gevoel zijn veel voorkomende symptomen van ei-allergie.
  • Tarwe en gluten: Veel mensen verdragen gluten, een eiwit in tarwe, spelt, gerst en sommige andere granen. Dit kan leiden tot verschillende nadelige effecten op de spijsvertering, waaronder een opgeblazen gevoel.
    Zowel lactose als fructose maken deel uit van een grotere groep onverteerbare koolhydraten of vezels die bekend staan als FODMAP’s. FODMAP-intolerantie is een van de meest voorkomende oorzaken van een opgeblazen buik en buikpijn.

Raadpleeg een arts als je een sterk vermoeden hebt dat je een voedselallergie of -intolerantie hebt.

5. Voorkom het inslikken van lucht en gassen

Er zijn twee bronnen van gas in het spijsverteringsstelsel. Een daarvan is gas dat wordt geproduceerd door de bacteriën in de darmen. De andere is lucht of gas dat wordt ingeslikt als je eet of drinkt. De grootste overtreder hier zijn koolzuurhoudende dranken zoals frisdrank of koolzuurhoudende dranken. Ze bevatten bellen met kooldioxide, een gas dat uit de vloeistof kan vrijkomen nadat het je maag heeft bereikt. Kauwgom, drinken met een rietje en eten tijdens het praten of als je haast hebt, kan ook leiden tot meer ingeslikte lucht.

6. Eet geen voedsel dat gas produceert

Sommige vezelrijke voedingsmiddelen kunnen ervoor zorgen dat mensen grote hoeveelheden gas produceren. Grote spelers zijn onder meer peulvruchten zoals bonen en linzen, evenals enkele volle granen. Probeer een eetdagboek bij te houden om erachter te komen of bepaalde voedingsmiddelen je meer gasachtig of opgeblazen maken dan andere.

Vet voedsel kan ook de spijsvertering en het ledigen van de maag vertragen. Dit kan voordelen hebben voor de verzadiging (en mogelijk helpen bij het afvallen), maar kan een probleem zijn voor mensen die snel een opgezette buik hebben. Probeer minder bonen en vet voedsel te eten om te zien of het helpt.

7. Wees voorzichtig met suikeralcoholen

Suikeralcoholen of polyolen worden over het algemeen gebruikt als zoetstof (laat de naam ‘alcohol’ je niet verwarren, het heeft niks met alcoholische dranken te maken). Ze lijken dan ook in enige mate op suiker. Een groot verschil tussen suikeralcoholen en suiker is, dat suikeralcoholen niet volledig opgenomen worden door het lichaam en dat ze minder calorieën leveren per gram. Suikeralcoholen worden vaak aangetroffen in suikervrij voedsel en kauwgom. Deze zoetstoffen worden algemeen beschouwd als veilige alternatieven voor suiker. Ze kunnen echter in grote hoeveelheden spijsverteringsproblemen veroorzaken. De bacteriën in je dikke darm verteren ze en produceren gas. Het wordt aangeraden om niet meer dan 2 of 3 porties kunstmatig gezoete voedingsmiddelen en dranken per dag te consumeren.

8. Neem supplementen met spijsverteringsenzymen

Bepaalde vrij verkrijgbare producten kunnen ook helpen bij een opgeblazen gevoel, zoals aanvullende enzymen die kunnen helpen bij het afbreken van onverteerbare koolhydraten. In veel gevallen kunnen dit soort supplementen vrijwel onmiddellijke verlichting bieden.

Opmerkelijke zijn onder meer:

  • Lactase: een enzym dat lactose afbreekt, wat handig is voor mensen met lactose-intolerantie.
  • Beano: Bevat het enzym alfa-galactosidase, dat kan helpen bij het afbreken van onverteerbare koolhydraten uit verschillende voedingsmiddelen.
Bestel hier je supplementen met spijsverteringsenzymen!

9. Voorkom verstopping

Verstopt raken/constipatie is een veel voorkomend spijsverteringsprobleem en kan veel verschillende oorzaken hebben. Studies tonen aan dat constipatie de symptomen van een opgeblazen gevoel vaak kan verergeren. Te weinig vezels, vocht en fysieke activiteit kunnen leiden tot verstopping. Het eten van meer oplosbare vezels wordt vaak aanbevolen voor constipatie.

Om verstopping te voorkomen, is het belangrijk om veel vezels te eten (25 gram per dag voor vrouwen en 38 gram voor mannen) uit volle granen, fruit, groenten, peulvruchten, noten en zaden. Drink ook veel vocht (streef naar 6-8 glazen per dag) en streef naar lichamelijke activiteit gedurende ten minste 30 minuten, vijf keer per week.

10. Pepermuntolie kan helpen

Een opgeblazen gevoel kan ook worden veroorzaakt door een veranderde functie van de spieren in het spijsverteringskanaal. Geneesmiddelen die antispasmodica worden genoemd en die spierspasmen kunnen helpen verminderen, bleken nuttig te zijn. Pepermuntolie is een natuurlijke stof waarvan wordt aangenomen dat deze op een vergelijkbare manier werkt. Pepermuntolie is verkrijgbaar in supplementvorm. Bestel het hier!

11. Beperk natrium

Sterk bewerkte voedingsmiddelen hebben de neiging om veel natrium en weinig vezels te bevatten, die beide kunnen bijdragen aan dat opgeblazen gevoel. Maak er een gewoonte van om voedseletiketten te lezen. Bij het kopen van verwerkt, ingeblikt of bevroren voedsel, schiet voor niet meer dan 500 mg natrium per portie in een product – of een totaal van 1.500 tot 2.300 mg natrium per dag. Zoek naar labels met de tekst ‘natriumvrij’, ‘natriumarm’ of ‘zeer laag natriumgehalte’.

12. Ga naar een dokter om een ​​chronische en / of ernstige aandoening uit te sluiten

Als je een chronisch opgeblazen buik na het eten hebt dat ernstige problemen in je leven veroorzaakt, of ineens veel erger wordt, ga dan zeker naar een arts. Er is altijd de mogelijkheid van een ernstige medische aandoening en het diagnosticeren van spijsverteringsproblemen kan gecompliceerd zijn.

In veel gevallen kan een opgeblazen gevoel echter worden verminderd – of zelfs geëlimineerd – door eenvoudige veranderingen in het dieet.

Leave a Comment

Your email address will not be published.