Immuunsysteem versterken: De 7 beste tips!

Er zijn tal van supplementen en producten op de markt die beweren dat ze je immuunsysteem helpen versterken. Maar hoewel het misschien klinkt als een no-brainer, is het versterken van je immuunsysteem eigenlijk veel moeilijker te bereiken dan je misschien denkt – en met goede reden.

Je immuunsysteem is ongelooflijk complex. Het moet sterk genoeg en geavanceerd genoeg zijn om een ​​verscheidenheid aan ziekten en infecties te bestrijden, maar niet zo sterk dat het onnodig overdreven reageert, waardoor allergieën en andere auto-immuunziekten ontstaan. Om in zo’n delicaat evenwicht te opereren, wordt je immuunsysteem strak gecontroleerd door een verscheidenheid aan inputs.

Maar ondanks de complexiteit zijn er dagelijkse leefgewoonten waarop je je kunt concentreren om je immuunsysteem te geven wat het nodig heeft om een ​​infectie of ziekte te bestrijden. Hier volgen de 7 beste manieren om ervoor te zorgen dat je immuunsysteem een boost krijgt!

Immuunsysteem versterken

Wil jij je immuunsysteem verbeteren? Dan is het werken aan een gezonde levensttijl de beste stap die je kunt zetten. Ontdek hieronder de belangrijkste tips en manieren om je immuunsysteem te versterken.

1. Zorg voor een gezond dieet

Zoals met de meeste dingen in je lichaam, is een gezond dieet de sleutel tot een sterk immuunsysteem. Dit betekent dat je voldoende groenten, fruit, peulvruchten, volle granen, magere eiwitten en gezonde vetten moet eten.
Naast het geven van de energie aan je immuunsysteem die het nodig heeft, kan een gezond dieet ervoor zorgen dat je voldoende micronutriënten binnenkrijgt die een rol spelen bij het in stand houden van je immuunsysteem, waaronder:

  • Vitamine B6, gevonden in kip, zalm, tonijn, bananen, groene groenten en aardappelen (met schil).
  • Vitamine C, gevonden in citrusvruchten, waaronder sinaasappels en aardbeien, maar ook in tomaten, broccoli en spinazie.
  • Vitamine E, gevonden in amandelen, zonnebloem- en saffloerolie, zonnebloempitten, pindakaas en spinazie.

2. Eet voedsel met probiotica

Probiotica wordt gedefinieerd als ‘levende micro-organismen die, wanneer ze in voldoende hoeveelheden worden toegediend, een gezondheidsvoordeel opleveren’. Onderzoek toont aan dat probiotica enkele van de beste voedingsmiddelen zijn om de immuniteit te versterken. Eet regelmatig gefermenteerde en gekweekte voedingsmiddelen die probiotica bevatten. Sommige voedingsmiddelen die probiotica bevatten, zijn:

  • Ongepasteuriseerde zuurkool en kimchi
  • Kwark, yoghurt, kefir (een dikke, romige en drinkbare yoghurt), lassi (een Indiase drank gemaakt van een yoghurt- of karnemelkbasis met water) en leban (een vloeibaar of halfvast voedsel gemaakt van gestremde melk
  • Rofu, miso, natto (gefermenteerde sojabonen), shoyu of tamari (soorten Japanse sojasaus) en tempeh (een Indonesisch gerecht gemaakt van gefermenteerde sojabonen)
  • Kombucha (gefermenteerde, licht gezoete zwarte of groene theedrank) en kwas (traditionele Slavische en Baltische gefermenteerde drank die gewoonlijk wordt gemaakt van roggebrood)

Als je nog niet eerder probiotisch voedsel hebt geprobeerd, kunnen de smaken sterk zijn, dus misschien wil je met beetje bij beetje beginnen. Zelfs een theelepel per dag kan je helpen de smaak van deze heilzame voedingsmiddelen te ontwikkelen. Er zijn ook verschillende probiotische supplementen beschikbaar. Daarover later meer.

3. Beweeg regelmatig

Lichamelijke activiteit is niet alleen om spieren op te bouwen en jezelf te helpen ontstressen, het is ook een belangrijk onderdeel van gezond zijn en het ondersteunen van een gezond immuunsysteem.

Een manier waarop lichaamsbeweging de immuunfunctie kan verbeteren, is door je algehele bloedsomloop te stimuleren, waardoor immuuncellen en andere infectiebestrijdende moleculen gemakkelijker door je lichaam kunnen reizen.

Studies hebben zelfs aangetoond dat elke dag slechts 30 minuten matige tot krachtige lichaamsbeweging helpt om je immuunsysteem te stimuleren. Dit betekent dat het belangrijk is om je te concentreren op actief blijven en regelmatig sporten.

4. Hydrateren, hydrateren, hydrateren

Water speelt veel belangrijke rollen in je lichaam, waaronder het ondersteunen van je immuunsysteem. Een vloeistof in je bloedsomloop, lymfe genaamd, die belangrijke infectiebestrijdende immuuncellen door je lichaam vervoert, bestaat grotendeels uit water. Uitdroging vertraagt ​​de beweging van de lymfe, wat soms leidt tot een verzwakt immuunsysteem.

Zelfs als je niet traint of zweet, verlies je constant water door je ademhaling, evenals door je urine en stoelgang. Om je immuunsysteem te ondersteunen, moet je ervoor zorgen dat je het water dat je verliest, vervangt door water dat je kunt gebruiken – wat begint met te weten hoeveel water je echt nodig heeft.

