hoofdpijn natuurlijk behandelen

Hoofdpijn natuurlijk bestrijden - 18 tips!

Leer hoofdpijn natuurlijk bestrijden met de 18 top tips uit dit artikel! Hoofdpijn is een veel voorkomende aandoening waar veel mensen dagelijks mee te maken hebben. Variërend van ongemakkelijk tot ronduit ondraaglijk, kunnen ze je dagelijkse leven flink verstoren.

Er zijn verschillende soorten hoofdpijn, waarbij spanningshoofdpijn de meest voorkomende is. Clusterhoofdpijn is pijnlijk en komt voor in groepen of “clusters”, terwijl migraine een matige tot ernstige vorm van hoofdpijn is.

Hoewel veel medicijnen gericht zijn op het verlichten van hoofdpijnklachten, bestaan ​​er ook een aantal effectieve, natuurlijke behandelingen. Hoofdpijn natuurlijk bestrijden is vooral erg interessant wanneer je vaak last hebt van hoofdpijn. Het is natuurlijk niet goed om dagelijks/wekelijks pijnstillers en andere medicijnen te slikken. Steeds meer mensen zijn zich hiervan bewust en kiezen voor hoofdpijn verhelpen zonder medicijnen. Lees verder voor de beste huidmiddeltjes om hoofdpijn natuurlijk te behandelen!

18 effectieve huismiddeltjes om op een natuurlijke manier van hoofdpijn af te komen

1. Drink water

Onvoldoende hydratatie kan ertoe leiden dat je hoofdpijn krijgt. Studies hebben zelfs aangetoond dat chronische uitdroging een veelvoorkomende oorzaak is van spanningshoofdpijn en migraine.

Gelukkig is aangetoond dat drinkwater hoofdpijnklachten verlicht bij de meeste uitgedroogde personen binnen 30 minuten tot drie uur. Bovendien kan uitdroging de concentratie verminderen en prikkelbaarheid veroorzaken, waardoor je symptomen nog erger lijken.

Om hoofdpijn door uitdroging te voorkomen, concentreer je je op het drinken van voldoende water gedurende de dag en het eten van waterrijk voedsel.

2. Neem wat magnesium

Magnesium is een belangrijk mineraal dat nodig is voor talloze functies in het lichaam, waaronder controle van de bloedsuikerspiegel en zenuwoverdracht. Interessant is dat magnesium ook is aangetoond als een veilige, effectieve remedie tegen hoofdpijn.

Er zijn aanwijzingen dat magnesiumtekort vaker voorkomt bij mensen die vaak last hebben van migraine dan bij mensen die dat niet hebben. Studies hebben aangetoond dat behandeling met 600 mg oraal magnesiumcitraat per dag zowel de frequentie als de ernst van migrainehoofdpijn flink verminderd.

Koop hier magnesiumsupplementen online.

3.  Verzacht de pijn met een koud kompres

Het gebruik van een koud kompres kan je hoofdpijnklachten helpen verminderen. Het aanbrengen van koude of bevroren kompressen op de nek of het hoofd vermindert de ontsteking, vertraagt de zenuwgeleiding en vernauwt de bloedvaten, wat allemaal helpt om hoofdpijn te verminderen.

Om een koud kompres te maken, vul je een waterdichte zak met ijs en wikkel je deze in een zachte handdoek. Breng het kompres aan op de achterkant van de nek, het hoofd of de slapen om de hoofdpijn te verlichten. Hoofdpijn natuurlijk bestrijden kan niet makkelijker!

4. Gebruik etherische oliën

Essentiële oliën zijn sterk geconcentreerde vloeistoffen die aromatische verbindingen van verschillende planten bevatten. Ze hebben veel therapeutische voordelen en worden meestal plaatselijk gebruikt, hoewel sommige kunnen worden ingenomen. Lees hier alles wat je moet weten over etherische oliën!

Essentiële oliën van pepermunt en lavendel zijn vooral nuttig als je hoofdpijn hebt. Het is aangetoond dat het aanbrengen van etherische olie van pepermunt op de slapen de symptomen van spanningshoofdpijn vermindert.

Lavendelolie is zeer effectief bij het verminderen van migrainepijn en bijbehorende symptomen wanneer het op de bovenlip wordt aangebracht en wordt ingeademd.

Shop pepermuntolie en lavendelolie online!

5. Zorg voor voldoende slaap

Slaaptekort kan op veel manieren schadelijk zijn voor je gezondheid en bij sommige mensen zelfs hoofdpijn veroorzaken.

Het is echter ook aangetoond dat het krijgen van te veel slaap hoofdpijn veroorzaakt, waardoor het belangrijk is om de juiste hoeveelheid rust te krijgen voor mensen die op zoek zijn naar natuurlijke hoofdpijnpreventie.Voor maximale voordelen kun je het beste streven naar zón zeven tot negen uur slaap per nacht.

6. Probeer een vitamine B-supplement

B-vitamines zijn een groep in water oplosbare micronutriënten die veel belangrijke rollen in het lichaam spelen. Ze dragen bijvoorbeeld bij aan de synthese van neurotransmitters en helpen voedsel om te zetten in energie.

Sommige B-vitamines hebben mogelijk een beschermend effect tegen hoofdpijn.Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat de vitamine B-supplementen riboflavine (B2), foliumzuur, B12 en pyridoxine (B6) hoofdpijnklachten kunnen verminderen.

B-complexvitaminen bevatten alle acht de B-vitamines en zijn een veilige, kosteneffectieve manier om hoofdpijnklachten op natuurlijke wijze te behandelen. B-vitamines worden als veilig beschouwd om regelmatig in te nemen, omdat ze in water oplosbaar zijn en overtollige hoeveelheden via de urine worden weggespoeld.

Koop hier je B-vitamines!

7. Vermijd voedingsmiddelen met een hoog histaminegehalte

Histamine is een chemische stof die van nature in het lichaam voorkomt en een rol speelt in het immuunsysteem, de spijsvertering en het zenuwstelsel. Het wordt ook aangetroffen in bepaalde voedingsmiddelen zoals oude kazen, gefermenteerd voedsel, bier, wijn, gerookte vis en gezouten vlees.

Studies suggereren dat het consumeren van histamine migraine kan veroorzaken bij mensen die er gevoelig voor zijn.Sommige mensen kunnen histamine niet goed uitscheiden omdat ze een verminderde functie hebben van de enzymen die verantwoordelijk zijn voor de afbraak.

Histamine-rijk voedsel uit het dieet schrappen kan een nuttige strategie zijn voor mensen die regelmatig last van hoofdpijn hebben.

8. Overweeg om co-enzym Q10 in te nemen

Co-enzym Q10 (CoQ10) is een stof die van nature door het lichaam wordt aangemaakt en die helpt om voedsel in energie om te zetten en als een krachtige antioxidant werkt.

Studies hebben aangetoond dat het nemen van CoQ10-supplementen een effectieve en natuurlijke manier kan zijn om hoofdpijn te behandelen.

Koop hier je CoQ10-supplementen!

9. Beperk alcohol

Hoewel het drinken van alcohol bij de meeste mensen geen hoofdpijn veroorzaakt, hebben onderzoeken aangetoond dat alcohol migraine kan veroorzaken bij ongeveer een derde van degenen die regelmatig last hebben van hoofdpijn.

Van alcohol is ook aangetoond dat het bij veel mensen spanning en clusterhoofdpijn veroorzaakt. Het is een vasodilatator, wat betekent dat het de bloedvaten verwijdt en het bloed vrijer laat stromen. Vasodilatatie kan bij sommige mensen hoofdpijn veroorzaken. Hoofdpijn is zelfs een veel voorkomende bijwerking van vaatverwijders, zoals bloeddrukmedicatie.

Bovendien werkt alcohol als een diureticum, waardoor het lichaam vocht en elektrolyten verliest door veelvuldig urineren. Dit vochtverlies kan leiden tot uitdroging, wat hoofdpijn kan veroorzaken of verergeren.

10. Probeer een eliminatiedieet

Studies suggereren dat voedselintoleranties bij sommige mensen hoofdpijn kunnen veroorzaken. Om te ontdekken of een bepaald voedingsmiddel vaak hoofdpijn veroorzaakt, kun je een eliminatiedieet proberen waarbij het voedsel wordt verwijderd dat het meest verband houdt met je hoofdpijnklachten.

Oude kaas, alcohol, chocolade, citrusvruchten en koffie behoren tot de meest voorkomende voedseltriggers bij mensen met migraine.

11. Probeer een kruidengeneesmiddel

Bepaalde kruiden, waaronder moederkruid, kunnen hoofdpijnklachten verminderen. Moederkruid is een bloeiende plant met ontstekingsremmende eigenschappen.

Moederkruid wordt over het algemeen als veilig beschouwd als het in de aanbevolen hoeveelheden wordt ingenomen.

Koop moederkruid online!

12. Drink cafeïnehoudende thee of koffie

Het drinken van dranken die cafeïne bevatten, zoals thee of koffie, kan verlichting bieden als je hoofdpijn heeft. Cafeïne verbetert de stemming, verhoogt de alertheid en vernauwt de bloedvaten, wat allemaal een positief effect kan hebben op hoofdpijnklachten.

Het helpt ook de effectiviteit te verhogen van veel voorkomende medicijnen die worden gebruikt om hoofdpijn te behandelen, zoals ibuprofen en paracetamol.

13. Probeer acupunctuur

Acupunctuur is een techniek uit de traditionele Chinese geneeskunde waarbij dunne naalden in de huid worden gestoken om specifieke punten op het lichaam te stimuleren. Deze praktijk is in veel onderzoeken in verband gebracht met een vermindering van hoofdpijnklachten. Voor hoofdpijn natuurlijk bestrijden is acupunctuur een hele goede keuze.

14. Ontspan met yoga

Het beoefenen van yoga is een uitstekende manier om stress te verlichten, flexibiliteit te vergroten, pijn te verminderen en je algehele kwaliteit van leven te verbeteren. Door aan yoga te gaan doen, kan het zelfs helpen om de intensiteit en frequentie van je hoofdpijn te verminderen.

15. Vermijd sterke geuren

Sterke geuren, zoals die van parfums en schoonmaakproducten, kunnen bij bepaalde personen hoofdpijn veroorzaken. Deze overgevoeligheid voor geuren wordt osmofobie genoemd en komt vaak voor bij mensen met chronische migraine.

Als je denkt dat je mogelijk gevoelig bent voor geuren, kan het vermijden van parfums, sigarettenrook en sterk geparfumeerd voedsel je kans op het krijgen van migraine helpen verkleinen.

16. Vermijd nitraten en nitrieten

Nitraten en nitrieten zijn veelgebruikte conserveringsmiddelen die worden toegevoegd aan producten zoals hotdogs, worstjes en spek om ze vers te houden door bacteriegroei te voorkomen. Dit kan bij sommige mensen hoofdpijn veroorzaken doordat nitrieten bloedvaten uitzetten. Om je blootstelling aan nitrieten te minimaliseren, wordt het aangeraden de hoeveelheid vleeswaren in je dieet beperken en waar mogelijk nitraatvrije producten kiezen.

17. Drink gemberthee

Gemberwortel bevat veel heilzame verbindingen, waaronder antioxidanten en ontstekingsremmende stoffen. Bovendien helpt gember misselijkheid en braken te verminderen, veel voorkomende symptomen die gepaard gaan met ernstige hoofdpijn. Je kunt gemberpoeder in capsulevorm nemen of een krachtige thee maken met verse gemberwortel.

18. Heb genoeg lichaamsbeweging

Een van de eenvoudigste manieren om de frequentie en ernst van hoofdpijn te verminderen, is door lichamelijke activiteit te ondernemen. Er zijn veel manieren om je activiteitenniveau te verhogen, maar een van de gemakkelijkste methoden is om simpelweg het aantal stappen dat je gedurende de dag neemt te verhogen.

Conclusie

Veel mensen worden negatief beïnvloed door frequente hoofdpijn, waardoor het belangrijk is om natuurlijke en effectieve behandelingsopties te vinden. Zo zijn yoga, supplementen, etherische oliën en dieetaanpassingen allemaal natuurlijke, veilige en effectieve manieren om hoofdpijnklachten te verminderen. Neem de 18 tips voor hoofdpijn verminderen dus serieus. Grijp minder snel naar de paracetemols, maar kies er voor om je hoofdpijn natuurlijk te bestrijden!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *