Daglichtlamp: Alle voordelen van lichttherapie

Lichttherapie, ook wel fototherapie genoemd, is een behandeling waarbij een kunstmatige daglichtlamp wordt gebruikt om het natuurlijke licht te simuleren dat op bepaalde tijden van het jaar ontbreekt, zoals in de winter. Daglichtlampen zorgen voor een meer geconcentreerde dosis uv straling en kunnen je mentale en fysieke gezondheid ten goede komen. Zo kunnen depressies en huidaandoeningen worden behandeld met lichttherapie. Te vroeg geboren baby’s kunnen ook baat hebben bij blootstelling aan daglichtlampen.

Als je je humeurig voelt, niet lekker hebt geslapen of al een tijdje niet lekker in je vel zit, is het misschien tijd om jezelf in een nieuw licht te zien, letterlijk. Licht helpt bij het reguleren van het natuurlijke ritme van ons lichaam en geest, en niet genoeg of niet het juiste soort licht krijgen kan op verrassende manieren onze gezondheid beïnvloeden.

De mens evolueerde onder de dag-nachtcyclus. Het is de natuurlijke tijdwaarnemer die onze biologische klokken instelt in onze hersenen en organen door het hele lichaam. Wanneer die klokken, bekend als circadiane ritmes, verstoord raken, kan dit onze slaap, stemming en cognitieve prestaties beïnvloeden. Het grootste deel van ons leven wordt tegenwoordig binnenshuis doorgebracht met kunstlicht. Hun timing en helderheid zijn niet wat we nodig hebben om optimaal te functioneren.

Dat is waar felle lichttherapie kan helpen. Lees verder om alles te ontdekken wat je moet weten over daglichtlampen en lichtterapie!

Wat is lichttherapie en wat is een daglichtlamp?

Lichttherapie is een manier om seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) / winterdepressie en bepaalde andere aandoeningen te behandelen door blootstelling aan kunstlicht. SAD is een soort depressie die elk jaar op een bepaald tijdstip optreedt, meestal in de herfst of winter.

Tijdens lichttherapie zit of werk je in de buurt van een apparaat dat een lichttherapie lamp wordt genoemd. Deze daglichtlamp geeft helder licht af dat natuurlijk buitenlicht nabootst.

Van lichttherapie wordt gedacht dat het invloed heeft op hersenchemicaliën die verband houden met stemming en slaap, waardoor SAD symptomen worden verlicht. Het gebruik van een lichttherapielamp kan ook helpen bij andere vormen van depressie, slaapstoornissen en andere aandoeningen. Lichttherapie is ook bekend als fototherapie.

Welke invloed heeft een gebrek aan zonlicht op ons?

Lichtreceptoren in onze ogen triggeren onze hersenen om bepaalde hormonen aan te maken die ons wakker houden en onze gemoedstoestand in evenwicht houden. Zonder de juiste hoeveelheid licht maken de hersenen deze belangrijke chemicaliën niet aan.

In de herfst en winter kunnen kortere dagen met minder zonlicht leiden tot minder hormoonproductie en op zijn beurt invloed hebben op je humeur. Als je bijvoorbeeld moe en depressief bent in de herfst en winter, kan dat een gebrek aan zonlicht zijn. Je kunt zelfs een seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD) hebben, een soort depressie die met de seizoenen verandert.

Naast geestelijke gezondheidsproblemen kan een gebrek aan zonlicht je slaap beïnvloeden. Als je nachtdiensten werkt of in een gesloten kantoor zit en zelden daglicht ziet, kunt je ook last krijgen van slapeloosheid.

Hoe werkt een daglichtlamp?

Lichttherapie wordt meestal toegediend met behulp van een of een aantal daglichtlampen die natuurlijk buitenlicht nabootsen. Het zou een minimale intensiteit van 2500 lux moeten hebben – ongeveer dezelfde intensiteit als een licht bewolkte dag – om effectief te zijn.

De daglichtlamp kan op een oppervlak worden geplaatst in de buurt van waar een persoon zit of werkt, zoals naast een computer of tv. Het licht is op de ogen gericht, maar de lamp mag niet direct worden aangestaard omdat dit oogletsel kan veroorzaken.

Een goede lichttherapie lamp schijnt van bovenaf op je ogen en biedt een breed verlichtingsgebied waardoor flexibele activiteiten mogelijk zijn.

Lichttherapie werkt meestal het beste in de ochtend en bootst de natuurlijke cyclus van de zon na. Sessies kunnen variëren van 15 minuten tot twee uur, afhankelijk van de intensiteit van het licht, hoewel de meeste mensen beginnen met kortere intervallen en zich omhoog werken.

Als je ogen of huid bijzonder gevoelig zijn, overleg dan eerst even met je arts voordat je met lichttherapie begint.

De voordelen van een daglichtlamp

1. Verbetert de stemming en vermindert verschillende vormen van depressie

Een daglichtlamp heeft een positieve invloed op serotonine en melatonine. Deze chemicaliën helpen je slaap- en waakcyclus onder controle te houden. Serotonine helpt ook bij het verminderen van angstgevoelens en het verbeteren van de stemming. Lage serotoninespiegels zijn in verband gebracht met depressie.

Daglichtlampen kunnen dan ook een niet invasieve, niet chemische methode zijn voor de behandeling van een verscheidenheid aan stemmingsstoornissen, waaronder SAD of seizoensgebonden affectieve stoornis, postpartumdepressie en PMDD en premenstruele dysfore stoornis. De blootstelling aan het licht zorgt ervoor dat je lichaam geen melatonine afgeeft, wat je humeur kan verbeteren en je meer energie kan geven. Lichttherapie / fototherapie geneest mentale depressie niet altijd volledig, maar kan je symptomen voldoende verbeteren, zodat je effectiever kunt functioneren in je dagelijkse leven.

2. Verbetert huidproblemen

Als je een huidaandoening hebt, zoals psoriasis of eczeem, kan lichttherapie je toestand aanzienlijk verbeteren. Het is bewezen dat lichttherapie een effectieve behandeling is voor psoriasis, een auto immuunziekte waarbij je huidcellen te snel afstoten, waardoor je verheven, dikke, schilferende laesies op het huidoppervlak krijgt. Lichttherapie kan ook worden aanbevolen voor sommige soorten eczeem, een ontsteking van de huid die kan worden veroorzaakt door allergieën, contact met irriterende stoffen of onbekende factoren. Mensen met psoriasis kunnen baat hebben bij een combinatie van medicijnen en UV blootstelling, omdat het licht de aanmaak van huidcellen vertraagt.

3. Verlaagd risico op neurologische schade

Sommige soorten neurologische schade kunnen worden vertraagd of voorkomen door het gebruik van kunstmatige zonlichtlampen. Zo kunnen mensen met de ziekte van Parkinson baat hebben bij fototherapie. Ook kunnen te vroeg geboren baby’s profijt hebben van lichttherapie, aangezien licht helpt om hoge bilirubinespiegels te verlagen die niet ongebruikelijk zijn bij prematuren. Zeer hoge bilirubinespiegels kunnen leiden tot hersenbeschadiging.

4. Helpt bij onregelmatige slaap

Helderlichttherapie is een effectieve behandeling voor bepaalde slaap-waakstoornissen. Bepaalde slaapstoornissen, jetlag en ploegendiensten (denk aan nachtdiensten) kunnen het circadiane ritme van je lichaam verstoren. Dit is je interne ‘lichaamsklok’ die je helpt om overdag alert te zijn en ‘s nachts te slapen. Een daglichtlamp kan je helpen je slaap aan te passen voordat de ploegendienst verandert, of je helpen sneller aan te passen na een verandering in slaap en timing.

Lichttherapie lamp kopen

Hieronder volgen een aantal topproductkeuzes als je een daglichtlamp wilt aanschaffen.

Prijs: €51,19

Deze fijne daglichtlamp zorgt ervoor dat jouw daglicht tekort in de winter wordt gecompenseerd. Door het kleine formaat is deze lamp handig over mee naar toe te nemen en op te bergen. Het standaard kan op verschillende manieren worden gemonteerd zodat je altijd de juiste hoek kunt kiezen voor jouw situatie. Deze daglichtlamp is flikkervrij en UV-vrij.

Prijs: €99,-

De Fysic lichttherapielamp / energielamp voorkomt vermoeidheid , somberheid en geeft je nieuwe energie . De lichttherapielamp is een 10.000 lux LED lamp wat overeenkomt met daglicht zonder UV licht. Het licht van de lichttherapielamp wordt door de hersenen waargenomen als een mooi zomerdag, dit heeft positieve invloed op je humeur, slaappatroon, energie en je biologische klok wordt positief beïnvloed. Binnen twee weken zul je de eerste resultaten van de daglicht therapielamp al merken. De daglichtlamp is medisch getest en gecertificeerd. Je kunt de lamp dagelijks gebruiken en tijdens gebruik gewoon doorgaan met je bezigheden zoals bijvoorbeeld de krant lezen, werken of tv kijken. Een bril of contactlenzen kun je ook gewoon dragen tijdens het gebruik van de energielamp.

Deze lichttherapie lamp is gemakkelijk af te stellen naar je eigen persoonlijke wens. De licht intensiteit is af te stellen op 4 niveau’s en de handige timer zorgt voor de ideale dosering . Bij het eerste gebruik van de energielamp is het aan te raden dit in de ochtend te doen om zo het dag en nachtritme te herstellen.

Met deze fijne daglichtlamp kom je de donkere dagen weer door. De lichttherapie lamp is zeer eenvoudig in gebruik, heeft een ingebouwde timer, is makkelijk mee te nemen en kan in meerdere posities staan. Ook is hij flakker en UV-vrij. Deze lamp wordt geleverd inclusief gratis E-book waar van alles in staat over lichttherapie en hoe een daglichtlamp winterdepressie kan verminderen en genezen. In dit e-book staan ook tips en informatie over de gevolgen van minder zonlicht en hoe je dit kan bestrijden. Een ideaal product dus om je voor te bereiden op de lange donkere en winterse dagen.

Hoe je je daglichtlamp effectief gebruikt

Lichttherapie is het meest effectief als je de juiste combinatie van lichtintensiteit, duur en timing hebt.

Intensiteit: De intensiteit van de daglichtlamp wordt geregistreerd in lux, dit is een maat voor de hoeveelheid licht die je ontvangt. Voor SAD is de typische aanbeveling om een ​​daglichtlamp van 10.000 lux te gebruiken op een afstand van ongeveer 41 tot 61 centimeter van je gezicht.

Duur: Met een lamp van 10.000 lux omvat lichttherapie doorgaans dagelijkse sessies van ongeveer 20 tot 30 minuten. Maar voor een daglichtlamp met een lagere intensiteit, zoals 2500 lux, kunnen langere sessies nodig zijn. Raadpleeg de richtlijnen van de fabrikant en/of volg de instructies van je arts. Hij of zij kan je aanraden om met kortere sessies te beginnen en de tijd geleidelijk te verlengen.

Timing: Voor de meeste mensen is lichttherapie het meest effectief als het ‘s ochtends vroeg wordt gedaan, nadat je net wakker bent geworden. Dit kan echter per persoon anders zijn, dus kijk wat voor jouw het fijnste werkt.

Haal het meeste uit lichttherapie

Haal het meeste uit lichttherapie met de volgende stappen.

Koop de juiste daglichtlamp. Doe wat onderzoek voordat je zomaar een lamp aanschaft. Kijk goed naar de kwaliteit, eventueel beoordelingen en de omschrijving van de lamp. Op die manier kun je er zeker van zijn dat je daglichtlamp veilig is, de juiste helderheid heeft, het juiste soort licht heeft en dat de stijl en functies gebruiksvriendelijk zijn.

Wees consistent. Hou je aan een dagelijkse routine van lichttherapiesessies om ervoor te zorgen dat je in de loop van de tijd blijft verbeteren. Probeer elke dag lichttherapie te doen. Als dit niet lukt, kun je ook een dag of twee overslaan, maar houd dan wel je stemming en symptomen in de gaten.

