essential oils

Etherische oliën gebruiken: De complete gids!

Etherische oliën, je hebt er vast al wel eens van gehoord. Ze bieden ontzettend veel voordelen voor verschillende problemen. In dit artikel worden alle veelgestelde vragen over etherische oliën beantwoord: Wat is het precies? Waar kun je het voor gebruiken? Hoe kun je het gebruiken? Zitten er risico’s aan verbonden? Lees gauw verder om antwoord op al je vragen te krijgen!

Wat zijn etherische oliën?

Wat is etherische olie nou precies? Nou, etherische oliën, ook wel essentiële oliën genoemd, zijn sterk geconcentreerde plantenextracten. We verkrijgen etherische oliën via een paar verschillende extractiemethoden, en het deel van de plant waaruit we de etherische olie halen kan verschillen, afhankelijk van de olie. Dit is meestal het meest aromatische deel. Rozenolie komt bijvoorbeeld uit de bloembladen van de roos, terwijl citrusoliën uit de schil komen.

Omdat etherische oliën volledig natuurlijk zijn, kan het gemakkelijk zijn om aan te nemen dat ze zachtaardig en grotendeels niet-reactief zijn. Maar dit is niet helemaal waar. Een etherische olie is extreem krachtig spul. Gemiddeld zijn ze tot 75 keer krachtiger dan gedroogde kruiden. Je moet dan ook goed opletten. Je hebt echt maar een paar druppels per keer nodig. Afgezien van zeer specifieke oliën, moeten etherische oliën altijd goed worden verdund voordat ze rechtstreeks op de huid worden aangebracht.

Waar kunnen etherische oliën voor worden gebruikt?

Aromatherapie, behandeling van huidaandoeningen (van eczeem tot donkere vlekken), kalmeren van een spierontsteking… de voordelen van etherische oliën zijn er in overvloed. Etherische / Essentiële oliën kunnen worden gebruikt in producten voor persoonlijke verzorging, in huisreinigingsproducten, voor algemeen welzijn in de context van emotionele ondersteuning en op vele andere manieren. Deze veelzijdigheid strekt zich ook uit tot de geuren zelf. Enkele van de meest populaire etherische oliën, zoals lavendel en zoete sinaasappel, zijn onder te verdelen in vele categorieën en kunnen voor veel toepassingen effectief worden gebruikt.

Hoe moet ik mijn essentiële oliën verdunnen?

Naast het vermijden van een mogelijke huidreactie, zorgt het verdunnen van etherische oliën er ook voor dat ze beter werken – wanneer ze alleen aan lucht worden blootgesteld, hebben de moleculen van de pure etherische oliën de neiging zeer snel te verdampen. Door de etherische olie aan een dragerstof toe te voegen, kan ons lichaam de oliën beter opnemen.

In de meeste gevallen (zelfs als je de etherische oliën alleen maar aan een bad toevoegt), heb je een dragerolie nodig: een neutrale, plantaardige olie die als basis kan dienen. Veel voorkomende drageroliën zijn onder andere zoete amandel, jojoba, kokos, zonnebloempitten, avocado en druivenpit.

Hoewel specifieke verdunningen kunnen variëren op basis van persoonlijke behoeften en individuele essentiële oliën, is de algemene vuistregel om te streven naar een verdunning van één tot vijf procent. Hieronder vind je een overzicht van welke oliën je het beste kunt gebruiken voor betere slaap, acne verminderen, hoofdpijn bestrijden en meer.

Welke etherische oliën waarvoor gebruiken

Etherische oliën werking

Om in slaap te vallen (en te blijven)

Als je merkt dat je ‘s nachts schapen telt, is het misschien de hoogste tijd om wat aromatherapie te overwegen – er zijn talloze onderzoeken die aangeven hoe nuttig bepaalde geuren kunnen zijn om een ​​goede nachtrust te krijgen, zelfs in zeer stressvolle situaties. Om de hele nacht van de voordelen te profiteren, kun je het beste een diffuser ​​open bakje met een slaapverwekkende olie op je nachtkastje zetten of een kussenspray te gebruiken.

Etherische oliën die slaap helpen opwekken: lavendel, vetiver, patchouli, sandelhout, ylang-ylang, kamille, neroli, marjolein, ceder, bergamot, salie, wierook, roos

Voor het verlichten van angst en het vinden van evenwicht

Geen stress: ontspanning is slechts een olietje verwijderd. Er zijn veel geuren om rust te vinden (rozen, sandelhout, lavendel, wierook en sinaasappel). Elke geur die je aanspreekt en je een gevoel van rust en ontspanning geeft kan nuttig zijn. Een goede tip voor het verlichten van spanning in 30 seconde: masseer een oliemengsel met kalmerende geuren in je slapen, dit zijn je drukpunten.

Essentiële oliën om te ontstressen: roos, scharlei, wierook, lavendel, bergamot, marjolein, ylang-ylang, citroen, geranium, sinaasappel, sandelhout, kamille, vetiver

Voor een mentale boost

Wanneer de 16.00 uur inkakker toeslaat, herstart jezelf dan door een opbeurende geurmix op te snuiven – of beter nog, jezelf te besproeien met een met olie doordrenkte gezichtsmist. Maak een keuze uit geuren die je kunnen helpen om met meer energie je werkdag vol te maken. Één onderzoek toont aan dat het inademen van rozemarijn het geheugen met 75% kan vergroten, terwijl pepermunt ook in verband wordt gebracht met geheugen en alertheid. Ander onderzoek heeft aangetoond dat pepermunt , basilicum en helichrysum helpen bij burn-out en mentale vermoeidheid

Etherische oliën om de concentratie te verbeteren: rozemarijn, basilicum, pepermunt, helichrysum, ceder, vetiver, grapefruit, dennen, jeneverbes

Voor onmiddellijke energie

Sla de derde kop koffie over en hou in plaats daarvan opwekkende essentiële oliën bij de hand. Citrusvruchten worden specifiek geassocieerd met het stimuleren van de stemming en het energieniveau, waardoor vermoeidheid, angst en stress worden verlicht. Een studie wees uit dat het toedienen van pepermuntolie zelfs leidde tot een verbetering van de trainingsprestaties

Essentiële oliën voor energie: citroen, sinaasappel, grapefruit, eucalyptus, pepermunt, gember, rozemarijn, groene munt, zwarte peper, jasmijn

Om ontstekingen en huidproblemen te verzachten

We hebben veel besproken over het helpen van stemming en mentaliteit, maar hoe zit het met de meer fysieke genezende voordelen van etherische oliën? Veel planten zijn natuurlijke antiseptica, ontstekingsremmers, antimicrobiële middelen en antivirale middelen, dus wanneer ze worden geconcentreerd in de vorm van etherische olie, kunnen ze functioneren als zeer effectieve remedies tegen acne, spierpijn, verkoudheid en meer. Neem de altijd veelzijdige pepermuntolie, bijvoorbeeld. Het verkoelt en is te vinden in geformuleerde spierverzorgingsproducten, samen met essentiële oliën van eucalyptus, wintergroen en Duitse kamille, om er maar een paar te noemen.

Het je last van spierpijn? Probeer dit go-to-recept: Voeg 10 druppels etherische olie van pepermunt toe aan 100 gram zoete amandelolie en wrijf het in de beenspieren en voeten.

Ook voor puistjes en andere huidirritaties zijn er tal van mogelijkheden. Tea tree olie is een geliefd middel om om puistjes in een paar uur tijd te verschrompelen, vooral omdat het een van de weinige essentiële oliën is (samen met lavendel) die veilig rechtstreeks op de huid kan worden aangebracht. Dep een paar druppels op een puistje om bacteriën te verwijderen en eventuele roodheid te verzachten. Heb je een ontstoken huid door verbranding van de zon, rosacea of ​​andere gevoeligheden? Gebruik dan een rozenwater of een lavendelhydrosol mist voor onmiddellijke verlichting.

Etherische oliën voor acne en huidirritaties: tea tree olie, lavendel, oregano, bergamot, rozemarijn, helichrysum

Etherische oliën voor spierspanning: pepermunt, eucalyptus, wintergroen, kamille, nootmuskaat, gember, cayennepeper, rozemarijn, zwarte peper

Etherische oliën kopen

Koop hier je etherische oliën! Je kunt gemakkelijk etherische oliën online bestellen. Je kunt kiezen uit een zeer breed assortiment van vrijwel alle etherische oliën van de beste kwaliteit.

Andere toepassingen

Essentiële oliën hebben veel toepassingen buiten aromatherapie en huidverbetering. Veel mensen gebruiken ze om hun huis lekker te laten ruiken of om dingen als wasgoed op te frissen.

Ze worden ook gebruikt als natuurlijke geur in zelfgemaakte cosmetica en hoogwaardige natuurlijke producten. Bovendien is er gesuggereerd dat etherische oliën een veilig en milieuvriendelijk alternatief kunnen bieden voor door de mens gemaakte insectenwerende middelen, zoals DEET.

Hoe je de juiste ethersiche oliën kiest

Veel bedrijven beweren dat hun oliën van “pure” of “medische kwaliteit” zijn. Deze termen zijn echter niet universeel gedefinieerd en hebben daarom weinig gewicht. Aangezien het producten zijn van een ongereguleerde industrie, kan de kwaliteit en samenstelling van oliën sterk variëren.

Houd de volgende tips in gedachten om alleen hoogwaardige oliën te kiezen:

  • Zuiverheid: Zoek een olie die alleen aromatische plantaardige stoffen bevat, zonder toevoegingen of synthetische oliën. Pure oliën vermelden meestal de botanische naam van de plant (zoals Lavandula officinalis).
  • Kwaliteit: Echte etherische oliën zijn degenen die het minst zijn veranderd door het extractieproces. Kies een chemicaliënvrije etherische olie die is gewonnen door middel van destillatie of mechanische koude persing.
  • Reputatie: Koop een merk met een reputatie voor het produceren van hoogwaardige producten.

Veiligheid en bijwerkingen

Alleen omdat iets natuurlijk is, wil nog niet zeggen dat het veilig is. Planten en kruidenproducten bevatten veel bioactieve stoffen die je gezondheid kunnen schaden, en etherische oliën zijn niet anders als je het verkeerd gebruikt.

Wanneer ze echter worden ingeademd of gecombineerd met een basisolie voor gebruik op je huid, worden de meeste essentiële oliën als veilig beschouwd. Desalniettemin kunnen ze enkele bijwerkingen veroorzaken, waaronder:

  • huiduitslag
  • hoofdpijn
  • allergische reacties

Oliën die rijk zijn aan fenolen, zoals kaneel, kunnen huidirritatie veroorzaken en mogen niet op de huid worden gebruikt zonder te zijn gecombineerd met een basisolie. Ondertussen versterken etherische oliën gemaakt van citrusvruchten de reactie van de huid op zonlicht en kunnen er brandwonden optreden. Het inslikken van etherische oliën wordt niet aanbevolen, aangezien dit schadelijk kan zijn en, in sommige doses, fataal.

Zeer weinig studies hebben de veiligheid van deze oliën onderzocht voor zwangere vrouwen of vrouwen die borstvoeding geven, aan wie meestal wordt aangeraden ze te vermijden.

Leave a Comment

Your email address will not be published.