Chlorella: Voordelen, dosering en bijwerkingen

Chlorella klinkt misschien als een kruising tussen een zwembadreiniger en een bepaald muziekfestival. Maar het is eigenlijk een geweldig superfood dat behoorlijk krachtige gezondheidsvoordelen biedt!

Net als zijn neef spirulina, is chlorella een voedselrijke zoetwateralg die meestal verkrijgbaar is als donkergroen poeder of tablet. Het zit boordevol eiwitten, vezels, gezonde vetten en antioxidanten – en het is een grote trend als supplement.

Als je erover nadenkt om het eens te proberen, dan is dat een goed idee! Dit groen uit de zee kan je algehele gezondheid op een aantal indrukwekkende manieren ondersteunen, en zolang je bij een gerenommeerde fabrikant koopt, levert het geen ernstige risico’s of bijwerkingen op.

Lees verder om alle gezondheidsvoordelen van chlorella te ontdeken plus wat je moet weten over veilig gebruik ervan.

Wat is chlorella?

Chlorella is een eencellige, groene zoetwateralg, afkomstig uit Taiwan en Japan. Er zijn meer dan 30 verschillende soorten, maar twee soorten – Chlorella vulgaris en Chlorella pyrenoidosa – worden het meest gebruikt in onderzoek.

Omdat het een harde celwand heeft die mensen niet kunnen verteren, moet je het als supplement innemen om er de vruchten van te plukken. Het is verkrijgbaar in capsule-, tablet-, poeder- en extractvorm. Naast gebruik als voedingssupplement, wordt het ook gebruikt als biodieselbrandstof.

Chlorella bevat een scala aan voedingsstoffen, waaronder eiwitten, omega-3-vetzuren, vitamines en mineralen, waaronder antioxidanten. Het biedt vele gezondheidsvoordelen. Lees verder om ze allemaal te ontdekken.

Gezondheidsvoordelen van chlorella

Chlorella is veelbelovend als eiwitbron, maar het heeft ook andere gezondheidsvoordelen. Lees hier de belangrijkste en meest onderzochte voordelen.

1. Zeer voedzaam

Het indrukwekkende voedingsprofiel van chlorella heeft ertoe geleid dat vele het een ‘superfood’ noemen. Hoewel het exacte gehalte aan voedingsstoffen afhangt van de groeiomstandigheden, de gebruikte soort en hoe supplementen worden verwerkt, is het duidelijk dat het verschillende nuttige voedingsstoffen bevat:

  • Eiwit: Het is 50-60% eiwit. Bovendien is het een complete eiwitbron, wat betekent dat het alle negen essentiële aminozuren bevat.
  • Vitamine B12: Sommige variëteiten kunnen ook vitamine B12 bevatten, maar er is meer onderzoek nodig.
  • IJzer en vitamine C: Het kan een goede bron van ijzer zijn. Afhankelijk van het supplement kan het 6-40% van je dagelijkse behoefte bevatten. Het is ook een uitstekende bron van vitamine C, die je helpt bij het opnemen van ijzer.
  • Andere antioxidanten: Deze kleine groene cellen bevatten een breed scala aan antioxidanten.
  • Andere vitamines en mineralen: Het levert kleine hoeveelheden magnesium, zink, koper, kalium, calcium, foliumzuur en andere B-vitamines.
  • Omega-3 vetzuren: Net als andere algen bevat chlorella enkele omega-3 vetzuren. Slechts 3 gram chlorella levert 100 mg omega-3 vetzuren.
  • Vezels: in grote hoeveelheden kan chlorella een goede bron van vezels zijn. De meeste supplementen bieden echter niet eens 1 gram vezels per dosis.

2. Helpt bij detoxen

Chlorella heeft enige buzz gekregen vanwege zijn vermogen om het lichaam te helpen “te ontgiften”. Het is effectief bij het verwijderen van zware metalen en andere schadelijke stoffen uit het lichaam. Zware metalen bevatten enkele elementen die in kleine hoeveelheden essentieel zijn, zoals ijzer en koper, maar deze en andere zware metalen zoals cadmium en lood kunnen in grotere hoeveelheden giftig zijn.

Hoewel het zelden voorkomt dat mensen gevaarlijke niveaus van zware metalen in hun systeem hebben, kunnen mensen worden blootgesteld aan zware metalen door vervuiling of bepaalde banen zoals mijnbouw.

Bovendien is aangetoond dat het de hoeveelheid andere schadelijke chemicaliën die soms in voedsel wordt aangetroffen, helpt verminderen.

Op basis van dit bewijs lijkt het erop dat chlorella het natuurlijke vermogen van je lichaam om gifstoffen te verwijderen kan helpen verbeteren.

3. Kan je immuunsysteem verbeteren

Je immuunsysteem helpt je gezond te blijven door infecties te bestrijden. Het is een complex systeem dat bestaat uit meerdere mechanismen en cellen die in een versnelling komen wanneer een indringer je lichaam binnendringt. Door chlorella aan je dieet toe te voegen, kan je lichaam misschien een extra impuls krijgen bij het afweren van infecties. De algen bevatten immuunstimulatoren, die het immuunsysteem stimuleren en helpen om het in vorm te houden.

4. Werkt als een antioxidant

Chlorella bevat verschillende verbindingen die als antioxidanten worden beschouwd, waaronder chlorofyl, vitamine C, bètacaroteen, lycopeen en luteïne. Deze antioxidanten kunnen helpen bij het bestrijden van veel chronische ziekten. Sommige van deze antioxidanten lijken de productie van geavanceerde glycatie-eindproducten (AGE’s) te verminderen, die veel van de complicaties van diabetes veroorzaken.

5. Kan helpen bij afvallen

Chlorella is een voedingsmiddel met een laag caloriegehalte dat veel voedingsstoffen in een kleine hoeveelheid poeder of capsule bevat. Door het in je dieet te introduceren, kun je afvallen zonder belangrijke voedingstoffen te verliezen.

6. Kan helpen bij het verbeteren van cholesterol

Verschillende onderzoeken hebben gesuggereerd dat chlorella supplementen kunnen helpen het cholesterol te verlagen. De inhoud van Chlorella van de volgende stoffen kan de bloedlipideniveaus helpen verbeteren:

  • Niacine: een vitamine B waarvan bekend is dat het het cholesterol verlaagt
  • Vezel: een cholesterolverlagend middel 
  • Carotenoïden: er is aangetoond dat ze van nature het cholesterol verlagen
  • Antioxidanten: helpen de oxidatie van LDL-cholesterol te voorkomen, waarvan bekend is dat het bijdraagt ​​aan hartaandoeningen

7. Helpt de bloeddruk onder controle te houden

Chlorella supplementen kunnen de gezondheid van hart en nieren helpen bevorderen, wat essentieel is voor een normale bloeddruk. Dit komt doordat sommige van de voedingsstoffen van chlorella, waaronder arginine, kalium, calcium en omega-3 vetzuren, slagaders beschermen tegen verharding.

8. Kan de bloedsuikerspiegel verbeteren

Sommige onderzoeken tonen aan dat chlorella de bloedsuikerspiegel kan helpen verlagen. Er is nog niet genoeg onderzoek om te zeggen dat u chlorella moet gebruiken om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, maar het kan helpen in combinatie met andere therapieën.

9. Kan helpen bij het beheersen van luchtwegaandoeningen

Het beheersen van luchtwegaandoeningen zoals astma en chronische obstructieve longziekte (COPD) vereist vaak het beheersen van ontstekingen. Chlorella heeft een aantal componenten die ontstekingen kunnen helpen verminderen, waaronder de vele antioxidanten.

10. Het is een visvrije bron van omega-3 vetzuren

Vette vissen zoals zalm en tonijn halen hun EPA- en DHA-omega-3-vetzuren uit het eten van planten zoals chlorella. Dus als je geen fan bent van zeevruchten of het gewoon niet vaak eet, kun je meteen naar de bron gaan en je omega-3-vetzuren halen uit op algen gebaseerde supplementen zoals chlorella.

11. Kan het uithoudingsvermogen verbeteren

Een duwtje nodig in de sportschool? Chlorella kan helpen. Dankzij de vertakte aminozuren bleek het dagelijks innemen van 6 gram van het spul gedurende 4 weken de zuurstofopname van sporters te verbeteren, wat een belangrijke indicator is voor uithoudingsvermogen. Dit effect kan te wijten zijn aan het gehalte aan aminozuren met vertakte ketens van chlorella. Vertakte aminozuren zijn een verzameling van drie aminozuren waarvan is vastgesteld dat ze de aerobe prestaties verbeteren in verschillende onderzoeken.

