rood worden voorkomen

Blozen en snel rood worden: zo voorkom je het!

Is rood worden een bekende reactie voor jou als je gestrest of beschaamd bent? Hoewel het normaal is dat bloed naar je gezicht stroomt als je angstig bent, kan blozen je een zelfbewust gevoel geven. Dit kan stressvolle situaties nog moeilijker maken dan dat ze al zijn.

Sommige mensen, vooral mensen met sociale fobieën of andere angststoornissen, hebben de neiging meer te blozen dan anderen. Bij sommige mensen gebeurd het ook regelmatig zonder dat ze in een hele stressvolle situatie zitten. Rood worden als iemand tegen je praat of rood worden wanneer in een grote groep ineens de aandacht krijgt komt ook bij vele voor. Als je heel snel of heel hevig bloost, zijn er gelukkig enkele dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je gaat blozen. Lees verder om erachter te komen hoe je blozen kunt voorkomen en verminderen!

Waarom blozen mensen?

Deze natuurlijke reactie vindt plaats bij een waargenomen dreiging, en kan ook worden veroorzaakt door het begin van een krachtige emotie zoals stress, schaamte of verlegenheid. Sommige mensen kunnen zelfs rood worden zonder reden. Althans, dat denken ze, maar vaak zit er toch een achterliggende reden achter. Bijvoorbeeld dat ze zich niet helemaal op hun gemak voelen bij de persoon waarmee ze in gesprek zijn. Sommige mensen blozen nu eenmaal sneller en vaker dan anderen.

Bloedvaten in het gezicht worden wijder en verhogen de bloedtoevoer naar de huid, wat leidt tot blozen. Rood worden in je gezicht is hier het gevolg van. Wanneer je merkt dat je rood wordt en je je daarvoor gaat schamen, wordt het vaak nog erger. Sommige onderzoeken hebben zelfs uitgewezen dat alleen al door iemand te vertellen dat je last hebt van blozen of snel rood wordt, voldoende is om het op te wekken. Blozen is dus ook iets psychologisch. Wanneer je in een bepaalde situatie denkt “ohnee niet rood worden, stop met blozen” zal je gezicht waarschijnlijk juist roder worden.

Er zijn echter nog andere oorzaken van blozen/rood worden, waaronder:

  • alcohol
  • koorts
  • warme voedingsmiddelen of dranken
  • medische aandoeningen, waaronder rosacea, hyperhidrose en mastocytose (een zeldzame aan histamine gerelateerde aandoening)
  • medicijnen zoals calciumantagonisten, calcitonine en sommige geneesmiddelen voor de behandeling van kanker (waaronder tamoxifen en busereline)
  • menopauze
  • pittig voedsel
  • plotselinge veranderingen in lichaamstemperatuur of kamertemperatuur
  • krachtige oefening

Blozen voorkomen

De sleutel om ter plekke te stoppen met blozen, is door rustig aan te doen en te proberen je lichaam te ontspannen. Dit kan helpen om minder rood te worden en de roodheid eerder te laten wegtrekken. Probeer de volgende tips als je voelt dat je hoofd rood gaat worden.

10 tips om te stoppen met blozen:

1. Adem diep en langzaam in

Langzaam en diep inademen kan het lichaam voldoende helpen ontspannen om het blozen te vertragen of te stoppen. Omdat blozen optreedt wanneer het lichaam gestrest is, is de sleutel tot het verminderen van blozen het verminderen van de hoeveelheid stress die je ervaart. Wanneer je diep en langzaam ademt, zullen de hersenen zich ontspannen. Als je eenmaal ontspannen bent, stopt het lichaam met het vrijgeven van stresshormonen en zal je hartslag vertragen tot een normaal niveau. Hierdoor zal ook je bloeddruk weer normaal worden.

Deze gebeurtenissen verminderen de hoeveelheid bloed die naar het gezicht stroomt, waardoor blozen wordt voorkomen.

2. Glimlach

Glimlachen – zelfs als je gestrest of beschaamd bent – kan volgens onderzoekers je lichaam laten geloven dat je minder gestrest bent.

3. Koel af

Blozen heeft de neiging intenser te zijn als je het warm hebt in plaats van koel. Als je een blos voelt opkomen, trek dan een paar lagen kleding uit of ga naar een koelere plek.

4. Zorg ervoor dat je gehydrateerd bent

Veel water drinken kan helpen om blozen op afstand te houden. Koel of koud water helpt meestal het beste. Je kunt zelfs proberen blozen te voorkomen door voor een stressvolle gebeurtenis iets koels of kouds te drinken.

5. Denk aan iets grappigs

Als je jezelf afleidt van het blozen, kan het soms gemakkelijker worden om ermee om te gaan. Probeer iets te bedenken dat je aan het lachen maakt. Dit zal je aan het lachen maken, wat je lichaam kan ontspannen en de roodheid in je gezicht kan doen vervagen.

6. Draag make-up

Hiermee voorkom je het blozen zelf misschien niet, maar het kan je wel een stuk beter laten voelen wanneer je weet dat toch niemand het ziet. Het dragen van groene kleurcorrigerende make-up kan blozen beter verbergen dan andere kleuren. Het kan handig zijn om een groengekleurde vochtinbrengende crème of een ander make-upproduct aan te brengen om de roodheid op je wangen te camoufleren als je weet dat je een stressvolle situatie zult gaan meemaken, zoals een presentatie of een vergadering.

Koop make-up tegen roodheid:

7. Erken het blozen

Veel mensen die blozen, maken zich vaak zorgen over dat andere zien dat ze rood worden. Erkennen dat je vatbaar bent voor blozen of dat je actief bloost, kan je soms helpen om je beter voorbereid te voelen om ermee om te gaan. Als je het accepteerd, kan het zelfs zijn dat je over de tijd een stuk minder gaat blozen. 

Door het blozen te erkennen en te accepteren, kan het deze cyclus stoppen. Interessant genoeg suggereert onderzoek dat de meeste mensen de impact die blozen op hen heeft, overschatten. In feite is blozen misschien helemaal niet zo erg. Sommige onderzoeken hebben aangetoond dat degenen die blozen, meer kans hebben op vergeving van andere mensen, wat kan helpen een conflict te voorkomen.

8. Vermijd blozende triggers

Sommige mensen die blozen, hebben specifieke triggers waardoor ze vatbaarder worden voor blozen. Mensen met rosacea of ​​mensen die door de menopauze gaan, moeten proberen langdurige blootstelling aan zonlicht, cafeïne en gekruid voedsel te vermijden.

9. Sluit je ogen een minuut of twee

Doe even alsof de persoon of mensen om je heen die je misschien beoordelen omdat je bloost, niet bestaan. Dit kan je voldoende ontspannen tot het punt dat het blozen voorkomt of het helpt vervagen. Je ogen een tijdje sluiten kan natuurlijk niet elke situatie, maar het is toch handig om de tip in je achterhoofd te houden.

10. Vermijd tijdelijk oogcontact

Als je het gevoel hebt dat je wordt beoordeeld op blozen, probeer dan oogcontact te vermijden met de persoon of mensen die je een ongemakkelijk gevoel geven. Net als bij de vorige tip, kan deze tip je helpen voldoende te ontspannen zodat je niet rood wordt, of zodat de roodheid vervaagt.

Veranderingen in je levensstijl om blozen te stoppen

Naast de verschillende manieren waarop je op korte termijn kunt stoppen met blozen, zijn er enkele langetermijnverbeteringen voor je levensstijl die je kunnen helpen blozen op afstand te houden. Deze omvatten:

Medicatie nemen

Er zijn niet echt medicijnen tegen blozen zelf. Als regelmatige aanvallen van angst je blozen veroorzaken, overleg dan met je arts over de behandeling met medicatie om het onderliggende probleem te behandelen.

Een operatie ondergaan

Als je blozen zo ernstig is dat het schadelijk is voor de kwaliteit van je leven en als andere behandelingen niet hebben geholpen, kun je overwegen om endoscopische thoracale chirurgie (ETS) te ondergaan.

Bij deze operatie worden de zenuwen doorgesneden die ervoor zorgen dat de bloedvaten in het gezicht verwijden of openen. Hierdoor blijven de bloedvaten grotendeels gesloten en wordt blozen voorkomen.

De meeste mensen zijn tevreden over de resultaten van ETS. In sommige gevallen kunnen echter complicaties op de lange termijn optreden, zoals overmatig zweten, chirurgische infecties en hangende oogleden.

Cognitieve gedragstherapie

Als angst voor blozen je blozen verergert, kan het nuttig zijn om cognitieve gedragstherapie (CGT) te proberen. Dit soort gesprekstherapie kan helpen bij het veranderen van onbehulpzame en onrealistische gedachten over blozen. Het kan hopelijk helpen je blozen op dagelijkse basis verminderen.

Conclusie

Snel rood worden in bepaalde situaties kan erg vervelend zijn. De meeste mensen krijgen van tijd tot tijd te maken met blozen. Het is een van de natuurlijke reacties van het lichaam op stress. Sommige mensen worden echter eerder rood dan anderen.

Als je last hebt van ernstig blozen, zijn er veel dingen die je kunt doen om dit op korte termijn te verhelpen. Dit omvat het veranderen van de manier waarop je denkt en handelt rond mensen en situaties die je nerveus maken. Het belangrijkste is dat het gaat om het veranderen van de manier waarop je over blozen denkt. Daarnaast kun je het ook verbergen met bepaalde make-up. Dit kan ervoor zorgen dat jij je een stuk beter voelt. 

Langdurige behandelingen voor blozen omvatten het diagnosticeren en behandelen van een onderliggende angststoornis, of het ondergaan van een operatie waardoor je lichaam niet meer bloost. Overleg met je arts welke opties het beste zijn voor jouw lichaam en jouw situatie.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *