spirulina

Beste spirulina 2022: Top 5!

Ben je opzoek naar de beste spirulina tabletten of poeder? Dan zijn we hier om je daaraan te helpen!

Als je geïnteresseerd bent in superfoods, dan mag spirulina zeker niet aan je voorafje ontbreken. Het is een geweldige superfood die ontzettend veel gezondheidsvoordelen te bieden heeft. Je kunt dit ingrediënt moeiteloos in poedervorm toevoegen aan sappen, smoothies, yoghurt en meer. Ook kun je het in tabletvorm innemen.

Spirulina is een krachtige antioxidant en ontstekingsremmer. Het is ook bekend dat het het schadelijke cholesterolgehalte verlaagt, helpt bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en mogelijk de bloeddruk verlaagt. Andere voordelen zijn onder meer hulp bij allergieën, effectief tegen bloedarmoede en verbetering van het spieruithoudingsvermogen.

Vanwege de vele potentiële voordelen van deze ‘superfood’, is het geen verrassing dat er veel verschillende spirulina supplementen op de markt zijn verschenen. Deze zijn echter niet allemaal van dezelfde kwaliteit, dus het is belangrijk om vooraf wat onderzoek te doen voordat je zomaar wat aanschaft. Om je te helpen zijn we opzoek gegaan naar de beste spirulina supplementen van dit moment. Daar zijn 5 toppers uitgekomen.

Lees gauw verder om de beste spirulina voor jou te ontdekken!

Beste spirulina 2022 – Top 5

We zijn opzoek gegaan naar de beste spirulina en daar is een top 5 uitgekomen. Bij het samenstellen van deze top 5 hebben we gekeken naar kwaliteit, ingrediënten, prijzen en beoordelingen.

We hebben een onderscheid gemaakt tussen de beste spirulina tabletten en de beste spirulina poeder. Spirulina heeft een vrij neutrale smaak, dus je kunt het als poeder door bijvoorbeeld smoothies doen. Als je echter niet zo van de smaak houdt, maar wel van de voordelen wilt profiteren dan zijn tabletten beter.

Bekijk de verschillende opties, lees de korte beschrijvingen door, vergelijk eventueel de prijzen en beoordelingen en kies op basis daarvan de beste spirulina tabletten en/of poeder voor jou uit!

Beste spirulina tabletten:

1. Body & Fit Pure Spirulina Tabletten

Beste spirulina

Als je opzoek bent naar de beste spirulina tabletten dan is de spirulina van Body & Fit een geweldige keuze. Deze tabletten bestaan uit pure spirulina alg en bevatten geen toevoegingen. Deze tabletten zijn geweldig voor iedereen die wat extra ‘groenten’ aan hun dieet willen toevoegen en die willen profiteren van de geweldige gezondheidsvoordelen van spirulina.

Deze handige tabletten zijn elk verpakt met 500 mg spirulina, waardoor ze een gemakkelijk in te nemen voedingssupplement zijn om je actieve levensstijl en drukke trainingsschema te ondersteunen. Het is 100% pure spirulina.

Aanbevolen gebruik: Neem als voedingssupplement 1 tot 6 tabletten per dag.

2. Swanson Certified Organic Spirulina

swanson spirulina

De hoogwaardige spirulina tabletten van het merk Swanson mogen ook zeker niet ontbreken aan deze lijst. Ze zijn van hoge kwaliteit en populair onder gebruikers. 

Swanson is een voorloper op de markt van vitamines en mineralen. Ze hebben een extreem groot assortiment met alleen maar topproducten voor de allerbeste prijs. Swanson bestaat inmiddels 45 jaar en is gestart door één man. Swanson is inmiddels een echt familiebedrijf, kwalitatief, hoogwaardig en service staan hoog in het vaandel. Ze werken met de beste ingrediënten, met de juiste garanties en goede werkomstandigheden.

Neem als voedingssupplement driemaal daags twee tabletten met water. Er zit 1 gram spirulina per dosering in. Dit supplement is bovendien 100% vegetarisch en biologisch en bevat 180 tabletten per verpakking.

3. Mattisson Absolute Spirulina 500mg Bio

spirulina tabletten

Als je opzoek bent naar de beste spirulina tabletten dan is deze optie van Mattisson ook een geweldige om voor te gaan. Dit zijn de laatset tabletten die we uitlichten, voordat we overgaan op poeders.

De Spirulina tabletten van Mattisson zijn 100% biologisch en natuurlijk. Het bevat 500 mg pure spirulina per tablet. Het heat ook van nature sulfiet. In een verpakking zitten 240 tabletten dus je kunt er wel even mee vooruit.

Aanbevolen dosering: Neem als voedingssupplement 1-2 maal daags 1-3 tabletten. Neem de tabletten bij voorkeur direct na een maaltijd in.

Beste spirulina poeder:

4. Aligma Spirulina Poeder 

Als je opzoek bent naar de beste spirulina poeder, dan is deze optie van Aligma, absoluut een van de beste om voor te gaan. Deze spirulina is zorgvuldig vervaardigd en getest aan de hand van hoogwaardige kwaliteitsstandaarden. Het poeder is bovendien geschikt voor voor vegetariërs en veganisten.

Het is 100% biologische spirulina poeder. Er zitten dus geen kunstmatige kleur en smaakstoffen in. Ook zitten er geen conserveringsmiddelen, toegevoegde suikers, zoetstoffen of zout in.

Mix tot drie keer per dag één eetlepel (5gr) poeder door 250 ml koud water of je favoriete drankje, shake, smoothie of door voedsel. Het poeder kan bovendien ook gebruikt worden als gezichtsmasker of als huisdier supplement. Overschrijdt de aangegeven dosering niet.

5. Mattisson Biologische Spirulina poeder

En dan de laatste, maar zeker niet de minste optie in dit rijtje: Mattisson spirulina. Deze spirulina heeft een deels gebroken celwand, wat zorgt voor een goede opname. Spirulina is een echte superfood en bevat chlorofyl, vitamines, mineralen, essentiële aminozuren en enzymen. 

De poeder is ideaal is om toe te voegen aan water, sappen, smoothies of yoghurt. Spirulina is een ideaal supplement voor vegetariërs en voor veganisten. 

De smaak van spirulina poeder wordt door verschillende mensen verschillend omschreven. Sommige vinden het een vrij neutrale smaak hebben, terwijl andere het best sterk vinden. De smaak is te omschrijven als die van een groene groente, maar dan iets sterker en licht ziltig van smaak.

Voordelen van spirulina

Spirulina heeft ontzettend veel voordelen voor je gezondheid. Het wordt natuurlijk niet voor niets een superfood genoemd. Hieronder volgen de belangrijkste en meest onderzochte voordelen van spirulina:

– Het zit vol met voedingsstoffen

Spirulina is een micro-organisme dat zeer rijk is aan voedingsstoffen. Hierdoor heeft het ook zoveel gezondheidsvoordelen. Een eetlepel puur spirulina-poeder bevat meestal 4 gram eiwit, enorme hoeveelheden koper, magnesium, ijzer, vitamine B-complex en meer. Spirulina wordt door velen beschouwd als het beste voedzame voedsel op aarde. 

Om deze reden wordt spirulina gemengd met verschillende energierepen, gezondheidssupplementen en nog veel meer. Met andere woorden, spirulina functioneert als de beste bron van aminozuren, mineralen, vitamines en verschillende voedingsstoffen die essentieel zijn voor de normale functie van ons lichaam.

– Ontstekingsremmend en antioxidant

Van spirulina is bekend dat het krachtige ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen heeft. Het belangrijkste actieve complex daarin is fycocyanine. Interessant is dat juist de samenstelling spirulina zijn kenmerkende tint geeft. Phycocyanine heeft krachtige ontstekingsremmende eigenschappen en beschermt ook tegen oxidatieve schade veroorzaakt door radicale elementen. 

Oxidatiegerelateerde stress kan het gevaar van verschillende gezondheidsproblemen, zoals kanker, vergroten, waardoor verschillende experts van mening zijn dat antioxidanten die vergelijkbaar zijn met die in spirulina kunnen helpen het risico op het krijgen van kanker te verminderen.

– Gunstige invloed op cholesterol

Van spirulina wordt in veel gevallen aangenomen dat het een gunstige invloed heeft op de cholesterolhoeveelheden, waardoor in theorie triglyceriden en LDL-cholesterol worden verlaagd. Het is ook nuttig bij het verhogen van het (HDL) “goede” cholesterolgehalte en het verlagen van het “slechte” cholesterol. Spirulina kan dus helpen bij het verlagen van een aantal bedreigingsaspecten voor hartaandoeningen en verschillende ernstige gezondheidsproblemen.

– Bloeddruk verlagen

Bepaalde bewijzen geven aan dat spirulina kan helpen bij het verlagen van de bloeddruk. Dat effect is te wijten aan de invloed van spirulina op de productie van stikstofmonoxide, dat de bloedvaten ondersteunt, waardoor ze ontspannen en verwijden. Er is aanvullend onderzoek nodig.

– Sport prestaties verbeteren

Spirulina kan helpen bij het verbeteren van het uithoudingsvermogen en de prestaties van oefeningen. Oxidatieve schadelijke effecten op de spieren worden veroorzaakt door inspanning en dragen zo bij tot spierzwakte. De antioxiderende activiteit van spirulina wordt verondersteld bepaalde oxidatieve schade teniet te doen, waardoor atleten langer kunnen functioneren zonder uitgeput te raken.

– Beheersen van bloedsuiker

Spirulina is volgens verschillende onderzoeken ook een geweldig supplement bij het beheersen van glucosespiegels in bloed en diabetesindicaties. Spirulina versloeg in sommige gevallen meestal voorgeschreven medicijnen voor diabetes. Er is wel meer onderzoek nodig.

– Je krijgt er veel energie van

Spirulina zit boordevol ijzer, eiwitten en antioxidanten, die allemaal zorgen voor een geweldige energieboost. Als je het meeste voordeel wilt halen, neem dan je spirulina ‘s morgens of’ s middags, en de boost in energieniveaus zal je de hele dag door helpen.

beste spirulina supplementen

Bijwerkingen van Spirulina

Na al deze geweldige voordelen vraag je jezelf waarschijnlijk af of dit superfood ook nadelen heeft. Gelukkig kunnen we je gerust stellen. Spirulina vormt absoluut geen gezondheidsrisico en het heeft geen bekende bijwerkingen.

Er kunnen echter problemen optreden als de spirulina besmet raakt met zware metalen en andere giftige stoffen. Arseen-, kwik- of loodvergiftiging kan het gevolg zijn van het per ongeluk consumeren van besmette spirulina. Een andere potentiële spirulina-verontreiniging is microcystine, een toxine dat levers kan beschadigen. Als je echter voor een supplement van hoge kwaliteit gaat, zoals een van de beste spirulina tabletten of poeders die we hierboven uitgelicht hebben, dan zit je altijd goed!

Het wordt door de meeste experts wel aangeraden om spirulina te vermijden als je zwanger bent of borstvoeding geeft. Het is ook belangrijk om het product uit de buurt van kinderen en minderjarigen te houden.

Aanbevolen spirulina dosering

Spirulina supplementen zijn meestal verkrijgbaar in gedroogde poedervorm of capsules/tabletten. Capsules zijn handiger om in te nemen en je proeft de smaak op die manier niet (aangezien redelijk wat mensen het niet zo lekker vinden smaken). 

Voor degene die spirulina wel lekker vinden smaken of die gewoon liever een poeder supplement hebben, is dat de betere keuze. Je kunt het gemakkelijk mengen door smoothies, yoghurt, salade en meer. De optie van vorm en wijze van consumptie hangt af van persoonlijke keuze, en wat er ook wordt gebruikt, zou dezelfde resultaten opleveren.

De typische spirulina-dosering is van 2,8 tot 3,0 gram per dag. Dat zijn ongeveer 5-6 tabletten (500 mg) of een theelepel poeder per dag. Dat is natuurlijk onder voorbehoud van het advies van een gezondheidsspecialist of een arts.

Waarop te letten bij het kiezen van de beste spirulina

Wanneer je opzoek bent naar de beste spirulina, zijn er een aantal factoren om goed te overweging. Hier volgt een lijstje van de belangrijkste dingen om op te letten:

– Merk

Het kan slim zijn om voor een bekend merk te gaan, wanneer je opzoek bent naar de beste spirulina supplementen. Vaak is de kwalitiet van bekende merken hoger dan van onbekende merken. Dit hoeft niet altijd zo te zijn, maar in veel gevallen wel. Bekende merken willen natuurlijk geen lage kwaliteit producten op de markt brengen, die hun imago kan schaden. Vaak hebben ze de producten dus goed gecontroleerd om er zeker van te zijn dat ze van hoge kwaliteit zijn.

Kijk uit voor merken die hun supplementen voor heel goedkoop aanbieden. Vaak is dit een teken van lage kwaliteit. Ze hebben bijvoorbeeld een lage dosering van het actieve ingrediënt, of het supplement zit vol met vulstoffen. Dit wil je natuurlijk niet.

Let ook op de belofte die een merk doet. Belooft het merk een ziekte binnen een maand volledig te genezen en hoef je alleen maar een paar capsules van een paar gram poeder in te nemen? Wees dan op je hoede, want dit zijn bizarre beweringen. Onthoud dat welzijn en een algehele gezonde lichaamsfunctie geen succes van de ene op de andere dag is, maar soms een tijdrovende inspanning.

– Vorm

Veel spirulina supplementen zijn verkrijgbaar in capsule- of tabletvorm, terwijl andere in poedervorm zijn. De vorm heeft geen invloed op de effectiviteit van het product, wat betekent dat je elke keuze kunt maken op basis van je voorkeur. Denk na over wat jij fijner vindt. 

Als je niet van de smaak van spirulina houdt, ga dan voor de tablet- of capsule vorm. Deze neem je simpelweg in met water en je proeft er helemaal niks van. Dit heeft de voorkeur van veel mensen. Mocht je de smaak niet vervelend vinden, dan kun je voor de poeder gaan. De poeder kun je mengen met wat je maar wilt, zoals smoothies, sappen, yoghurt, soepen, salades etc.

– Ingrediënten

Lees ook altijd goed de ingrediëntenlijst door. Een spirulina supplement moet vrijwel alleen uit spirulina bestaan. Er mogen natuurlijk geen schadelijke ingrediënten in zitten. Zo mag het supplement uiteraard geen genetisch gemodificeerd organisme bevatten. Let ook op de aanwezigheid (of beter gezegd afwezigheid) van metaalverbindienen en allergenen. 

Spirulina wordt op natuurlijke wijze gekweekt. Er mogen dus geen zware metalen aanwezig zijn. Hoewel sommige aanzienlijke hoeveelheden ijzer in het supplement bevatten, is dit niet gevaarlijk omdat ijzer zelfs tijdens de kindertijd in babyformuleringen wordt geïntroduceerd. Een andere belangrijke indicatie is de afwezigheid van allergenen zoals gluten, ei, lactose, soja, maïs en andere.

– Gecertificeerd

Alleen omdat er op een supplement staat dat het ‘natuurlijk’ is, wil dat nog niet zeggen dat het veilig is. Sommige “wilde” spirulina-producten zijn mogelijk gekweekt in water dat verontreinigd is met zware metalen (kwik, lood, arseen, cadmium) of andere verontreinigende stoffen. Kies daarom voor supplementen geproduceerd in laboratoria en gecertificeerd door derden.

– Klanten beoordelingen

Een andere factor om naar te kijken, in je zoektocht naar de beste spirulina supplementen, zijn de klanten beoordelingen. Deze kunnen zeer waardevol zijn bij het vinden van het beste spirulina supplement voor jou. Je kunt hierdoor al snel achter de kwaliteit en eventuele voor- en nadelen komen. Klanten zijn vaak heel eerlijk in hun beoordelingen, waardoor dit waardevolle informatie is. Lees wel altijd meerdere beoordelingen door, als deze er zijn, want reviews blijven natuurlijk subjectief. Ga waar mogeijk voor supplementen met hoge klanten beoordelingen.

Veelgestelde vragen over spirulina

Hopelijk heb je bij deze de beste spirulina voor jou gevonden, of dit nu in tabletvorm of in poedervorm is. Mocht je verder nog vragen hebben, dan kunnen de volgende veelgestelde vragen met antwoorden je misschien verder helpen.

– Waar wordt spirulina gevonden?

Spirulina wordt meestal van nature gezien in tropische gebieden en door de meren als biomassa of micro-organisme. Het wordt meestal zelf gekweekt en gebruikt als een geheel voedsel, of verwerkt tot poeder als voedingssupplementen. De Azteken waren de eersten die het als een gebruikelijke voedselbron gebruikten.

– Waarom wordt spirulina een “superfood” genoemd?

Spirulina bevat aanzienlijke hoeveelheden essentiële aminozuren, vitale vetzuren, glycolipiden, mineralen, polysachariden, eiwitten en vitamines. Eiwit neemt bijna 70% van het droge gewicht van spirulina in beslag, dat is ongeveer driemaal zoveel als rundvleeseiwit! Spirulina levert ongeveer 290 calorieën/100 gram van het “superfood” dat wordt beschouwd als een strategische speler in de discussie om zich te concentreren op voedselschaarste en veiligheidsproblemen.

– Welke voedingsstoffen heeft spirulina?

De meest uitstekende spirulina-supplementen bevatten aminozuren, ijzer (inclusief andere mineralen), eiwitten, vitamines en heilzame lipiden zoals gamma-linoleenzuur (GLA). Sommige spirulina-supplementen zijn ook versterkt met extra mineralen en voedingsstoffen, waardoor de voordelen van volledig gedroogde spirulina of het extract ervan worden versterkt.

– Wanneer is de beste tijd om Spirulina te nemen?

Dit maakt eigenlijk niet zo veel uit. Velen vinden de beste tijd om spirulina in te nemen ‘s ochtends als eerste bij je ontbijt of een smoothie. Dit geeft je lichaam een ​​boost om je de dag door te komen door meer energie te geven.

– Kan Spirulina ervoor zorgen dat je aankomt?

Nee, van spirulina wordt je niet zwaarder omdat je geen grote hoeveelheden calorieën binnenkrijgt. Het is ook aangetoond dat het metabolische processen in gang zet die helpen om je lichaamsvet te verminderen. Het kan je daardoor juist eerder helpen afvallen.

– Hoe laat je Spirulina beter smaken?

We kunnen geen antwoord geven op de vraag of spirulina lekker smaakt, want hier zijn de meningen over verdeeld. Sommige mensen vinden het vrij neutraal of zelfs goed smaken, terwijl andere het erg vies vinden. Je kunt spirulina beter laten smaken door het te mengen met groenten en fruit met een sterkere smaak. Het maken van vegetarische smoothies is een veelvoorkomende optie, en het onderdrukt nog sterker smakende producten.

– Is spirulina hetzelfde als chlorella?

Nee, chlorella en spirulina zijn verschillende soorten algen, maar het zijn beide supplementen. Ook worden ze beide gezien als superfood omdat ze zo goed voor onze gezondheid zijn en zoveel voordelen bieden.

Chlorella bevat meer meervoudig onverzadigd vet en enkele mineralen, maar spirulina is een betere eiwitbron en bevat ook minder calorieën. Spirulina en chlorella zijn beide uitstekende antioxidanten die ook de gezondheid van het hart kunnen verbeteren en helpen bij het handhaven van een gezonde bloedsuikerspiegel en bloeddruk. Lees hier meer over chlorella.

– Als ik veganist ben, kan ik dan al mijn eiwit- en B12-behoeften van spirulina krijgen?

Als je veganist bent dan is het een zeer goed idee om spirulina toe te voegen aan je dieet. Hoewel spirulina de meeste aminozuren bevat die je lichaam nodig heeft, heeft het er niet genoeg van. Probeer een uitgebalanceerd, gevarieerd dieet te volgen om aan je unieke eiwitbehoeften te voldoen. De B12 in spirulina – pseudovitamine B12 – is in een andere vorm dan het type dat normaal gesproken door je lichaam wordt opgenomen. Je zult waarschijnlijk ergens anders moeten zoeken naar je B12-behoeften.

– Voor wie zijn spirulina supplementen interessant?

Eigenlijk voor iedereen die om zijn gezondheid geeft. Spirulina is een superfood en dus nooit verkeerd om aan je dieet toe te voegen. Het heeft velen voordelen voor je gezondheid, zoals eerder besproken. Hier volgen een aantal doelgroepen die vooral veel baat hebben bij het nemen van spirulina tabletten of spirulina poeder:

  • Personen met allergieën: Onderzoek en studies hebben aangetoond dat spirulina de immuunfunctie kan matigen, waardoor de symptomen van allergische rhinitis worden bevorderd
  • Personen met hart- en vaatziekten en/of diabetes: Verschillende onderzoeken en experimenten hebben cholesterol- en glucoseverlagende effecten van spirulina geïdentificeerd.
  • Mensen die ondervoed zijn of bepaalde voedingstoffen missen: Omdat het boordevol zit met essentiële voedingsstoffen, is spirulina een hoogwaardig voedingssupplement.
  • Personen met een zwak immuunsysteem: Spirulina heeft immuniteitsverhogende effecten, die nuttig kunnen zijn bij het bestrijden van kankers en virale infecties. Bovendien kan spirulina directe antivirale activiteit hebben.

Leave a Comment

Your email address will not be published.