12. Zwangerschapscomplicaties

Er zijn ook aanwijzingen, zij het schaars, dat chlorella het risico op een mogelijk gevaarlijke zwangerschapscomplicatie, bekend als pre-eclampsie, kan verminderen. Chlorella is ook een veilige natuurlijke bron van foliumzuur, vitamine B12 en ijzer, die allemaal vooral tijdens de zwangerschap nodig zijn.

13. Het bestrijdt oxidatieve schade en stress

Oxidatieve stress door vrije radicalen veroorzaakt schade aan cellen, wat na verloop van tijd het risico op chronische ziekten kan verhogen. Dit komt omdat het boordevol antioxidanten zit, waaronder vitamine C, bètacaroteen, lycopeen, luteïne en chlorofyl, die kunnen helpen de schade door vrije radicalen te minimaliseren en het risico op chronische ziekten kunnen verlagen.

Andere potentiële voordelen

Er zijn veel andere mogelijke voordelen voorgesteld, maar er is weinig onderzoek om deze beweringen te ondersteunen.

Hier zijn enkele van de belangrijkste gezondheidsclaims:

  • Bevordert de gezondheid van de ogen: Chlorella bevat luteïne en zeaxanthine, twee carotenoïden die het oog beschermen en het risico op maculaire degeneratie verlagen.
  • Ondersteunt de gezondheid van de lever: van chlorella-supplementen is aangetoond dat ze de markers van de levergezondheid verbeteren bij mensen met een leveraandoening. Het is echter niet duidelijk of er een voordeel is voor gezonde mensen.
  • Verbeterde spijsvertering: veel bronnen beweren dat chlorella de spijsvertering verlicht en een opgeblazen gevoel vermindert.
  • Verlicht PMS: Anekdotisch bewijs zegt dat chlorella de symptomen van premenstrueel syndroom (PMS) kan verlichten. Het kan een hele klus zijn, maar chlorella bevat calcium en B-vitamines, waarvan is aangetoond dat ze PMS verminderen.

Hoewel er geen specifiek onderzoek is om deze beweringen te staven, zou het gehalte aan voedingsstoffen van chlorella in theorie deze voordelen kunnen hebben.

Waarnaar te zoeken in een chlorella supplement

Om ongewenste chemicaliën of conserveermiddelen te vermijden, is het belangrijk dat je producten koopt met het label ‘puur’ of ‘biologisch’ (wat betekent dat ze geen toegevoegde ingrediënten bevatten).

Hoewel je misschien in de verleiding komt om de “echte” chlorella uit Azië te kopen, is voorzichtigheid geboden. Als je de taal op het productetiket niet kunt lezen, weet je nooit zeker welke andere ingrediënten er in het supplement zitten (of welke ingrediënten mogelijk ontbreken).

Chlorella kopen

Hieronder volgen wat chlorella producten van uitstekende kwaliteit, puur en biologisch. Ga je voor tabletten of een poeder? Of probeer je ze allebei uit? De keuze is aan jou!

Chlorella dosering

Chlorella producten kunnen gemakkelijk online worden gekocht, evenals in veel natuurvoedingswinkels en winkels die gespecialiseerd zijn in voedingssupplementen.Er zijn geen richtlijnen voor het juiste gebruik van chlorella. De meeste aanvullende tabletten worden aangeboden in formuleringen van 500 mg tot 1000 mg. Doses tot 6000 mg per dag zijn tot 24 weken veilig gebruikt, zelfs tijdens de zwangerschap. Overschrijd nooit de door de fabrikant aanbevolen dosis. Begin in ieder geval met de kleinst mogelijke dosis en verhoog deze geleidelijk.

Tabletten zijn de gemakkelijkste vorm van chlorella om te gebruiken, aangezien de dosis gecontroleerd en consistent is. Als je een poeder of vloeistof gebruikt, gebruik dan exacte metingen om onder- of overdosering te voorkomen.

Chlorella poeder kan worden gemengd met water, sap, yoghurt en smoothies, maar houd er rekening mee dat het een licht zeewierachtige geur en smaak heeft. Sommige mensen vinden dat toevoeging aan vinaigrette-dressings, miso-soepen, wokgerechten of tarwegras de geur en smaak kan verbergen. Het koken van chlorella doet niets af aan de voedingswaarde.

Bovendien is het belangrijk om een kwaliteitssupplement te vinden. De beste manier om dit te doen, is door er een te zoeken met een kwaliteitskeurmerk. Bovendien vermelden sommige productbeschrijvingen testen voor kwaliteitsborging, evenals de bron en groeiomstandigheden van de chlorella. Probeer chlorella supplementen te vinden van een supplementmerk dat je vertrouwt.

Chlorella bijwerkingen

Chlorella wordt als erkend en veilig beschouwd. Er zijn echter een paar dingen waarmee jerekening moet houden bij het overwegen van chlorella-supplementen:

  • Mogelijke bijwerkingen: Sommige mensen hebben last van misselijkheid en buikklachten.
  • Inconsistente producten: De voedingswaarde van chlorella-supplementen kan variëren, afhankelijk van de algensoort, groeiomstandigheden en verwerking.
  • Immuuneffecten: Aangezien chlorella het immuunsysteem beïnvloedt, is het mogelijk niet geschikt voor mensen met immunodeficiëntie of die medicijnen voor het immuunsysteem gebruiken.

Bovendien is het belangrijk om in gedachten te houden dat voedingssupplementen een wisselwerking kunnen hebben met sommige medicijnen. Hoewel chlorella over het algemeen als veilig wordt erkend en er zijn weinig bijwerkingen gemeld, is het misschien niet voor iedereen geschikt.

Chlorella, spirulina, wat is nou precies het verschil?

We weten allemaal dat Spirulina en Chlorella geweldige groene poeders zijn die tonnen voordelen aan ons dieet toevoegen, vooral als we ze regelmatig eten. Maar wat maakt ze zo gezond? Sterker nog, wat is het verschil tussen de twee en welke is beter?

Spirulina (Spirulina platensis) en Chlorella (Chlorella vulgaris) zijn eencellige algen en bekende supergroene poeders die groeien in zoet of zout water. Deze kleine groene machines zijn populair vanwege hun overvloed aan eiwitten, vitamines en mineralen, chlorofyl (het groene pigment in planten) en bètacaroteen (vitamine A). Spirulina is een blauwgroene alg, met een levendige smaragdgroene kleur, terwijl Chlorella helder bosgroen is.

Er is zoveel verwarring over de verschillende vormen van Chlorella: hele en gebroken cellen, dus laten we dit eerst ophelderen. Chlorella heeft een unieke vezelige celwand waardoor het zich onderscheidt van andere algen. Deze sterke muur is onverteerbaar voor mensen, wat betekent dat de voedingsstoffen in de hele cel niet beschikbaar zijn voor het lichaam. De celwand kan echter onder druk worden gekraakt om een optimale opname van de voedingsstoffen binnenin mogelijk te maken, zonder hun kwaliteit aan te tasten. Chlorella van hele cellen heeft een tekort aan beschikbare voedingsstoffen, het heeft een sterke reputatie om zich te binden aan gifstoffen en ze uit het lichaam te verwijderen; deze functie is echter nog niet grondig onderzocht. Houd er bij het bekijken van de voedingsvergelijkingen voor chlorella versus spirulina rekening mee dat dit verband houdt met chlorella met gebroken cellen.

Hoe zijn ze vergelijkbaar?

Gram voor gram, zijn ze beide superarm in vetten, koolhydraten en suikers, maar rijk aan biologisch beschikbare eiwitten, jodium, ijzer en leveren bronnen van vitamine B12, chlorofyl en carotenoïden. Dit maakt ze zowel geweldig als ontstekingsremmend voedsel en stimuleert de voedingsinname, vooral bij veganistische en vegetarische diëten.

Hier zijn de voordelen van deze voedingsstoffen:

  • Eiwit – Bevordert het herstel en de groei van spieren en botten. Ze bevatten veel essentiële aminozuren en zijn van nature eiwitrijk, hoewel de dagelijkse dosis vrij klein is, dus ze geven een kleine eiwitstoot, maar zijn geen belangrijke bron.
  • Jodium – Een belangrijke voedingsstof voor de gezondheid van de schildklier, geestelijk welzijn, energie en cognitie.
  • IJzer – Ondersteunt de immuunfunctie, cognitie en energieniveaus, evenals gezond bloed.
  • Carotenoïden – Belangrijk voor de gezondheid van het oog, de ijzerstatus en de immuunfunctie.
  • Vitamine B12 – Verhoogt energie, cognitie en de effectiviteit van het immuunsysteem.

Zowel Spirulina als Chlorella zijn substantiële bronnen van vitamine B12 en staan bekend als een geschikte bron van deze belangrijke vitamine1.

Hoe zijn ze verschillend?

Chlorella is een bron van vitamine B1, biotine en vitamine D, die helpt bij het ondersteunen van:

  • Vitamine B1 – energieniveaus en geestelijk welzijn.
  • Biotine – vetstofwisseling en energieproductie, geestelijk welzijn en huidgezondheid.
  • Vitamine D – gezondheid van botten, tanden en spieren, evenals een gezonde werking van het immuunsysteem.

Spirulina daarentegen is een bron van vitamine B2 en B6, evenals selenium dat helpt bij het ondersteunen van:

  • Vitamine B2 – Ondersteunt het ijzermetabolisme en energieniveau, bevordert een gezonde huid en zenuwstelsel.
  • Vitamine B6 – Ondersteunt ijzermetabolisme en -energie, mentaal welzijn, immuunondersteuning en hormoonregulatie.
  • Selenium – Bevordert de immuniteit, ondersteunt de schildklier, het voortplantingssysteem en de gezondheid van de huid, beschermt tegen celbeschadiging.

Het is ook een rijke bron van het eiwit phycocyanine, een aanvullende vorm van chlorofyl, dat spirulina zijn rijke blauwe ondertoon geeft en werkt als een krachtige antioxidant en immuunversterker2.

Welke is beter?

Chlorella producten hebben een reputatie voor alles, van het ondersteunen van ontgifting, gewichtsverlies, het verminderen van stinkende adem, constipatie en het is een populaire keuze voor het ontgiften van zware metalen; veel hiervan is momenteel echter niet onderbouwd met wetenschappelijk onderzoek. Er zijn echter aanwijzingen dat Chlorella nuttig is om ijzertekort bij zwangere vrouwen te voorkomen en om de bloeddruk en het totale cholesterol te verlagen.

Spirulina wordt vaak aanbevolen voor alles van gewichtsverlies, vruchtbaarheid, leverondersteuning, hoge bloeddruk, gezondheid van huid en haar, depressie, bloedsuikerproblemen en artritis. Nogmaals, hoewel sommige hiervan logisch kunnen zijn (spirulina bevat veel selenium, wat belangrijk is voor de gezondheid van huid en haar), worden deze voordelen niet altijd ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Spirulina is opgericht als een manier om vermoeidheid, ontregeling van het immuunsysteem en hoog cholesterol te verbeteren.

Zowel Spirulina als Chlorella zijn geweldige keuzes om je voedingswaarde te verhogen. Normaal gesproken heb je slechts 3-4 gram van beide nodig als boost, maar dit kan variëren afhankelijk van je specifieke behoeften en voedingsstatus, dus het is het beste om te doseren volgens je eigen behoeften. Beide supplementen hebben een uitgesproken smaak, waardoor het soms handig is om chlorella- en spirulina tabletten in te nemen. Voor algemene voedingsondersteuning is een combinatie van beide ideaal, want ze hebben veel voordelen en hoe meer hoe beter!

Conclusie

Chlorella is een soort algen die veel voedingsstoffen bevat, omdat het een goede bron is van verschillende vitamines, mineralen en antioxidanten. Opkomend onderzoek toont zelfs aan dat het kan helpen gifstoffen uit je lichaam te transporteren en het cholesterol- en bloedsuikerniveau te verbeteren, naast andere gezondheidsvoordelen. Het is veilig om supplementen in te nemen, en ze kunnen je gezondheid ondersteunen.

Leave a Comment

Your email address will not be published.