natuurlijk middel tegen gewrichtspijn

Natuurlijk middel tegen gewrichtspijn: Top 6!

Ben je opzoek naar een natuurlijk middel tegen gewrichtspijn? Dan hebben we hier de beste opties voor je!

Artritis is een algemene term die een familie van medische aandoeningen beschrijft die de symptomen hebben van gewrichtsontsteking, pijn en stijfheid. Kruiden en andere natuurlijke remedies kunnen gewrichtspijn helpen verlichten.

Als je een van de miljoenen volwassenen bent die vaak afhankelijk is van het nemen van pijnstillers zoals aspirine om aanhoudende gewrichts- of botpijn te helpen beheersen, ben je hier aan het juiste adres om meer te weten te komen over veiligere alternatieven voor het gebruik van deze medicijnen.

Of je het nu voelt in je lage rug, schouder, knieën of ergens anders, er is aangetoond dat een aantal natuurlijke remedies de symptomen van gewrichtspijn helpen verlichten, waaronder stijfheid, verminderd bewegingsbereik en moeite met lopen.

Steeds meer mensen stappen over naar natuurlijke opties, of het nu gaat over natuurlijke verzorgingsmiddelen of natuurlijke pijnbestrijders. Naast natuurlijke middelen kunnen medische behandelingen, regelmatige lichaamsbeweging en goede voeding ook helpen om artritissymptomen te beheersen.

Lees gauw verder om het beste natuurlijk middel tegen gewrichtspijn voor jou te ontdekken!

Natuurlijk middel tegen gewrichtspijn: Top 6

Ben je opzoek naar een natuurlijk middel tegen gewrichtspijn? Ontdek dan hier een top 6 van de beste natuurlijke middelen tegen gewrichtspijn die snel verlichting bieden. Je kunt deze middelen in combinatie met elkaar gebruiken, dus je kunt ze allemaal proberen om te kijken welke het beste voor jou werkt / werken.

1. Aloë vera

Aloë vera is een vetplant die populair is vanwege zijn gezondheidsvoordelen. Het is een van de meest gebruikte kruiden in de alternatieve geneeskunde en staat bekend om zijn helende eigenschappen. De gel van de plant is populair voor de behandeling van kleine schaafwonden en zonnebrand, maar het kan ook helpen bij gewrichtspijn.

Als je opzoek bent naar een natuurlijk middel tegen gewrichtspijn dan kan deze plant dan ook van pas komen. Aloë vera heeft namelijk ontstekingsremmende, anti-arthritische en antireumatoïde eigenschappen.

De verbindingen in aloë vera produceren ontstekingsremmende effecten die vergelijkbaar zijn met die van niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen.

De verbindingen in aloë vera helpen ook bij het verwijderen van vrije radicalen uit het lichaam, net als antioxidanten. Deze antioxiderende functies helpen ook om ontstekingen te verminderen door de productie van ontstekingsenzymen te voorkomen.

Je kunt de gel die in aloë vera-bladeren wordt gevonden, plaatselijk op de huid aanbrengen. Je kunt aloë vera daarnaast ook oraal innemen door supplementen te nemen of door aloë vera-sap te drinken. Al deze opties kunnen helpen bij gewrichtspijn.

2. Eucalyptus olie

Eucalyptusolie kan ontstekingen en pijn helpen verminderen. De olie van eucalyptusbladeren heeft antimicrobiële en ontstekingsremmende eigenschappen. Dit kan helpen om symptomen van ontsteking, zoals gewrichtspijn, te verminderen.

De bladeren van de plant bevatten tannines, die kunnen helpen zwelling en pijn in verband met artritis te verminderen. Sommige mensen volgen met warmtekussens om het effect te maximaliseren. Bekijk hier een lijst met de beste warmtekussens.

De flavonoïden in eucalyptusbladeren hebben daarnaast ook antioxiderende eigenschappen die kunnen helpen beschermen tegen oxidatieve stress.

Let wel op, je mag een etherische olie niet eraan innemen. Zorg er ook voor dat je een etherische olie altijd verdund met een dragerolie voordat je deze op de huid aanbrengt. Dit doe je door ongeveer 15 druppels olie te mengen met 2 eetlepels amandelolie of een andere dragerolie, zoals kokosolie of avocado olie.

3. Kurkuma

Kurkuma is een geel specerij en geneeskrachtig kruid dat zijn oorsprong vindt in India. Het oranje vruchtvlees in de stengel bevat de krachtige plantenstof curcumine.

Curcumine heeft antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Het speelt al lang een rol in de traditionele Ayurvedische en Chinese geneeskunde. Onderzoek suggereert dat het kan helpen bij het verminderen van artritispijn en -ontsteking.

Kurkuma is verkrijgbaar als poedervormig kruid om toe te voegen aan gerechten, in theezakjes en als supplementen die via de mond worden ingenomen

4. Visolie

Visolie wordt soms gezien als een wondermiddel voor allerlei kwalen, van het voorkomen van hartaandoeningen tot het vertragen van het begin van dementie. Het is geen geheim dat omega-3-vetzuren, waaronder visoliesupplementen, ontstekingsremmende eigenschappen hebben. Het blijkt dat deze supplementen ook kunnen helpen om pijnlijke gewrichten beter te laten voelen.

5. Collageen supplementen

Collageen is het type eiwit dat in ons lichaam wordt aangetroffen en dat helpt bij het opbouwen van gewrichten en het sterk bindweefsel houdt. Collageen bevat 19 verschillende aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, die een essentiële rol spelen voor zowel de mentale als de fysieke gezondheid, waaronder het pijnvrij houden van ons.

Omdat het werkt als een soort natuurlijke “lijm” in het lichaam, die dingen zoals onze huid en gewrichten bij elkaar houdt, heeft collageen veel voordelen, zoals het ondersteunen van een gezonde spiergroei, het verminderen van artritissymptomen, het genezen van de wanden van onze slagaders en het spijsverteringskanaal, het stimuleren van energie en ons te helpen herstellen van trainingen.

Enkele van de belangrijkste voedingsbronnen van collageen zijn voedingsmiddelen met een zeer hoog eiwitgehalte, zoals membranen van rundvlees, kip, vis en eierschalen. Collageen kan ook worden gevonden in supplementvorm, zoals in collageenpoeders.

6. Epsom-zout bad

Een klassieke remedie voor spier- of gewrichtspijn is een ontspannend bad nemen met Epsom zout. Epsom zouten bevatten veel magnesium en sulfaten en worden gemakkelijk door de huid opgenomen om snel verlichting te bieden, omdat ze ontstekingen verminderen, spierspasmen verminderen en gespannen gebieden ontspannen. Voeg twee kopjes epsom zout toe aan het warme badwater en laat het minstens twintig minuten weken.

Je kunt ook proberen etherische oliën toe te voegen aan je Epsom-zoutbad; het soort dat je kiest, hangt af van wat je pijn veroorzaakt. Kies bijvoorbeeld etherische lavendelolie als stress een bestaande aandoening die pijn veroorzaakt verergert, of breng pepermuntolie aan als de pijnlijke plek warm en gezwollen aanvoelt.

Andere manieren om gewrichtspijn te verlichten

Een natuurlijk middel tegen gewrichtspijn kan in grote mate helpen om de pijn te verlichten. Er zijn echter meerdere dingen die je kunt doen om gewrichtspijn aan te pakken. Hieronder volgen de beste manieren:

– Zorg voor een gezond gewicht

Je gewicht kan een grote invloed hebben op de symptomen van artritis. Extra gewicht legt meer druk op je gewrichten, vooral je knieën, heupen en voeten. Als je veel last hebt van gewrichtspijn op deze plekken en als je overgewicht hebt, wordt het ten zeerste aangeraden om af te vallen. Dit kan veel van de pijn wegnemen.

