Menstruatiepijn verlichten - Tips die echt werken!

Meer dan de helft van de vrouwen die menstrueren ervaart maandelijks menstruatiepijn gedurende één tot drie dagen. Hoewel menstruatiepijn hoofdpijn of algemeen ongemak kan betekenen, wordt de pijn meestal veroorzaakt door menstruatiekrampen.

Menstruatiekrampen treden op wanneer je baarmoeder samentrekt om het baarmoederslijmvlies af te werpen. Dit kan pijn in je buik, onderrug, lies en/of bovenbenen veroorzaken. Hier volgen 13 huismiddeltjes die bewezen zijn bij het verlichten en verminderen van mentruatiepijn.

Wat is menstruatiepijn

Menstruatie is een normale vaginale bloeding die optreedt als onderdeel van de maandelijkse menstruatiecyclus van een vrouw. Veel vrouwen hebben pijnlijke menstruaties, ook wel dysmenorroe genoemd. De menstruatiepijn symptomen zijn meestal menstruatiekrampen, wat een kloppende, krampende pijn in je onderbuik is. Je kunt ook andere symptomen hebben, zoals lage rugpijn, misselijkheid, diarree en hoofdpijn.

Wat veroorzaakt menstruatiekrampen?

Menstruatiekrampen worden hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een teveel aan prostaglandinen – hormoonachtige verbindingen die vrijkomen uit het baarmoederslijmvlies terwijl het zich voorbereidt op het afstoten. Prostaglandinen helpen de baarmoeder samentrekken en ontspannen, zodat het baarmoederslijmvlies kan loskomen en uit je lichaam kan stromen. Ze zijn een noodzakelijk onderdeel van het proces, maar in overmaat veroorzaken ze pijn als de baarmoeder sterk samentrekt, de bloedstroom wordt verminderd en de toevoer van zuurstof naar het spierweefsel van de baarmoeder afneemt.

Voor de meeste mensen met menstruatiekrampen is het nog steeds niet bekend waardoor zij, en niet anderen, vatbaar zijn voor pijnlijke menstruatie. Ontsteking kan een rol spelen. De productie van prostaglandines is gerelateerd aan een ontsteking, en ontstoken weefsel heeft de neiging om meer prostaglandines te produceren. Van mensen die meer menstruatiepijn ervaren, is ook aangetoond dat ze hogere niveaus van ontstekingsmarkers in het bloed hebben, zelfs na correctie voor factoren die verband houden met chronische ontstekingen, zoals BMI, roken en alcoholgebruik. Ontsteking is ook in verband gebracht met de verergering van andere premenstruele symptomen, waaronder stemmingswisselingen.

Mensen hebben meer kans op pijnlijke menstruaties als ze hevig of langdurig bloeden, als ze vroeg in hun leven begonnen te menstrueren, of als hun menstruatie onregelmatig is. Andere factoren die in verband zijn gebracht met pijnlijke menstruaties zijn roken, dun zijn, jonger zijn dan 30, een bekkenontsteking hebben en gesteriliseerd worden. Gelukkig kun je menstruatiepijn verlichten op verschillende manieren. Lees hieronder 14 tips om 

Menstruatiepijn verlichten – 14 tips!

Elke maand met krampen omgaan kan even frustrerend als pijnlijk zijn. Gelukkig zijn er veel remedies die je kunnen helpen bij het verlichten van menstruatiekrampen. Het is belangrijk om te onthouden dat niet alle technieken altijd even goed werken voor jou. Probeer wat van de tips uit en kijk welke het beste voor jou werken.

1. Drink meer water

Een opgeblazen gevoel kan ongemak veroorzaken en menstruatiekrampen verergeren. Het drinken van water kan een opgeblazen gevoel tijdens je menstruatie verminderen en een deel van de pijn verlichten die het veroorzaakt. Ook kan het drinken van warm water de bloedstroom door je lichaam verhogen en je spieren ontspannen. Dit kan krampen verminderen die worden veroorzaakt door samentrekkingen van de baarmoeder.

2. Drink kruidenthee

Kruidenthee heeft ontstekingsremmende eigenschappen en krampstillers die de spierspasmen in de baarmoeder die krampen veroorzaken, kunnen verminderen. Het drinken van gember, venkel of kamille thee is een gemakkelijke, natuurlijke manier om menstruatiekrampen te verlichten. Bovendien kunnen kruidentheeën andere voordelen hebben, zoals stressvermindering en helpen bij slapeloosheid.

3. Gebruik etherische oliën

Etherische oliën hebben ontzettend veel voordelen. Elke olie heeft zijn eigen voordelen. Je kunt zelfs menstruatiepijn verlichten met deze bijzondere oliën! Let er wel op, niet elke olie kan dit. Ontdek hier de 6 etheriche oliën die menstruatiepijn kunnen verminderen. Je kunt die vervelende menstruatiepijn verlichten door een aantal druppels van een van deze oliën te mengen met een dragerolie, zoals kokos of jojoba olie, en dit zachtjes over je buik te wrijven/masseren. 

4. Eet ontstekingsremmend voedsel

Sommige voedingsmiddelen kunnen een natuurlijke verlichting bieden bij krampen en ze smaken heerlijk. Ontstekingsremmend voedsel kan de doorbloeding bevorderen en je baarmoeder ontspannen. Probeer bessen, tomaten, ananas en kruiden zoals kurkuma, gember of knoflook te eten. Groene bladgroenten, amandelen, walnoten en vette vis, zoals zalm, kunnen ook helpen om ontstekingen te verminderen.

5. Pas warmte toe

Je kunt menstruatiepijn verminderen door je buik op te warmen. Een beetje warmte kan je spieren helpen ontspannen, de doorbloeding verbeteren en spanning verlichten. Ga zitten met een verwarmingskussen, neem een warme douche of ontspan in een heerlijk warm bad. 

Je kunt online een verwarmingskussen kopen.

6. Probeer massagetherapie

Massagetherapie kan de menstruatiepijn bij vrouwen significant verminderen. Massages kunnen baarmoederkrampen verminderen door de baarmoeder te ontspannen. Om menstruatiekrampen het meest effectief te beheersen, moet massagetherapie zich concentreren op de buikstreek. Maar een volledige lichaamsmassage die je algehele stress vermindert, kan ook helpen bij het verlichten van menstruatiekrampen

7. Verminder stress

Stress kan krampen verergeren. Gebruik stressverlichtende technieken zoals meditatie, diep ademhalen, yoga of je eigen favoriete manier om stress te verlichten. Als je niet precies weet hoe je stress kunt verminderen, probeer dan het volgende. Sluit gewoon je ogen, haal diep adem en stel je een rustige, veilige plek voor die belangrijk voor je is. Blijf minstens een paar minuten gefocust op deze ruimte terwijl je langzaam en diep ademhaalt. Lees hier alle tips om stress te verminderen.

8. Drink minder cafeïne

Cafeïne zorgt ervoor dat je bloedvaten smaller worden. Dit kan uw baarmoeder vernauwen, waardoor krampen pijnlijker worden. Als je je koffiefixatie nodig hebt, schakel dan tijdens je menstruatie over op cafeïnevrij. Als je afhankelijk bent van cafeïne om de middag inkakking te overwinnen, eet dan een eiwitrijk tussendoortje of maak een korte wandeling van 10 minuten om je energie een boost te geven.

9. Probeer voedingssupplementen

Vitamine D kan je lichaam helpen calcium te absorberen en ontstekingen te verminderen. Andere supplementen, waaronder omega-3 en magnesium, kunnen ontstekingen helpen verminderen en kunnen je menstruatie zelfs een stuk minder pijnlijk maken. Voor het beste resultaat dien je elke dag supplementen in te nemen, niet alleen tijdens je menstruatie. Omdat sommige supplementen in wisselwerking staan ​​met medicijnen, moet je je arts raadplegen voordat je iets nieuws inneemt.

10. Beweging

Als je pijn hebt, is lichaamsbeweging misschien wel het laatste waar u aan denkt. Maar zelfs bij lichte oefeningen komen endorfines vrij waardoor je je gelukkig voelt, pijn vermindert en je spieren ontspannen. Vijftien minuten yoga, licht strekken of wandelen is misschien alles wat je nodig hebt om je beter te voelen.

11. Probeer alternatieve geneeswijzen

Sommige mensen vinden verlichting bij alternatieve geneeswijzen zoals acupunctuur en acupressuur. Acupunctuur is een praktijk die het lichaam stimuleert door naalden in de huid te steken. Acupressuur stimuleert het lichaam zonder naalden door druk uit te oefenen op bepaalde punten van het lichaam. Deze oefeningen kunnen je helpen ontspannen, spierspanning verminderen en de bloedstroom door je lichaam verbeteren.

12. Sla de traktaties over

Deze tip voor menstruatiepijn verlichten is wellicht wel het minst leuk, maar wel effectief. Hoewel een brownie of frietjes heerlijk kunnen klinken, kunnen voedingsmiddelen met veel suiker, transvet en zout een opgeblazen gevoel en ontstekingen veroorzaken, waardoor spierpijn en krampen erger worden. Pak een banaan of een ander stuk fruit om het verlangen naar suiker te bestrijden of ga voor ongezouten noten als je iets hartigs wilt.

13. Neem een ontstekingsremmende pijnstiller

Het hormoon prostaglandine kan spiercontracties en pijn veroorzaken. Ontstekingsremmende geneesmiddelen zoals ibuprofen kunnen snelwerkende verlichting bieden door de hoeveelheid prostaglandinen in je lichaam te verminderen. Gebruik voor het beste resultaat alleen medicijnen als je krampen begint te voelen.

14. Start hormonale anticonceptie

Anticonceptie kan menstruatiepijn stoppen als krampen worden veroorzaakt door een hormonale onbalans. Door je oestrogeen- en progesteronspiegel in evenwicht te houden, wordt de baarmoederslijmvlies dun, zodat deze gemakkelijker wordt losgelaten. Hormonale anticonceptie regelt ook de lengte en frequentie van je menstruatie. Sommige vormen van anticonceptie kunnen menstruatiekrampen volledig verlichten door je menstruatie helemaal te stoppen. Praat met je huisarts over opties voor anticonceptie, inclusief de pil, anticonceptie-injectie of een hormonaal spiraaltje. Vervolgens kun je het type anticonceptie kiezen dat het beste bij jou past.

Conclusie

Menstruatiepijn kan ontzettend vervelend zijn en helaas komt het elke maand weer terug (totdat je in de overgang gaat). Gelukkig kun je menstruatiepijn verlichten op verschillende manieren. Probeer te tips eens uit en kijk welke het beste voor jou werken!

Leave a Comment

Your email address will not be published.