5. Krijgt voldoende slaap

Slapen voelt zeker niet als een actief proces, maar er gebeuren veel belangrijke activiteiten in je lichaam als je niet wakker bent – zelfs als je het je niet realiseert. Er worden bijvoorbeeld belangrijke infectiebestrijdende moleculen aangemaakt terwijl je slaapt.

Studies hebben aangetoond dat mensen die niet genoeg slaap van goede kwaliteit krijgen, vatbaarder zijn voor ziek worden na blootstelling aan virussen, zoals virussen die verkoudheid veroorzaken. Om je immuunsysteem de beste kans te geven om infecties en ziekten te bestrijden, is het belangrijk om te weten hoeveel slaap je elke nacht zou moeten krijgen, evenals de stappen die je moet nemen als je te weinig slaapt.

Ontdek hier alle tips om sneller in slaap te vallen en te blijven.

6. Minimaliseer stress

Of het nu snel komt of zich in de loop van de tijd ontwikkelt, het is belangrijk om te begrijpen hoe stress je gezondheid beïnvloedt, inclusief de impact die het heeft op je immuunsysteem. Tijdens een periode van stress, met name chronische stress die frequent en langdurig aanhoudt, reageert je lichaam door een stressreactie op gang te brengen. Deze stressreactie onderdrukt op zijn beurt je immuunsysteem, waardoor je kans op infectie of ziekte toeneemt.

Stress is voor iedereen anders, en ook hoe we het verlichten. Gezien het effect dat het op je gezondheid kan hebben, is het belangrijk om te weten hoe je stress kunt identificeren. En of het nu gaat om diepe ademhaling, bemiddeling, gebed of lichaamsbeweging, je moet ook vertrouwd raken met de activiteiten die je helpen stress te verminderen.

7. Vul verstandig aan met supplementen

Slaap, voldoende water, veel fruit en groenten en matige beweging – er is niet één supplement dat de plaats kan innemen van deze sleutelpraktijken. Volg de stappen hierboven en je zult je immuunsysteem verbeteren in grote mate. Dat gezegd hebbende, zijn er wel enkele kruiden, planten, vitamines en mineralen die kunnen worden ingenomen om een sterke basis te ondersteunen.

Het is gemakkelijk om naar supplementen te grijpen om je immuunsysteem een boost te geven, maar let hier mee op. Er is een overvloed van supplementen op de markt die beweren je immuunsysteem te versterken. Helaas doen ze niet allemaal wat ze beloven en zijn veel supplementen van slechte kwaliteit.

Ontdek hieronder enkele van de beste supplementen om je immuunsysteem te stimuleren.

probiotica immuun

Probiotische producten bestaan uit levende, actieve bacteriën die een gezondheidsvoordeel vertonen. Genomen om het darmmicrobioom van een persoon te ondersteunen of te verbeteren (de aanwezigheid van alle levende micro-organismen in het spijsverteringskanaal van een persoon), kunnen probiotica een aanzienlijke invloed hebben op de stemming, de spijsvertering en de immuniteit.

Onderzoek naar de impact van nuttige bacteriën op de immuniteit is explosief toegenomen. De immuuncellen in het spijsverteringskanaal spelen een belangrijke rol bij het handhaven van de homeostase van het immuunsysteem. Het is aangetoond dat het beheren van optimale verhoudingen van goede bacteriën (probiotica) in de darmen de overleving van darmepitheelcellen bevordert, de darmbarrièrefunctie verbetert en beschermende celreacties stimuleert die op hun beurt infecties kunnen voorkomen of de duur kunnen verkorten.

Dit product is een krachtige probiotica in poedervorm voor ons immuunsysteem wanneer het extra ondersteuning nodig heeft: 15 miljard goede bacteriën, verrijkt met wei- eiwitconcentraat en fructo-oligosachariden. Wei-eiwitconcentraat biedt extra nodige ondersteuning voor onze natuurlijke weerstand. Fructo-oligosachariden zijn voedingsmiddelen voor de goede bacteriën in ons lichaam.

Het is aangetoond dat vitamine D op veel manieren nuttig is bij het ondersteunen van het immuunsysteem van het lichaam.

Dit supplement helpt de spierfunctie te behouden en je botten gezond te houden. Elke capsule van Swanson Health zit vol met 50 µg vitamine D en helpt om het immuunsysteem te ondersteunen – vooral handig in de wintermaanden wanneer je natuurlijke vitamine D-inname laag kan zijn vanwege minder zon.

Omega-3 vetzuren zijn een familie van essentiële vetzuren die een belangrijke rol spelen in je lichaam en die mogelijk een aantal gezondheidsvoordelen bieden. Omdat je lichaam ze niet zelf kan aanmaken, moet je ze uit je voeding halen. Het is enorm effectief bij het versterken van je immuunsysteem.

 

De Vitamine Capsules van Sundt© helpen je lichaam en je immuunsysteem te versterken en geven je meer energie. Dit supplement zit vol met ingrediënten die allemaal je immuunsysteem versterken. De belangrijkste componenten van deze immuunbooster zijn vitamine C, vitamine D3 en Zink. Het supplement is gluten- en suikervrij. Ook bevat het geen genetisch gemanipuleerde stoffen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.