Ochtend misselijkheid zwangerschap - Beste tips!

Wanneer je zwanger bent zie je jezelf waarschijnlijk al allemaal leuke kleine babykleertjes kopen en een schattige babykamer inrichten. Je ziet jezelf waarschijnlijk niet met je hoofd in een toiletpot hangen en constant last hebben van misselijkheid en braken. Helaas is dit voor vele wel de realiteit. Het is geweldig om zwanger te zijn, maar je krijgt ook met wat minder leuke dingen te maken, zoals ochtend misselijkheid. En eigen is ochtendmisselijkheid niet eens alleen in de ochtend, dit kan de hele dag in vlagen komen.

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk te maken hebt met deze niet zo glamoureuze bijwerking van zwangerschap. Het kan lastig zijn om hiermee om te gaan, maar blijf vooral verder lezen voor de beste tip voor het omgaan met ochtend misselijkheid!

Wat is ochtend misselijkheid?

Als je last hebt van ochtend misselijkheid, bent je zeker niet de enige; studies schatten dat 50-90% van de zwangere vrouwen misselijkheid zal ervaren tijdens hun zwangerschap.

Ochtendmisselijkheid is misselijkheid en braken die optreden wanneer je zwanger bent. Omdat je reukvermogen extra scherp is wanneer je in verwachting bent, kun je ook een sterke afkeer hebben voor bepaalde voedingsmiddelen en geuren.

Het ‘ochtend’-gedeelte van dit zwangerschapssymptoom is echter nogal een verkeerde benaming. Als je een van de naar schatting drie op de vier aanstaande moeders bent die last hebben van symptomen van ochtendmisselijkheid, weet je dat misselijkheid en braken op elk moment van de dag of nacht kunnen optreden.

Wanneer begint de ochtendmisselijkheid?

Symptomen van ochtendmisselijkheid beginnen meestal tussen week 6 en 9 van de zwangerschap. Hoe lang duurt de ochtendmisselijkheid? Voor de overgrote meerderheid van aanstaande moeders nemen misselijkheid en braken doorgaans af tussen week 12 tot 16 van de zwangerschap.

Dat gezegd hebbende, een paar vrouwen blijven symptomen ervaren tot in het tweede trimester. En sommige, vooral degenen die meerdere baby’s verwachten, kunnen gedurende hun hele zwangerschap last hebben van ochtendmisselijkheid.

Symptomen van ochtendmisselijkheid

Typische symptomen van ochtendmisselijkheid zijn onder meer:

  • Een misselijk gevoel in het eerste trimester van de zwangerschap dat veel zwangere vrouwen vergelijken met zeeziekte of wagenziekte.
  • Een misselijkheid die zo sterk is dat het kan leiden tot braken.
  • Misselijkheid die vaak ‘s ochtends optreedt, maar op elk moment van de dag of nacht kan optreden.
  • Sterke afkeer van bepaalde geuren en voedingsmiddelen die zo krachtig zijn, dat ze je misselijk maken.
  • Een zeeziek gevoel dat vaak gepaard gaat met of onmiddellijk gevolgd wordt door hongergevoel.
  • Een misselijkheid die toeslaat na het eten.

Ochtendmisselijkheid zelf is niet schadelijk voor je baby. Je moet echter je arts raadplegen als je geen voedsel of vloeistoffen kunt binnenhouden en begint af te vallen. Je arts zal hyperemesis gravidarum of ernstige ochtendmisselijkheid die medische aandacht en mogelijk ziekenhuisopname vereist, willen uitsluiten om jou en je baby te beschermen.

Ochtend misselijkheid oorzaken

Aangenomen wordt dat ochtend misselijkheid het gevolg is van de snel stijgende HCG waarden tijdens de vroege zwangerschap. Gelukkig beginnen de HCG waarden af ​​te vlakken aan het begin van het tweede trimester (13 weken) en de meeste vrouwen merken dat hun misselijkheid op dit punt afneemt.

Psychologische ochtend misselijkheid oorzaken kunnen ook optreden. Wanneer je bijvoorbeeld veel stress hebt, kan dit ook een rol spelen in je misselijkheid.

Ochtendmisselijkheid kan een van de moeilijkste zwangerschapssymptomen zijn om mee om te gaan. Veel vrouwen hebben hun zwangerschap nog niet eens aangekondigd wanneer dit al volledig van kracht is. Het normale dagelijkse leven kan een uitdaging zijn als je je constant misselijk voelt of naar de badkamer moet rennen.

Wat helpt tegen ochtendmisselijkheid?

De beste tips tegen ochtend misselijkheid tijdens je zwangerschap

1. Blijf gehydrateert

Probeer zo veel mogelijk water te drinken en blijf gehydrateerd. Tijdens de zwangerschap neemt je bloedvolume met 40-50% toe en neemt ook je vochtbehoefte toe om dit te compenseren. Het is dus belangrijk om gehydrateerd te blijven. Als je misselijk bent of veel moet overgeven, kan dit een ontmoedigende taak zijn. Houd toch altijd een waterfles bij de hand, zodat je regelmatig kleine slokjes kunt nemen. Probeer ook wat verschillende dingen uit, misschien vindt je uit een rietje drinken bijvoorbeeld makkelijker gaan dan gewone slokken nemen.

2. Eet kleine, frequente maaltijden

Een lege maag kan misselijkheid erger maken, waardoor het veel moeilijker wordt om iets te eten. Het kan helpen om de hele dag door kleine maaltijden of snacks te eten. De meesten van ons zijn opgevoed met de gewoonte om drie maaltijden per dag te eten – ontbijt, lunch en diner – met misschien een klein snack of twee tussendoor om de dag door te komen. Maar dat is voor mensen die niet voor twee eten.

Als je zwanger bent, liggen de zaken iets anders. In plaats van de standaard drie maaltijden per dag die je gewend bent, kun je beter vaker kleinere maaltijden eten. Op dit punt vraag je je misschien af: “Waarom zou het vaker eten van kleinere maaltijden helpen bij ochtendmisselijkheid?” Goede vraag! Hier is het antwoord.

Het eten van 5 of 6 (of meer) kleine maaltijden per dag zal helpen om je bloedsuikerspiegel te stabiliseren. Dit voorkomt dat je te hongerig en te vol wordt – beide gevoelens die ochtendmisselijkheid kunnen verergeren.
Bovendien kan het ongemak dat gepaard gaat met ochtendmisselijkheid aanzienlijk worden verminderd als je constant voedsel tegen misselijkheid eet.

3. Ontbijt op bed

Tijdens je zwangerschap is ontbijt op bed geen overbodige luxe! Omdat je ‘s ochtends wakker wordt met een lege maag, hebben veel mensen last van ochtend misselijkheid. Als je merkt dat je ochtendmisselijkheid ‘s morgens vroeg slecht is, is dit meestal te wijten aan een lege maag. Het is daarom slim om een voorraad snacks mee te nemen naar de slaapkamer, zodat je meteen wat kan eten als je wakker wordt of wanneer je ‘s nachts opstaat om te plassen. Deze snacks kunnen van alles zijn, denk aan crackertjes, toastjes, noten etc.

Probeer voedingsmiddelen te vermijden die misselijkheid kunnen veroorzaken. Vet, zwaar en gekruid voedsel kan de situatie echt erger maken. Als je kiest voor lichter, gemakkelijker verteerbaar voedsel, kun je wat meer eten en gezonde calorieën binnenkrijgen.

4. Neem de juiste vitamines / supplementen

Neem je prenatale vitamine ter compensatie van alle voedingsstoffen die je misschien niet binnen krijgt, op welk moment van de dag je het het minst waarschijnlijk weer overgeeft. Prenatale vitamines kunnen de symptomen van misselijkheid zelfs verminderen, vooral als het vitamine B6 bevat.

Als je huidige pillen je misselijk maken, probeer deze dan bij een maaltijd in te nemen. Of overweeg een gecoat, poeder of kauwtablet supplement.

Als je symptomen heel erg zijn, vraag dan je arts of je jouw vitamine wilt vervangen door een vitamine met meer B6 en minder (of geen) ijzer, wat bijzonder zwaar kan zijn voor een gevoelige buik. Het kan ook nuttig zijn om een aanvullend vitamine B6-supplement te nemen. B6 gaat misselijkheid tegen.

Gebruik geen traditionele of kruidenmedicatie voor ochtendmisselijkheid, tenzij dit is voorgeschreven door je arts.

zwangerschapsvitamines
Prenataal dagelijks multivitamine & mineraal supplement - €32,50
Pregnazon COMPLETE zwangerschap multivitamine - met o.a. vitamine B6 - €32,04

5. Zorg voor voldoende rust / slaap

Over het algemeen neemt misselijkheid toe bij vermoeidheid en stress. Dit komt doordat je lichaam zijn energiereserves gebruikt om je door te laten gaan (als je moe bent) en om je kalm te houden (als je gestrest bent). Dus om de misselijkheid die gepaard gaat met vermoeidheid en stress te bestrijden, raden we aan om voldoende te slapen.

Een goede nachtrust is altijd belangrijk, maar al helemaal tijdens je zwangerschap. Overdag dutten kan ook helpen, maar niet direct na een maaltijd, omdat dit de misselijkheid kan vergroten. Zelfs een korte powernap van 20 minuten op de bank of in je favoriete stoel kan wonderen doen voor je mentale en fysieke welzijn.

Voor degenen die in nachtdiensten werken, kan het helpen om verduisteringsgordijnen te gebruiken om zoveel mogelijk licht buiten te houden. Naarmate de tijd verstrijkt en het lichaam van vorm verandert, kan een kraamkussen je rug en buik helpen.

Ga vroeg naar bed en sta vroeg op, zodat je de tijd kunt nemen om uit bed te komen. Gebruik geen slaappillen tenzij een arts ze voorschrijft.

6 Probeer Sea Bands / Polsbanden

Misschien heb je wel eens gehoord van mensen die Sea Bands gebruiken voor misselijkheid tijdens het reizen, maar hoe zit het met het gebruik ervan voor misselijkheid tijdens de zwangerschap?

Sea Band polsbandjes zijn comfortabele en volledig natuurlijke elastische polsbandjes met een plastic knop aan de binnenkant. Deze plastic knop zet druk op het Nei Guan punt in je pols om het evenwicht in je lichaam voorzichtig te herstellen.

Het Nei Guan drukpunt, drie vingerlengtes onder je pols op je binnenarm tussen de twee pezen, staat bekend om zijn vermogen om misselijkheid en andere maagproblemen te verlichten.

Dit is een medicijnvrije oplossing om verlichting te vinden bij misselijkheid, braken, maagklachten, reisziekte en ochtendmisselijkheid.

sea band zwangerschap
Seaband Mama - polsbanden 2 stuks - 13,99
Sea bands 2 stuks - 19,78

7. Draag losse en comfortabele kleding

Beperkende of strakke kleding kan de symptomen van misselijkheid verergeren. Vrouwen die misselijkheid ervaren tijdens de zwangerschap, hebben minder misselijkheidsymptomen als ze loszittende kleding dragen.

8. Vermijd triggers

Ochtendmisselijkheid is gekoppeld aan een verhoogde gevoeligheid voor geuren. Sommige sterke geuren kunnen de symptomen verergeren, maar geuren zoals citroenextract en rozemarijn kunnen helpen. Het is belangrijk om te herkennen welke triggers een episode van misselijkheid veroorzaken, en om deze zoveel mogelijk te vermijden.

9. Probeer aromatherapie

Zoals in de vorige tip genoemd kunnen bepaalde geuren misselijkheid helpen verlichten. Dat is waar aromatherapie van pas komt. Deze geuren zijn citroen, sinaasappel, pepermunt en rozemarijn. Plaats een watje of tissue doordrenkt met etherische olie onder je neus of gebruik een diffuser om de geur door je huis te verspreiden.

Koop hier etherische oliën.

10. Probeer te bewegen

Sommige vrouwen vinden dat lichaamsbeweging hun symptomen helpt. Probeer overdag een extra wandeling te maken, te gaan zwemmen of deel te nemen aan een prenatale yogales. Houd in gedachten: lichaamsbeweging wordt sterk aangemoedigd tijdens de zwangerschap, maar raadpleeg altijd je zorgverlener voordat je aan een nieuwe trainingsroutine begint of je fitnessniveau drastisch verhoogt.

Wanneer moet je je arts raadplegen?

Een klein aantal zwangere vrouwen ervaart een aandoening die bekend staat als hyperemesis gravidarum, waarbij continu braken leidt tot ernstige uitdroging die medische aandacht vereist. In het ziekenhuis krijgen vrouwen intraveneuze vloeistoffen en medicatie.

De volgende zijn betreffende symptomen:

  • Het onvermogen om eten of drinken langer dan 12 uur binnen te houden.
  • Tekenen van uitdroging, zoals onregelmatig urineren, donkere urine en duizeligheid bij het staan.
  • Vaak braken op een dag, vooral als er bloed in het braaksel zit.
  • Extreme buik- of bekkenpijn of krampen.
  • Gewichtsverlies van meer dan 2,5kg.

Leave a Comment

Your email address will not be published.