leven in het nu

Leven in het nu - De beste tips en oefeningen!

Wil je leren te leven in het nu? Dan ben je hier aan het juiste adres! Het idee van “leven in het moment” heeft veel motiverende posters en T-shirts en zelfs tattoo’s geïnspireerd, maar het is ook echt een belangrijk concept. Leven in het moment vergt oefening, maar als je op deze manier leert leven, zul je een voller leven leiden en de schoonheid van elke activiteit elke seconde van de dag waarderen. Lees verder om te ontdekken wat “leven in het nu” precies betekent en hoe je dit kunt doen.

Wat betekent  “Leven in het nu” precies?

Je hoort het misschien vaak om je heen, maar wat is nou precies ‘leven in het nu’? De gemakkelijkste manier om het leven in het nu uit te leggen, is door uit te leggen wat het betekent om niet aanwezig in het nu te zijn, aangezien dit de toestand is waaraan de meeste mensen gewend zijn geraakt. Als je niet aanwezig bent, word je een slachtoffer van de tijd. Je geest wordt constant naar het verleden of de toekomst getrokken, of beide.

Je gedachten zijn van het verleden: wat is geweest, wat had kunnen zijn, wat je dacht dat er gebeurde versus wat er werkelijk is gebeurd. Of je denkt aan de toekomst: wat zal zijn, wat zou kunnen zijn, wat zou kunnen zijn, als…

Natuurlijk is het normaal om af en toe aan het verleden te denken of te dagdromen over de toekomst. Maar met mate. Wanneer ons leven wordt gedicteerd door gedachten en emoties die verbonden zijn aan gebeurtenissen uit het verleden en mogelijke toekomstige resultaten, wordt het steeds zeldzamer om vreedzaam om te leven in het moment.

leven in het nu

Tijd is een illusie

Tijd is een illusie. Het is een menselijk begrip Tijd is een maatstaf die we gebruiken als referentiepunt voor het organiseren van ons leven en het documenteren van de geschiedenis. Het bestaat eigenlijk niet. Het horloge om je pols en de klok aan de muur betekenen niets voor Moeder Natuur. Het enige moment wat er echt is, is het hier en nu.

Het verleden bestaat niet en de toekomst ook niet. Het enige echte referentiepunt dat we hebben is dit moment. Een gevoel van aanwezigheid, van hier in dit lichaam te zijn, van het zien van de wereld door deze ogen.

Het concept van tijd verleidt ons om onszelf bezig te houden met dat wat voorbij is en dat wat nog moet komen. Dit weerhoudt ons ervan te genieten van deze “aanwezigheid” die we voelen. We worden verleid om in een van de twee staten te blijven: de eerste, een van in het verleden blijven hangen en piekeren over wat er is gebeurd. Of de tweede, een van wachten en constant anticiperen op wat komen gaat, of en wanneer…

Wanneer je leeft in het hier en nu, zul je veel meer genieten en gelukkiger leven.

6 stappen om meer in het moment te leven

1. Kalmeer je geest

Als je je geest kalmeert, kun je helderder zien. De reden dat sommige problemen zo ontmoedigend lijken, is dat onze geest zo snel raast dat we de dingen niet kunnen zien zoals ze werkelijk zijn. Vervolgens bedenken we een aantal mogelijke scenario’s in ons hoofd, waarvan de meeste waarschijnlijk niet uitkomen.

Naast helderder zien, zal een kalme geest ons helpen realistischer te denken. Onrealistisch denken wordt gevoed door verwarring en ongecontroleerde emoties. Het kalmeren van je geest zal verwarring verminderen en je emoties kalmeren, waardoor je in het heden kunt leven.

Je kunt je geest snel en gemakkelijk kalmeren door een aantal keer diep in en uit te ademen. In door je neus en langzaam uit door je mond. Je zult merken dat je je meteen rustiger en kalmer voelt.

Een andere goede manier om je geest te kalmeren is door meditatie. Mediteren, al is het maar voor 5 minuten, kalmeert je geest en brengt je terug naar het hier en nu.

2. Oefen mindfulness

Hoe kunnen we in het moment gaan leven in een wereld die voortdurend probeert onze aandacht te vestigen op het verleden en de toekomst?Voordat we ingaan op concrete acties die je kunt ondernemen, is het belangrijk om te begrijpen wat mindfulness is. Je hebt de term waarschijnlijk al eerder gehoord, maar begrijpt misschien niet helemaal wat het betekent.

Mindfulness betekent letterlijk leven in het hier en nu. In wezen betekent het (opzettelijk) meer bewust en wakker zijn voor elk moment en volledig betrokken zijn bij wat er in je omgeving gebeurt – met acceptatie en zonder oordeel.

Om mindfulness te ontwikkelen, moeten we onszelf trainen om de dingen objectiever te observeren, dat wil zeggen zonder dat onze emoties of vooropgezette ideeën onze opvattingen beïnvloeden.

Om in het moment te leven, moet je je concentreren op het nu. Concentreer je op wat je op dit moment doet. Zet de tv uit, zet de computer uit, vertraag en geniet van het heden.

Als je eet, eet dan mindful. Doe dit niet tijdens het rijden, achter je bureau of tijdens het kijken van een film. Focus je 100% op het eten op je bord en de samen die je ervaart. Dit is mindful zijn. Hetzelfde geldt voor mindful sporten, mindful werken etc.

Leer hier meer over mindfulness

mindfulness

3. Geniet van de kleine dingen

Let op de wereld om je heen: de kleine dingen. Wees dankbaar voor hen. Door voor het moment te leven en kennis te nemen van de kleine dingen, kun je meer positieve ervaringen cultiveren. Denk aan het genieten van het eten van een ijsje, muziek luisteren, een wandeling. Deze kleine dingen kunnen een enorm verschil maken in hoe je je voelt. Als je deze dingen doet, wees er dan ook voor de volle 100% bij. Ga niet multitasken, maar geniet van het moment.

4. Glimlach

Als je wilt weten hoe je in het moment kan leven, hoef je alleen maar in de spiegel te kijken en te glimlachen. Glimlach – het kan van grote invloed zijn op hoe je je voelt. Als we ons gelukkig voelen, glimlachen we. Als we glimlachen, voelen we ons gelukkig. Ons gezicht communiceert onze gemoedstoestand aan anderen en aan onszelf. Dus glimlach – het zal je gelukkiger maken en je helpen het leven in het moment te waarderen.

5. Wees dankbaar

Wees dankbaar voor al het goede in je leven. Zowel de grote als kleine dingen. Wees dankbaar voor je adem, wees dankbaar voor je gezondheid, wees dankbaar voor de zon die elke dag opkomt, wees dankbaar voor je vrienden en familie etc. Ook als je even niet lekker in je vel zit of dingen gaan niet zoals je zou willen, er is altijd iets om dankbaar voor te zijn.

Denk er zo nu en dan aan om te stoppen en de balans op te maken van hoe goed je het hebt. Als je vriendin je aan het lachen maakt, bedank haar dan dat ze in je leven is. Als je baas je een nieuwe taak geeft, zeg dan bedankt en bedenk dat je nog een baan hebt en eten op tafel kunt zetten. Als je het denkt of voelt, zeg het dan meteen. Leef in het moment door je dankbaarheid te uiten wanneer je het voelt.

6. Maak je geen zorgen

Het is veel moeilijker dan het klinkt, maar probeer te onthouden dat je zorgen maken vandaag niets zal veranderen aan wat er morgen gebeurt. Elke seconde die je besteedt aan je zorgen over de toekomst, is een verspilde seconde van het heden. Omdat piekeren je uit dit moment haalt en je meevoert naar het rijk van toekomstige mogelijkheden, is het onmogelijk om in het moment te leven en je tegelijkertijd zorgen te maken.

In plaats daarvan, als de omstandigheden verontrustend zijn, concentreer je dan op manieren waarop je een bestaand probleem nu kunt oplossen of het huidige moment op een andere manier kunt verbeteren. Door tijd te besteden aan wat er later kan gebeuren, beroof je je van het volledig ervaren van wat er nu gebeurt. Het leven in het moment gaat snel – mis het niet.

Online cursus ‘Leven in het nu’

Als je al langer bezig bent met ‘leven in het nu’, weet je waarschijnlijk dat het makkelijker klinkt dan dat het daadwerkelijk is. 

Als je echt wilt leren leven in het nu kan het verstandig zijn om een cursus aan te schaffen waarin je precies alle handvaten krijgt om dit te doen. De online cursus “Leven in het nu” geeft je het beste stappenplan om innerlijke rust te vinden en echt te leven in het nu. Het hoeft geen jaren te duren voordat je weer kunt genieten van elk moment. Je wordt stap voor stap begeleid. Talloze cursisten zijn je voorgegaan.

Deze cursus bestaat uit een resultaatgerichte, praktische èn effectieve methode om minder te denken en meer te voelen. Je ontvangt vragen en opdrachten om in de praktijk te oefenen, zodat je direct het resultaat merkt. Zodat je stopt met denken aan toekomst of verleden – en begint te leven in het nu!

yoga nidra

De voordelen van leven in het nu

Hoewel het moeilijk kan zijn om in het moment te leven, heeft het ontelbare voordelen. Hier zijn er een paar die je leven enorm zullen verbeteren:

1. Gelukkiger leven

Door in het heden te blijven, kunnen we het leven vollediger leven. In plaats van ons zorgen te maken over de toekomst of te piekeren over het verleden, moeten we van elk moment genieten. Onderzoekers hebben ontdekt dat mensen die in het nu leven gelukkiger, optimistischer, minder depressief en meer tevreden zijn met het leven in het algemeen.

2. Betere gezondheid

Door te leven in het nu, zullen stress en angst verminderen, waarmee je veel van de bijbehorende gevolgen voor de gezondheid vermijdt, zoals hoge bloeddruk, hartaandoeningen en obesitas. Daarnaast zal leven in het nu ook je psychologisch welzijn kan verbeteren, zoals eerder besproken.

3. Betere relaties

Ben je ooit bij iemand geweest die fysiek aanwezig is, maar mentaal miljoenen kilometers ver weg is? Omgaan met niet-beschikbare mensen is een worsteling en het opbouwen van relaties met hen is buitengewoon moeilijk. Hoe zit het met het zijn met iemand die volledig aanwezig is? We genieten ervan om bij haar/hem te zijn omdat we een veel diepere verbinding kunnen maken. Door in het moment te leven, kun je die persoon zijn waar andere mensen graag bij zijn, en maak je relaties veel gemakkelijker.

4. Betere zelfbeheersing

Je hebt meer controle over je geest, lichaam en emoties als je in het moment leeft. Stel je voor hoeveel beter je leven zou zijn als het niet overgeleverd was aan een drukke geest en onvoorspelbare emoties. Je kunt beter op bepaalde situaties en problemen reageren.

Boeken over leven in het nu

de kracht van het nu
De kracht van het NU - Eckhart Tolle
leven in het nu boek
Leven in het nu - Tom Hannes
mindfulness boek
Mindfulness - Mark Williams

Leave a Comment

Your email address will not be published.