Houd de timing bij. Als je de lichttherapie tijdens de wintermaanden onderbreekt of te vroeg stopt in de lente wanneer je aan het verbeteren bent, kunnen je symptomen terugkeren. Houd bij wanneer je in de herfst met lichttherapie begint en wanneer je stopt in de lente, zodat je weet wanneer je je lichttherapie het volgende jaar moet beginnen en beëindigen.

Voeg een andere behandeling toe. Als je symptomen niet voldoende verbeteren met lichttherapie, heb je mogelijk aanvullende behandeling nodig. Praat met je arts over andere behandelingsopties, zoals antidepressiva of psychotherapie.

Veelgestelde vragen over daglichtlampen

Kan lichttherapie depressie genezen?

Lichttherapie zal misschien niet in alle gevallen een ernstige depressie helemaal kunnen genezen, maar het kan kan de symptomen in grote mate verlichten, je energieniveau verhogen en je helpen een beter gevoel over jezelf en het leven te krijgen.

Wanneer kun je resultaten verwachten?

Lichttherapie kan de symptomen binnen enkele dagen beginnen te verbeteren. In sommige gevallen kan het echter twee of meer weken duren.

Kan lichttherapie bijwerkingen of risico’s hebben?

Er zijn geen significante gezondheidsrisico’s bekend van kunstmatige lichttherapie. Milde bijwerkingen bij teveel gebruik kunnen zijn: vermoeide ogen, misselijkheid, hoofdpijn en prikkelbaarheid die meestal binnen een paar dagen verdwijnen. Mensen met een bipolaire stoornis lopen echter mogelijk risico op manische symptomen.

Word je bruin als je je daglichtlamp veel gebruikt?

Dit zou niet het geval moeten zijn. De meeste lichttherapiesystemen schermen het ultraviolette licht dat bruining veroorzaakt af (of verminderen dit aanzienlijk). Af en toe vertoont een persoon met een zeer gevoelige huid roodheid onder volledig spectrumlicht, in welk geval volledige UV-blokkering, met filters, alternatieve lampen of een zonnebrandcrème nodig is. Dit heeft echter geen invloed op de effectiviteit, aangezien het volwassen oog geen UV licht doorlaat op het netvlies.

Is het gebruik van een zonnebank een goed alternatief voor een daglichtlamp?

Nee. Sommige mensen beweren dat zonnebanken de symptomen van seizoensgebonden affectieve stoornissen helpen verlichten. Maar het is niet bewezen dat dit werkt. Het UV licht dat door zonnebanken vrijkomt, kan je huid beschadigen en je risico op huidkanker aanzienlijk verhogen.

Kun je een daglichtlamp gebruiken als je zwanger bent?

Ja zeker. Lichttherapie is een veilige, effectieve behandeling voor depressie tijdens de zwangerschap. Een op de 10 zwangere vrouwen ervaart een depressie met ernstige risico’s. Een depressie tijdens de zwangerschap wordt in verband gebracht met een hoger risico op complicaties en postpartumdepressie. Lichttherapie kan een goede oplossing zijn.

Zijn daglichtlampen medisch goedgekeurd? Is een recept nodig? Dekt de verzekering de kosten?

Daglichtlampen zijn goedgekeurd en worden vaak door artsen aangeraden als behandeling van bijvoorbeeld depressie. Je hebt geen recept nodig voor lichttherapie, maar voor mensen die aan een ernstige depressie lijden, wordt het zeker aangeraden om een arts te raadplegen om hierover te praten en samen uit te zoeken of lichttherapie de beste behandeling is. Het is ook belangrijk om aan je arts te vragen of je speciale voorzorgsmaatregelen moet nemen. Bespreek ook welk type lichttherapie lamp het beste aan jouw behoeften voldoet, zodat je het meeste voordeel krijgt en mogelijke bijwerkingen tot een minimum beperkt.

Ziektekostenverzekeraars dekken zelden de kosten van een daglichtlamp. Als de verzekering echter psychiatrische zorg of psychotherapie dekt, is het wel waarschijnlijk dat de verzekering klinische sessies die betrekking hebben op de diagnose van SAD, evaluatie voor lichtbehandeling en follow-ups dekt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *