beste sportdranken

Beste sportdranken 2022: Top 7!

Ben je opzoek naar de beste sportdranken? Dan zijn we hier om je daaraan te helpen.

Sportdranken helpen bij het aanvullen van water, elektrolyten en energie die verloren zijn gegaan tijdens het sporten. Deze dranken bevatten vaak een bron van energieverhogende koolhydraten, evenals een balans van kalium, natrium, magnesium en calcium, die uitdroging helpen bestrijden, glycogeenvoorraden aanvullen en vermoeidheid vertragen.

Als je gedurende een uur of langer intensief aan lichaamsbeweging doet, is het verstandig om te overwegen om een sportdrank te drinken, vooral als je veel zweet en snel moe wordt. Het zal je helpen beter te sporten en je ook beter te voelen na je work-outs.

Er zijn veel mogelijkheden op de markt als het gaat om sportdranken, waaronder kant-en-klare dranken en siropen en poeders. Niet elke sportdrank is echter van dezelfde kwaliteit, dus het is belangrijk dat je wat onderzoek doet voordat je zomaar wat aanschaft. Houd rekening met je behoefte aan calorieën, suiker en elektrolyten bij het kiezen van een product dat past bij je behoefte aan hydratatie.

Om je te helpen, hebben we de hele markt afgespeurd opzoek naar de beste sportdranken. Hier zijn 7 toppers uitgekomen. Lees gauw verder om de beste sportdrank voor jou te ontdekken!

Beste sportdranken 2022 – Top 7

We zijn opzoek gegaan naar de beste sportdranken van 2022 en daar is een top 7 uitgekomen. Bij het samenstellen van deze top 7 hebben we gekeken naar kwaliteit, ingrediënten, prijzen en beoordelingen.

1. Nocco BCAA Drink

NOCCO BCAA DRINK

Nocco BCAA Drink is in een korte tijd uitgegroeid tot een van de meest populaire BCAA dranken ter wereld. In Zweden worden zelfs meer blikjes Nocco BCAA verkocht dan Red bull, dus dat wil wel wat zeggen.

De BCAA Drink van Nocco bevat BCAA (branched chain amino acids), L-carnitine, Green Tea met EGCG, cafeïne en 6 vitamines. Dit maakt het de meest complete BCAA drink verkrijgbaar op dit moment. En het allerbelangrijkste kenmerk: Nocco BCAA is zonder toegevoegde suikers! Dat is natuurlijk altijd in een sportdrank, want je wilt deze zo gezond mogelijk houden.

Nocco BCAA+ wordt wereldwijd gebruikt door topsporters, bekende atleten en diverse supersterren. Je kunt het drakje op elk moment van de dag drinken, of voor, tijdens en na het sporten.

2. Monster Energy Ultra

Het merk Monster ken je waarschijnlijk al. Het is namelijk ontzettend populair en ligt in velen schappen. Het is absoluut de #1 energiedrank uit Amerika, en wordt ook steeds populairder in Nederland. Deze energy drink draait helemaal om passie, smaak en beleving. 

De zes heerlijke smaken van Monster Ultra bevatten bovendien geen calorieën en geen suikers, maar bevatten wel vitamine B3, B5, B6 en B12 en 160mg cafeïne per blik van 500ml. Geniet van een Monster Ultra als je wel eens een beetje extra kan gebruiken, of om je trainingen een zetje te geven!

Je kunt dus kiezen uit 6 verschillende heerlijke smaken, waardoor je snel achter je favoriet zal komen. De exacte voedingsinformatie wordt weergegeven wanneer een smaak en/of formaat wordt geselecteerd. Je kunt dit doen door op de button hieronder te klikken.

3. Best Body Nutrtion Vital Drink Zerop

Als je opzoek bent naar de beste sportdank dan is Best Body Nutrtion Vital Drink Zerop ook een geweldige optie om voor te gaan. Het is een verfrissende, caloriearme en suikerarme drank ter ondersteuning van je dagelijkse levensstijl.

Let wel op, het is geen kant en klaar drankje, zoals velen andere opties in onze lijst. Het is een siroop waarmee jij je eigen sportdrank maakt! Low Carb Vital Drink is een superverfrissende drank met vitaminen en mineralen. Het bevat ook meer dan 60 mg cafeïne, voor wat extra energie tijdens, voor of na het sporten. Dit drankje draagt bij aan een normaal energieleverend metabolisme en vermindering van vermoeidheid en moeheid.

4. Isostar Energy powder 

Isostar Enery powder

Als je opzoek bent naar de beste sportdrank, dan is Isostar Energy powder ook een geweldige optie om voor te gaan. Deze poeder is te koop in 4 heerlijke smaken: bosvruchten, citrusvrucht, sinaasappel en tropische vruchten.

Deze sportdrankpoeder is handig in gebruik, smaakt herlijk en is hoog in koolhydraten. Hierdoor is het het perfecte drankje om te nuttigen tijdens een zware, intensieve training of bij warm weer.

Het Hydrate en Perform sportdrankpoeder van Isostar is ideaal tijdens welke duursport dan ook. Het poeder is hoog in koolhydraten en bevat calcium, magnesium en vitamine B1. Even aanlengen met water in een bidon of beker en je bent ready to go! Van de formule van deze sportdrank is bewezen dat het de uithouding doet toenemen, dankzij de isotone formule.

Dit sportdrankje verbetert de hydratatie door de opname van water tijdens het sporten te verhogen en zorgt voor een regelmatige opname van koolhydraten naar de spieren. Het toegevoegde magnesium draagt bij aan de elektrolytenbalans naast de energieopwekkende stofwisseling en vermindert vermoeidheid en moeheid. Het magnesium en kalium samen helpen beide om je spieren in stand te houden.

5. Body & Fit Amino Perfection (BCAA, EAA en Glutamine)

AMINO PERFECTION (BCAA, EAA EN GLUTAMINE)

Body & Fit heeft ook wat hoogwaardige sportdrankjes op de markt gebracht, waarvan Amino Perfection er één is. Dit drankje bevat 7 gram BCAA, 5 gram EAA en 3 gram Glutamine per serving.

Hierdoor is het ideaal voor fanatieke sporters die niets aan het toeval willen overlaten. Amino Perfection smaakt heerlijk en is het ideale aminozuren supplement voor-, tijdens- en na een zware training. Amino Perfection is perfect oplosbaar, smaakt erg lekker en wordt direct opgenomen.

Deze sportdrank bevat geen suikers en heeft een van de hoogste doseringen op de markt. Je kunt 20 servings uit één pak halen.

6. Body & Fit Isotone Sportdrank

isotone sportdrank

Een ander populair sportdrankje van Body & Fit is deze Isotone sportdank. Deze sportdrank voorziet je van een boost, vocht en mineralen. Het zit boordevol elektrolyten om vermoeidheid te verminderen en je spieren te ondersteunen. Tijdens een training helpt het dus om alles perfect aan te vullen, waardoor je meer energie hebt. Dit drankje is effectief voor iedereen die intensief sport, zowel kracht-, duur-, als teamsporters. Bovendien is dit drankje heerlijk verfrissend, waardoor je ervan zult genieten.

Dit isotone sportdrankje wordt snel en gemakkelijk opgenomen. Dit komt omdat het dezelfde osmotische druk als je lichaamsvocht heeft, wat betekent dat het ongeveer hetzelfde aantal deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat per 100 ml. Een verpakking Isotone Sportdrank bevat maar liefst 1050 gram. Genoeg voor 15 liter sportdrank.

7. Aspire Drinks 

aspire drink

En dan last but not least: Aspire Drinks. Deze sportdrankjes zien er prachtig uit en smaken ook nog eens heerlijk. Het is een lekkere fruitige drank in 3 smaken: Mango Lemon, Cranberry en Framboos.

Aspire helpt mee het ideale gewicht te bereiken en te behouden. Het is bedacht en ontwikkeld door voedingsdeskundigen en is suiker- en calorievrij. De unieke samenstelling van natuurlijke ingrediënten dragen bij aan een gezondere lifestyle. Aspire kan een goede aanvulling zijn op een gebalanceerd en gevarieerd dieet.

Dit sportdrankje bevat een combinatie van zorgvuldig geselecteerde heilzame ingrediënten en is goede bron van vitaminen en mineralen. Het is een energy drank die gezond is voor je lichaam!

Voordelen van sportdranken

Het is niet voor niets dat veel atleten en actieve mensen dol zijn op sportdrankjes. Onderzoek heeft aangetoond dat ze namelijk erg gunstig zijn. Het wordt aanbevolen dat iedereen die deelneemt aan intense, langdurige activiteiten die langer dan een uur duren, een sportdrankje nuttigen, die koolhydraten en elektrolyten bevat, de twee hoofdingrediënten van sportdranken.

Sportdranken kunnen ook nuttig zijn voor trainingen met een lagere intensiteit wanneer het erg warm is, zoals een lange wandeling of langzaam joggen bij hoge temperaturen. Dit komt omdat intense hitte ervoor kan zorgen dat ons lichaam veel water verliest door te zweten.

Hieronder volgen de belangrijkste voordelen van sportdranken:

– Hydratatie

Goed gehydrateerd blijven is ontzettend belangrijk, vooral tijdens e na het sporten. Het handhaven van een goede hydratatie is essentieel voor ons lichaam om goed te kunnen functioneren. Tijdens het sporten is het nog belangrijker omdat uitdroging een grote invloed heeft op prestaties, uithoudingsvermogen, kracht en kracht. Daarnaast verliest ons lichaam natuurlijk veel water door zweten en kunnen we veel sneller uitdrogen tijdens het sporten.

– Vervangt elektrolyten

Elektrolyten zijn mineralen die door het hele lichaam worden aangetroffen en die een elektrische lading hebben. Ze helpen de pH- en hydratatieniveaus van je lichaam in evenwicht te brengen, voedingsstoffen naar je cellen te verplaatsen en ervoor te zorgen dat je lichaam goed werkt.

Veel sportdranken bevatten elektrolyten, meestal natrium en kalium, om de tijdens inspanning verloren gegane elektrolyten te vervangen. Door snel elektrolyten te vervangen, kan ons lichaam op zijn best blijven presteren.

– Energie tijdens trainingen

Daarnaast zorgen sportdranken natuurlijk voor extra energie. Koolhydraten worden opgeslagen in onze spieren en lever, die ons lichaam vervolgens als brandstof gebruikt. Koolhydraten zijn een belangrijk onderdeel om het energieniveau op peil te houden en je energiek te voelen. 

Om ervoor te zorgen dat je genoeg “brandstof” hebt, is het ideaal om koolhydraten te consumeren voor en tijdens het sporten. Om deze reden zijn koolhydraten meestal aanwezig in sportdranken, voornamelijk in de vorm van suikers zoals fructose-glucosestroop, sucrose of glucose. Sommige sportdranken bevatten zelfs B-vitamines, die het energieniveau ondersteunen en helpen bij het uithoudingsvermogen.

beste sportdrankjes

Waarop te letten bij het kiezen van de beste sportdranken

Wanneer je opzoek bent naar de beste sportdrank zijn er wat factoren om goed te overwegen. Hieronder hebben we een lijstje gemaakt met de belangrijkste punten om naar te kijken bij het maken van een beslissing.

– De vorm

Sportdranken zijn er in vele vormen, waaronder kant-en-klare dranken, poeders en siropen. Als je op zoek bent naar de gemakkelijkste manier om je sportdrank mee te nemen, dan is een kant-en-klare sportdrank meestal de beste keuze. Als je vaak reist of gewoon een meer draagbare sportdrank wilt, kan het de voorkeur hebben om voor een poeder of siroop te gaan. Deze meng je met water.

– Elektrolyten

Als je zweet, verliest je lichaam vocht en elektrolyten. Sportdranken bevatten elektrolyten, waaronder kalium, natrium, magnesium en calcium, om uitdroging tegen te gaan. Ze werken samen met je lichaam om de opname van vocht te verbeteren en minerale verliezen aan te vullen. Zoek naar een sportdrank die ten minste natrium en kalium bevat.

– Calorieën

Als je je voornamelijk bezighoudt met uithoudingsactiviteiten of inspannende sporten, heb je mogelijk een sportdrank nodig met veel calorieën. Houd bij het kiezen van een sportdrank rekening met je activiteitenniveau, calorieverbruik en energiebehoeften. Je kunt een sportdrank kiezen die hoger is in calorieën als je traint voor een marathon. Als je echter meer dan een uur aan het sporten bent maar probeert af te vallen, wil je misschien elektrolyten aanvullen zonder extra calorieën te consumeren.

– Koolhydraten

Koolhydraten zijn de belangrijkste energiebron van ons lichaam en helpen de bloedsuikerspiegel op peil te houden. Zoek naar een drankje met ergens tussen de 12 en 24 gram koolhydraten per 8 oz. Dit geeft je een goede verhouding aan koolhydraten.

– Suiker

Veel sportdranken bevatten suiker om atleten te helpen bij het snel vervangen van koolhydraten die verloren zijn gegaan tijdens het sporten. Als je op je suikerinname let of liever een suikervrije optie kiest, bevatten sommige tabletten en poeders weinig suiker. Vermijd suikervrije sportdranken die potentieel schadelijke kunstmatige zoetstoffen bevatten

– Smaak

De smaak is natuurlijk ook belangrijk.  Het kiezen van sportdranken in een smaak die je lekker vindt, zal je aanmoedigen om meer te drinken en leiden tot een betere hydratatie. Sportdrankjes zijn te koop in veel verschillende smaken, dus er zit er altijd wel een bij die je lekker vindt. De meeste merken bieden ook verschillende smaken aan.

– Beoordelingen

Een laatste factor om naar te kijken, tijdens je zoektocht naar de beste sportdranken, zijn de klanten beoordelingen. De beoordelingen van mensen die de sportdranken al hebben uitgeprobeerd, kan zeer waardevol zijn. Je kunt op deze manier snel achter de kwaliteit en de eventuele voor- en nadelen komen. Houd er echter wel rekening mee dat beoordelingen subjectief zijn. Wat de een vindt, hoeft de ander niet te vinden. Lees daarom altijd meerdere beoordelingen door om een zo eerlijk mogelijk beeld te krijgen. Kijk ook naar het gemiddelde cijfer of het gemiddeld aantal sterren van alle beoordelingen.

In ons onderzoek naar de beste sportdranken, hebben we ook rekening gehouden met de klanten beoordelingen. We hebben enkel sportdrankjes met hoge beoordelingen in onze lijst opgenomen. Zo kun je er zeker van zijn dat je een sportdrankje van goede kwaliteit hebt, voor welke optie je ook gaat.

beste sportdrank

Veelgestelde vragen over sportdranken

Hopelijk heb je bij deze de beste sportdrank of beste sportdranken voor jou gevonden. Mocht je nog algemene vragen hebben dan kunnen de volgende veelgestelde vragen met antwoorden je daar wellicht bij helpen.

– Zijn sportdranken gezond?

Dat ligt eraan voor welk sportdrankje je gaat. Er zit veel verschil tussen verschillende sportdranken. Om te controleren of een sportdrankje gezond is, is het belangrijk om naar de ingrediënten te kijken. Wanneer je lang, intensief of in warm weer beweegt, is een sportdrankje heel nuttig. 

We hebben dit al eerder in dit artikel besproken onder het kopje ‘ voordelen van sportdrank’. Het is echter wel belangrijk dat je in dat geval gaat voor een sportdrank met de juist ingrediënten en zonder veel toegevoegde suikers. Drink ze ook met mate.

– Zijn sportdranken goed voor kinderen?

Dat ligt aan de sportdrank. Kijk er echter wel mee uit. Overmatige, regelmatige inname van sportdranken met veel calorieën en veel suiker kan leiden tot een verhoogd risico op tanderosie en obesitas bij kinderen. Kinderatleten kunnen echter baat hebben bij sommige sportdranken om de elektrolyten die verloren zijn gegaan door zweet aan te vullen en koolhydraten te leveren voor een hoger energieverbruik. Let er in dat geval echter wel op dat je voor een goede sportdrank gaat, een zonder weinig suikers, maar die veel energie geeft.

– Kunnen sportdranken nierstenen veroorzaken?

Er gaan verschillende roddels te ronde over sportdranken. Een daarvan is dat ze nierstenen kunnen veroorzaken. Er zijn verschillende soorten nierstenen en elk vereist verschillende voedingsaanpassingen voor preventie. Over het algemeen is voldoende hydratatie een belangrijke factor bij het voorkomen van alle soorten nierstenen. Studies hebben echter aangetoond dat het drinken van hoge innames van met suiker gezoete dranken, waaronder sportdranken, gepaard gaat met een verhoogd risico op niersteenvorming.

Over het algemeen is het het beste om uw individuele doelstellingen voor vochtinname uit water en onbewerkte voedingsmiddelen te halen. Sportdranken kunnen echter ook geweldig zijn voor hydratatie, en daarnaast hebben ze nog meer voordelen. Zorg er echter wel voor dat je voor de beste sportdrank. Dit is een drank zonder toegevoegde suikers, waardoor het drankje zo gezond mogelijk is voor je lichaam.

– Wat zijn de voordelen van sportdranken?