Het verminderen van de belasting van je gewrichten door gewicht te verliezen kan helpen pijn te verminderen, je mobiliteit te verbeteren en toekomstige schade aan je gewrichten te voorkomen.

– Zorg voor voldoende beweging

Als je last hebt van artritis is genoeg lichaamsbeweging ook zeer belangrijk. Dit kan je helpen je gewrichten flexibel te houden en een gezond gewicht te behouden. Bovendien helpt het bij het versterken van de spieren rond je gewrichten, wat meer ondersteuning biedt. Alle soorten van lichaamsbeweging zijn goed. Denk hierbij aan wandelen, fietsen of naar de sportschool.

– Probeer acupunctuur

Acupunctuur is een oude Chinese medische behandeling waarbij dunne naalden op specifieke punten op je lichaam worden ingebracht. Beoefenaars zeggen dat het werkt door energieën om te leiden en het evenwicht in je lichaam te herstellen.

Zo kan acupunctuur artritispijn ook verminderen. Zorg ervoor dat je een erkende en gecertificeerde acupuncturist vindt om deze behandeling uit te voeren.

– Eet gezond

Een dieet dat rijk is aan vers fruit, groenten en hele voedingsmiddelen kan je immuunsysteem en je algehele gezondheid een boost geven. Er zijn aanwijzingen dat voedingskeuzes mensen met zowel artritis en artrose ook sterk kunnen beïnvloeden.

Een plantaardig dieet biedt antioxidanten, die kunnen helpen ontstekingen te verminderen door vrije radicalen uit het lichaam te verwijderen. Aan de andere kant kan een dieet dat rijk is aan rood vlees, bewerkte voedingsmiddelen, verzadigd vet en toegevoegde suikers en zout ontstekingen verergeren, wat een kenmerk is van artritis.

Deze voedingsmiddelen kunnen ook bijdragen aan andere gezondheidsproblemen, waaronder obesitas, hoog cholesterol, hoge bloeddruk, hartaandoeningen en andere complicaties, dus ze zijn waarschijnlijk niet gunstig voor mensen met artritis.

natuurlijk middel tegen gewrichtspijn

– Neem een massage

Massage kan een algemeen gevoel van welzijn geven. Het kan ook helpen bij het beheersen van gewrichtspijn en ongemak. Je kunt zo nu en dan een professionele massage nemen, maar hier hangt wel een prijskaartje aan. Je kunt jezelf ook een massage geven of een massage apparaat gebruiken. Bekijk hier een lijst met de beste massage apparaten.

– Pijnlijke gewrichten opwarmen

Het toepassen van warmte op pijnlijke gewrichten kan je ongemak verlichten. Het kan de bloedtoevoer naar pijnlijke spieren verhogen, stijve gewrichten losmaken en de hersenen afleiden van pijn. Je kunt warmtetherapie op verschillende manieren uitvoeren, hier volgen een aantal goede manieren:

– Pijnlijke gewrichten afkoelen

Net zoals dat gewrichten opwarmen de pijn kan wegnemen, geldt hetzelfde voor je gewrichten afkoelen. Artritis gaat meestal hand in hand met pijnlijke gewrichtsontsteking. Het aanbrengen van een koud kompres op de huid over het aangetaste gewricht kan pijnlijke ontstekingen verminderen. Het kan ook zenuwimpulsen vertragen, wat de pijnsignalen kan onderbreken. Je kunt bijvoorbeeld een icepack uit de vriezer gebruiken met een theedoek eromheen.

Veelgestelde vragen over gewrichtspijn

Hopelijk heb je bij deze het beste natuurlijke middel tegen gewrichtspijn voor jou gevonden. Mocht je nog algemene vragen hebben dan kunnen de volgende veelgestelde vragen met antwoorden je wellicht verder helpen.

– Wat zijn de oorzaken van gewrichtspijn?

Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor gewrichtspijn, waaronder:

  • Oudere leeftijd. Naarmate je ouder wordt en het collageen dat kraakbeen in je gewrichten opbouwt, begint te verslechteren, is de kans groter dat pijntjes en pijnen optreden. Dit is ook de reden dat een collageen supplement kan helpen bij het verlichten van gewrichtspijn.
  • Artritis of artrose. Degenen met artritis ontwikkelen pijn als gevolg van complexe neurofysiologische processen die leiden tot het ontstaan ​​van ontstekingen en pijnlijke gevoelens.
  • Overmatig gebruik door herhalende bewegingen. Hardlopers/triatleten hebben bijvoorbeeld vaak last van gewrichtspijn tijdens lange runs. Andere sporten en hobby’s die steeds weer een bepaald gewricht onder druk zetten, kunnen ook symptomen verergeren, zoals dansen, fietsen, yoga, gymnastiek, voetbal, voetbal, roeien, enz. Het dragen van verkeerde schoenen of versleten sportschoenen kan gewrichtspijn in de benen, die soms via het lichaam naar de heupen, het bekken en de rug kunnen gaan ook verergeren.
  • Slechte houding
  • Blessures, impact of trauma
  • Inactiviteit of een zittende levensstijl, zoals vele uren per dag zitten
  • Een auto-immuunziekte die ontstekingen verergert, zoals thyroïditis van Hashimoto of fibromyalgie
  • Spierpijn of een blessure die druk uitoefent op een gewricht
  • In zeldzame gevallen als gevolg van een infectie, of een virus of ziekte die “pijn” veroorzaakt, zoals griep
  • Een gebrek aan slaap, wat kan bijdragen aan vermoeidheid, pijntjes en stijfheid

– Wat kunnen de symptomen zijn van gewrichtspijn?

Symptomen van gewrichtspijn variëren van mild tot heel heftig. Zonder kraakbeen wrijven botten direct tegen elkaar terwijl het gewricht beweegt.

Symptomen kunnen zijn:

  • Zwelling
  • Stijve of vergrote verbinding
  • Doof gevoel
  • Lawaaierige gewrichten, of klikkende, knarsende of knappende geluiden bij het bewegen
  • Pijnlijke beweging
  • Moeite met buigen of rechttrekken van het gewricht
  • Verlies van beweging
  • Een rood en warm en gezwollen gewricht (dit moet snel door een arts worden beoordeeld)

– Wanneer moet ik naar een dokter?

Als pijn de normale dagelijkse activiteiten verstoort, is het tijd om met een arts over het probleem te praten. Het is belangrijk om snel de oorzaak van de pijn te diagnosticeren en met de behandeling te beginnen om pijn te verlichten en gezonde, goed functionerende gewrichten te behouden.

Je moet een arts raadplegen als:

  • Pijn gepaard gaat met koorts
  • Er sprake is van onverklaarbaar gewichtsverlies
  • Je door de pijn niet normaal kunt lopen

Tijdens de afspraak zal de arts veel vragen stellen om erachter te komen wat de oorzaak van de pijn kan zijn. De patiënt moet klaar zijn om vragen te beantwoorden over eerdere verwondingen aan het gewricht, wanneer de gewrichtspijn begon, een familiegeschiedenis van gewrichtspijn en het soort pijn dat werd ervaren.

Een onderzoek van het aangetaste gewricht zal volgen om te zien of er pijn of bewegingsbeperking is. De arts zal ook zoeken naar tekenen van letsel aan de omliggende spieren, pezen en ligamenten.

Indien nodig kan de arts ook röntgenfoto’s of bloedonderzoek bestellen. Röntgenfoto’s kunnen aantonen of er sprake is van gewrichtsverslechtering, vocht in het gewricht, botsporen of andere problemen die kunnen bijdragen aan de pijn. Bloedonderzoek zal helpen een diagnose te bevestigen of andere ziekten uit te sluiten die de pijn kunnen veroorzaken.

Leave a Comment

Your email address will not be published.