boek over slapen

Boek over slapen en slaapproblemen? 6 toppers!

Ben je op zoek naar een boek over slapen om van je slaapproblemen af te komen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Er is niets erger dan een hele nacht woelen en draaien, wanhopig proberend om in slaap te vallen – totdat het meerdere nachten achter elkaar gebeurt. Als je moeite hebt om in slaap te vallen of door te slapen, kunnen de boeken in dit artikel je misschien helpen.

In dit artikel vind je 6 van de beste boeken over slaap. Ze kunnen je een beter inzicht geven in je slaappatronen en hoe deze je dagelijks leven beïnvloeden. De boeken zijn geschreven door expres op dit vlak die je de beste adviezen te geven om ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer heerlijk slaapt elke nacht.

Boeken over slapen en slapeloosheid

Dat slapen enorm belangrijk is, hoeven we je vast niet te vertellen. Als je slaapproblemen hebt is het ontzettend belangrijk om hier wat aan te doen. Het lezen van het juiste boek over slapen kan al je problemen omtrent slapen oplossen! We hebben 6 van de beste boeken over slaap hier benoemd. Ontdek welke je het meeste aanspreekt. Je kunt het boek aanschaffen door op de titel of de afbeelding van het boek te klikken.

1. Superslapen

Praktische lifestyle-principes voor je beste nachtrust ooit

Auteur: Floris Wouterson

Dit boek over slapen zou zo maar eens al je slaapproblemen kunnen oplossen. Slaap is ontzettend belangrijk. Het is een absolute voorwaarde voor excellente prestaties overdag. Slaap is zelfs belangrijker dan eten en bewegen bij elkaar. We kunnen niet zonder slaap. Heb jij een veeleisende baan, ben je ondernemer of (top)sporter? Dan is het noodzakelijk dat je een goede nachtrust geniet. Want zonder goede slaap neem je slechte beslissingen, maak je fouten op het werk, ben je een risico op de weg en is de kans op sportblessures zelfs 40 procent groter. Daarmee heeft slecht slapen een duidelijk groeiende economische impact.

Een nachtje slecht slapen is niet zo erg, maar als je regelmatig slecht slaapt, wordt het wel een probleem. Je zult merken dat je last krijgt van concentratieproblemen en een dalende productiviteit.  Op de lange termijn vergroot het je kans op een burn-out en zelfs op ziekte als kanker. Val je lastig in slaap? Lig je uren wakker? Kom je ‘s morgens moeilijk je bed uit? Dan is dit boek voor jou!

In het boek ‘Superslapen’ krijg je van Floris Wouterson, de auteur, een methode zonder radicale veranderingen, maar met kleine stapjes die grote effecten hebben. Word ook een superslaper en ontdek:

  • Wat de allerslechtste slaaphouding is en hoe je die in één keer afleert
  • Wat de Wake Up Happy-methode is en hoe je die toepast in 5 minuten
  • Hoe je met de juiste voedingsmiddelen beter kunt slapen
  • Hoe je door de Ultieme Powernap Formule veel meer energie hebt
  • Hoe topsporters met slapen hun prestaties drastisch verbeteren

2. Slaap als een roos

Auteur: Guy Meadows

Dt boek is geschreven door Guy Meadows, een slaapexpert en oprichter van de prestigieuze Sleepschool. Hij is zeer bekend en regelmatig te zien op de Britse tv. Hij merkte dat de gebruikelijke slaapherstelmethode (cognitieve gedragstherapie) slecht werkt. Daarom ontwierp hij een fundamenteel andere methode die zeer effectief is. In dit boek deelt hij al deze informatie.

Heb je last van slapeloosheid? Lig je soms nachtenlang te malen? Heb je moeite met in slaap komen of wordt je vaak wakker? Laat je werkende en sociale leven niet langer beheersen door dit probleem. Neem geen pillen, want die helpen op den duur toch niet. Afhankelijk worden van pillen is het slechtste wat je kunt doen. Accepteer je probleem niet en leer weer lekker slapen zoals je vroeger deed.

Het boek ‘Slaap als een roos’ bevat de baanbrekende methode van dr. Guy Meadows. Zijn programma, dat vijf weken duurt, is gebaseerd op ACT (acceptance and commitment therapy). De methode werkt uitstekend bij mensen die door een overmaat aan hersenactiviteit niet aan een gezonde nachtrust toekomen.

3. Chronische slapeloosheid: versla het ‘monster’ 

5 essentiële strategieën om je slaap en je leven terug te vinden

Auteur: William van der Klaauw

Slapeloosheid is een bekend probleem bij steeds meer mensen. Zolang jouw ‘monster’ de baas is, blijf goed slapen onmogelijk. Dit boek helpt je het monster te verslaan.

  • Voelt slapen voor jou aan als een prestatie, een ‘hobbel’ die je elke nacht over moet?
  • Staan jouw nachten in het teken van de angst om (weer) wakker te liggen?
  • Kijk je vaak met angst vooruit naar de dag die voor je ligt?
  • Heb je veel te lang gezocht naar een niet-bestaande oplossing?
  • Ben je overdag in je hoofd al bezig met de nacht die voor je ligt?
  • Hebben jouw slaapproblemen de touwtjes in handen en kijk jij vanaf de zijlijn mee?
  • Verdwijnt je eigen identiteit langzaam naar de achtergrond?

Als je op een of meer van deze vragen al ‘ja’ hebt geantwoord, is dit boek een absolute must read voor jou! Als je het gevoel hebt dat je geen controle over je slaapt hebt en zo erg verlangt naar een goede nachtrust, wat telkens maar niet lukt, wordt het tijd om hier verandering in te brengen. Leven met slapeloosheid is als fietsen met een ingetrapte rem. Je komt nauwelijks vooruit, het kost onnodig veel energie en je bereikt je bestemming niet.

Alles begint bij goed slapen. Chronische slapeloosheid is te vergelijken met drijfzand. Hoe harder je spartelt en probeert los te komen, hoe vaster je komt te zitten. Of een knoop. Hoe harder je trekt, hoe moeilijker deze te ontwarren is. Het is – kort door de bocht – de reden waarom al je pogingen om beter te slapen weinig hebben opgeleverd.

Dit boek richt zich op de echte oorzaak. Het maakt gebruik van een aanpak die je waarschijnlijk niet gewend bent, maar waarvan je direct aanvoelt dat het de enige manier is om je natuurlijke slaapvermogen terug te vinden.

4. Slapen als een oermens

Wat de evolutie ons leert over een goede slaap

Auteur: Merijn van de Laar

Slapen doet iedereen en het bestaat al zo lang als er mensen bestaan. Maar geldt dat ook voor slaapproblemen? Hadden onze verre voorouders ook gebroken nachten en hoe gingen ze daarmee om? En waarom moeten we 8 uur slapen? Zijn de eisen van de huidige tijd wel redelijk? Willen we niet allemaal superslapers worden? De antwoorden op deze vragen vind je in dit boek.

De slaap van de oermens geeft verrassende inzichten. Na het lezen van dit boek weet je meer over de rol van slaap in ons dagelijks leven en over de functie van slaap en slaapproblemen in relatie tot stress. Ook lees je waarom de moderne mens vaak geteisterd wordt door een slechte nachtrust en wat je daaraan kan doen. Als je zelf last hebt van slaapproblemen, kom je er door dit boek waarschijnlijk achter waarom dit zo is.

Wellicht kunnen we meer leren van onze voorouders dan we denken. Merijn van de Laar, de auteur van dit boek,studeerde biologische psychologie aan de Universiteit van Maastricht en promoveerde op het onderwerp persoonlijkheid en slaap. Hij werkte jarenlang met mensen met slapeloosheid, ongewenste gedragingen in de nacht en verschoven slaap-waakritmes. Nu werkt hij aan de Universiteit van Maastricht, waar hij huisartsen in opleiding lesgeeft over de diagnostiek en behandeling van slaapproblemen.

5. De kracht van slapen

Een goede nachtrust start overdag

Auteur: Inge Declercq

Vraag jezelf eens af, is er iets in het leven fijner dan een heerlijke nacht rust en goed uitgerust je dag beginnen? Helaas is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend, enorm veel mensen hebben last van slaapproblemen. In dit boek legt neurologe en slaapexpert Inge Declercq precies uit hoe dat komt. Wist je bijvoorbeeld dat je slaap een weerspiegeling is van je leven overdag? Meer nog: door te letten op wat je doet wanneer je wakker bent, kun je je slaap in grote mate verbeteren.

Dit boek leert je hoe je slaapmechanisme in elkaar zit, hoe je energiek wakker kunt zijn overdag én wat je kunt doen voor een herstellende nacht. Verder beantwoordt de schrijfster vele vragen die haar patiënten stellen. Wat is mijn ideale slaaptijd? Wat doe ik het best voor ik ga slapen? Kan ik slaaptekort inhalen? En hoe pak ik het best mijn stress aan om beter te slapen? De kracht van slapen biedt ook een oplossing voor slapeloze nachten. Wat doe je als je niet kunt slapen? En hoe los je ’s nachts vervelend lang wakker liggen op?

6. Slaap

Nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen

Auteur: Matthew Walker

Dit boek over slapen, geeft antwoord op alle vragen die je omtrent dit onderwerp hebt. Waarom slapen we? En waarom is gebrek aan slaap zo schadelijk? Tot voor kort had de wetenschap daar geen antwoord op, maar de laatste twintig jaar heeft een explosie aan nieuw onderzoek veel kunnen verhelderen omtrent een van onze meest fundamentele levensbehoeften. In het boek ‘Slaap’  legt hersenwetenschapper en slaapexpert Matthew Walker uit waarom slapen en dromen van levensbelang zijn.

Dit boek kan je leven ingrijpend veranderen. De auteur heeft echt een revolutionaire manier om slimmer, aantrekkelijker, gelukkiger en gezonder wakker te worden: een goede nachtrust.

Leave a Comment

Your email address will not be published.