Het nuttigen van een sportdrankje kan veel voordelen hebben, vooral als je gaat voor de beste sportdranken. Sportdranken die water en elektrolyten bevatten, kunnen helpen om vocht en elektrolyten aan te vullen tijdens perioden van overmatig verlies, bijvoorbeeld door zweet, braken of diarree. Vooral zweten komt natuurlijk veel voor tijdens het sporten. 

Het drinken van sportdranken met koolhydraten kan helpen om je van brandstof te voorzien tijdens perioden van verhoogd energieverbruik, aangezien koolhydraten worden afgebroken tot glucose, de belangrijkste vorm van energie van ons lichaam.

– Hoeveel sportdranken mag je per dag drinken?

Dat ligt aan het sportdrankje waar je voor kiest. Lees altijd de adviezen van de fabrikant door. De hoeveelheid sportdrank die je dagelijks mag drinken, hangt daarnaast ook af van je individuele behoeften. Als je overtollig vocht en elektrolyten verliest door zweet, braken of diarree, overweeg dan om je inname van sportdranken te verhogen.

Als je 60-90 minuten of langer hardloopt, moet je wat koolhydraten consumeren om bij te tanken, wat in de vorm van een sportdrank kan zijn. De exacte hoeveelheid die je nodig hebt, hangt af van je geslacht, lengte, leeftijd en inspanningsniveau.

– Mag je sportdrank drinken tijdens de zwangerschap?

In de meeste gevallen wel. Voldoende hydratatie is een belangrijke factor bij het ondersteunen van een gezonde zwangerschap. Hoewel sportdranken kunnen helpen om je hydratatiedoelen te bereiken, is het het beste om je huisarts te raadplegen om te zien of ze geschikt zijn om in je dieet op te nemen tijdens de zwangerschap. Het is belangrijk om voorzichtig te zijn tijdens deze periode.

– Hoe lang duurt het om te rehydrateren?

Hoe lang het duurt voordat je lichaam opnieuw is gehydrateerd, hangt af van hoe uitgedroogd je bent. Iedereen die aan ernstige uitdroging lijdt, kan tot 24 uur nodig hebben om opnieuw te hydrateren. Iemand die meer matig uitgedroogd is, heeft meestal ongeveer een uur nodig om volledig te hydrateren na het drinken van vloeistoffen. De beste manier om uitdroging te voorkomen, is door de hele dag door regelmatig water te drinken in kleine hoeveelheden.

– Hoe weet ik of ik uitgedroogd ben?

De tekenen en symptomen van uitdroging kunnen per leeftijd verschillen. Bij jongere kinderen en zuigelingen zijn veelvoorkomende symptomen om op te letten een droge mond en tong, huilen zonder tranen, ingevallen ogen en wangen, een verzonken zachte plek bovenop de schedel en prikkelbaarheid. Voor volwassenen omvatten de symptomen vaak extreme dorst, minder vaak urineren, donkergekleurde urine, vermoeidheid, duizeligheid en verwarring.

– Zijn sportdranken beter dan water?

Zelfs de beste sportdranken kunnen water niet vervangen. Water is van vitaal belang voor het welzijn en altijd een uitstekende keuze om je dorst te lessen. Sportdranken daarentegen zijn alleen in bepaalde omstandigheden gunstig. 

Elke activiteit waarbij je een overmaat aan zweet verliest, zoals extreme fysieke trainingen of uithoudingsactiviteiten bij hoge temperaturen, rechtvaardigt het gebruik van sportdranken. Dit komt omdat sportdranken verloren elektrolyten uit zweet vervangen en uitdroging helpen voorkomen. Maar zelfs onder deze omstandigheden kan en moet water worden geconsumeerd.

– Welke voedingsmiddelen bevatten elektrolyten?

Calcium, chloride, magnesium, kalium en natrium zijn allemaal elektrolyten en worden vaak aangetroffen in verschillende soorten fruit en groenten. Bonen, tomaten, groene bladgroenten, volle granen, noten, melkproducten, vlees en vis zijn allemaal geweldige voedselbronnen van elektrolyten.

Het is belangrijk op te merken dat, hoewel natrium een belangrijke elektrolyt is, ons lichaam slechts ongeveer één theelepel per dag nodig heeft. Te veel consumeren kan leiden tot hoge bloeddruk en andere gezondheidsproblemen. Om je natriuminname te verminderen, is het verstandig om voorverpakte maaltijden te vermijden en verse producten te gebruiken.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *