beste melatonine

Beste melatonine 2022: Top 5!

Ben je opzoek naar het beste melatonine supplement? Dan ben je hier aan het juiste adres!

Melatonine supplementen zijn de afgelopen decennia ontzettend populair geworden onder mensen met slaapproblemen. Melatonine is een hormoon dat ons lichaam laat weten dat het tijd is om te gaan slapen. Wanneer het donker wordt, worden onze hersenen getriggerd om melatonine aan te maken, maar het kan ook in supplement vorm genomen worden.

Melatonine supplementen zijn veilig voor de meeste gezonde volwassenen wanneer ze voor een korte periode worden gebruikt en bij een betrouwbaar merk worden gekocht. Niet elk melatonine supplement is van dezelfde kwaliteit, dus het is belangrijk om wat onderzoek te doen voordat je zomaar wat aanschaft. Om je te helpen hebben we de hele markt afgespeurd opzoek naar de beste melatonine supplementen. Hier zijn 5 toppers uitgekomen.

Lees gauw verder om het beste melatonine supplement voor jou te ontdekken!

Beste melatonine 2022 – Top 5

We zijn opzoek gegaan naar de beste melatonine van 2022 en daar is een top 5 uit gekomen. Bij het samenstellen van deze top 5 hebben we gekeken naar kwaliteit, ingrediënten, prijzen en beoordelingen.

Bekijk de verschillende opties, lees de korte beschrijvingen door, vergelijk eventueel de beoordelingen en prijzen en kies op basis daarvan de beste melatonine voor jou uit!

1. Lucovitaal Melatonine

Als je opzoek bent naar de beste melatonine, dan is dit supplement van Lucovitaal absoluut een van de beste keuzes om voor te gaan. Het supplement draagt bij aan de vermindering van tijd die nodig is om in slaap te vallen en het verdiept je slaap. Daarnaast biedt het ook bij verlichting van subjectieve gevoelens van een jetlag.

Deze Melatonine Puur tabletjes bevatten 0,299 mg pure melatonine. Dit is een zeer effectieve dosis. Bovendien zijn het gemakkelijk slikbare tabletjes. Het gebruik wordt afgeraden bij zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven. Ook wordt het aangeraden om deze tabletten niet te gebruiken als je jonger bent dan 18 jaar.

2. Kastoes Melatonine Slaappillen

Kastoes Melatonine Slaappillen

Kastoes heeft ook melatonine tabletten van hoge kwaliteit, die je helpen je nachtrust te verbeteren. Het supplement bevat de perfecte hoeveelheid melatonine per dag, namelijk 299 mcg. Er zitten 240 tabletten in de verpakking. De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid is één tablet per dag met 150-250 ml water. Het wordt aangeraden om de capsule één tot twee uur voor het slapen in te nemen.

Alle Kastoes-producten worden in de EU geproduceerd en zijn gecertificeerd aan GMP, HACCP en HALAL. De producten zijn samengesteld uit volledig natuurlijke vitaminen, mineralen en kruidenextracten, waarbij alleen hoogwaardige grondstoffen worden gebruikt. Het waarborgen van kwaliteit en veiligheid staat op nummer 1!

3. Shiepz Melatonine Original

Shiepz Melatonine Original

Zijn je slaapproblemen niet zo heel erg, maar zou je toch graag wat beter willen slapen? Dan is dit misschien wel de beste melatonine voor jou. Het bevat per smelttabletje een lage dosering van 0,1 mg melatonine. 

De tabletjes smelten gemakkelijk in de mond, zodat de melatonine snel aan het lichaam wordt afgegeven. Ze smaken ook prima. De tabletjes zijn gemakkelijk te doseren en geven geen gewenning. Bovendien zijn deze smelttabletjes gemakkelijk naar behoefte te doseren.

Het is en betrouwbaar merk, en het supplement is van hoge kwaliteit. Ze bevatten geen conserveermiddelen en zijn vrij van geur- en smaakstoffen. Zo kun je ze veilig innemen zonder je zorgen te maken.

4. Nachtrust & Stemming – Valeriaan, 5-HTP, Magnesium en Melatonine 

Ben jij opzoek naar een supplement die zowel melatonine bevat, als andere natuurlijke slaapverwekkende ingrediënten? Dan is dit het beste natuurlijke slaapmiddel om voor te gaan! Dit slaap supplement, bevat namelijk 12 ingrediënten die zorgen voor een betere nachtrust, meer ontspanning en minder stress.

Het bevat als het ware 12 supplementen in één capsule, zodat je niet alles los hoeft te bestellen en voordeliger uit bent. Dit natuurlijke slaapmiddel is bovendien niet verslavend, waardoor je op ieder moment kunt stoppen zonder problemen.

Het heeft een unieke samenstellen van: Griffonia, Valeriaan, L-theanine, B1, B3, B6, Zink, twee organische soorten van magnesium en B12 & 0,25 mg van het natuurlijke slaapstofje. De samenstelling is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en door de jaren heen verder geperfectioneerd. We leggen hieronder kort nog uit wat de verschillende ingrediënten doen.

Dit middel is niet bedoeld om je te verdoven maar juist om natuurlijke processen te ondersteunen die betrokken zijn bij de nachtrust. Het bevat dan ook uitsluitend natuurlijke ingrediënten van de allerhoogste kwaliteit en wordt geproduceerd onder streng toezicht. De vitaminen zijn veilig, maar krachtig gedoseerd. Zo kun je het eventueel ook nog prima combineren met andere supplementen.

De aanbevolen dosering is  dagelijks 1 tot 2 capsules, 45 minuten voor het slapengaan innemen.

De verschillende ingrediënten in dit supplement:

1. Natuurlijke 5-HTP uit Griffonia

Het natuurlijke slaaphormoon wordt in het lichaam gemaakt vanuit serotonine. De bouwsteen van serotonine is het stofje 5-HTP. Zonder 5-HTP kan het lichaam geen serotonine aanmaken. Daarom is er 5-HTP uit een plantaardige bron (Griffonia Simplicifolia) toegevoegd.

2. L-theanine en Valeriaan

Dit natuurlijke slaapmiddel bevat het kalmerende stofje L-theanine uit groene thee en een hoge kwaliteit valeriaan extract. Allebei in een veilige dosering, zodat je niet duf wakker wordt. Het helpt te ontspannen voor het slapengaan en ondersteunt een natuurlijke nachtrust.

3. Magnesium en Zink

Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd, vanwege de kalmerende werking op het zenuwstelsel. Daarnaast spelen zowel magnesium als zink een rol bij de aanmaak van natuurlijke slaapstoffen.

4. B1, B3, B6 en twee soorten B12

Naast de mineralen, gebruikt je lichaam ook vitaminen voor het omzetten van bouwstenen in natuurlijke slaapstoffen. In dit supplement worden alleen vitaminen in actieve vorm gebruikt, zodat deze direct gebruikt worden in het lichaam.

Beste melatonine voor kinderen:

5. Lucovitaal Melatonine Puur Kids

Lucovitaal Melatonine Puur Kids

Ben je opzoek naar de beste melatonine voor kinderen? Dan kan Lucovitaal je daaraan helpen! Deze tabletjes zijn ideaal voor kinderen die moeilijk in slaap komen en lang wakker liggen. Deze melatonine voor kinderen draagt bij aan de vermindering van tijd die nodig is om in slaap te vallen. Ook dragen melatonine tabletjes bij tot de verlichting van subjectieve gevoelens van een jetlag.

De zuigtabletjes bevatten 0,299 mg melatonine, dit is de perfecte dosering voor kinderen. Bovendien hebben de tabletjes een lekker tutti-frutti smaakje, waardoor je kids er dol op zullen zijn.

Waarop te letten bij het kiezen van de beste melatonine

Wanneer je opzoek bent naar de beste melatonine zijn er een aantal factoren om goed te overwegen. Hieronder volgen een aantal van de belangrijkste punten om naar te kijken bij het maken van een beslissing:

– De formule

Melatonine is verkrijgbaar in vele vormen, waaronder capsules, tabletten, gummies, vloeistof en sprays. De meeste volwassenen kiezen voor capsules of tabletten, terwijl het voor kinderen vaak beter is om voor smaakvolle gummies te gaan. Let bij het kiezen van een gummy of vloeistof op toegevoegde suikers of alternatieve zoetstoffen; zorg ervoor dat je je tanden poetst na het nuttigen van producten met toegevoegde suikers voordat je naar bed gaat om het risico op gaatjes te verminderen.

– Ingrediënten

Het is altijd essentieel om de ingrediëntenlijst van een supplement zorgvuldig te lezen om te weten welke ingrediënten en hoeveel van elk ingrediënt is opgenomen, in verhouding tot de aanbevolen dagelijkse waarde van dat ingrediënt. Er zijn melatonine supplementen die vooral melatonine bevatten, maar er zijn ook natuurlijke slaap supplementen die een mix van verschillende slaapverwekkende ingrediënten bevatten, zoals nummer 4 in onze lijst.

Hier volgen een aantal andere slaapverwekkende natuurlijke ingrediënten die je kunt terug vinden in een melatonine supplement:

  • magnesium
  • vitamine B-6
  • L-theanine
  • GABA

– Dosering

Een andere belangrijke factor om te overwegen is de dosering. Over het algemeen geldt dat volwassenen een hogere dosering nodig hebben om effectief te zijn dan kinderen. Daarom wordt het altijd aangeraden om voor kinderen voor een langere dosering te gaan. Je kunt het beste kiezen voor een speciaal supplement voor kinderen, zoals nummer 5 in ons lijstje. Deze hebben bovendien ook een lekker smaakje, waardoor kinderen ze eerder zullen nemen.

Als je twijfelt over wel dosis het beste voor jou is, dan kun je ook altijd met je huisarts overleggen, voordat je een supplement aan je routine toevoegt. Zij kunnen je adviezen geven en helpen om de juiste dosering voor jou te vinden.

Melatonine is verkrijgbaar in verschillende doseringen. Het meeste onderzoek wordt uitgevoerd op lagere doses, meestal 1 tot 3 milligram, hoewel er enig onderzoek is gedaan naar hogere doses tot 10 milligram.

Bij het kiezen van een melatoninesupplement moet je letten op de dosering. Hooggedoseerde supplementen kunnen voor sommigen effectiever zijn, maar zouden je ‘s ochtends duizelig kunnen laten voelen. Bovendien is een hogere dosering niet altijd nodig.

Het is het beste om met de laagst mogelijke dosis te beginnen om te zien of het werkt. Als je merkt dat het supplement weinig voor je doet dan kun je altijd wat hoger proberen, totdat je de beste dosering gevonden hebt.

– Testen door derden

Het is ook belangrijk om te controleren of een supplement is getest door derden. Dit zegt wat over de kwaliteit en veiligheid van het supplement. Supplementen die door derden zijn getest, worden naar een laboratorium gestuurd waar ze worden getest om er zeker van te zijn dat ze bevatten wat ze zeggen dat ze bevatten en niet besmet zijn met specifieke risicovolle, veelvoorkomende verontreinigingen. Het is echter belangrijk op te merken:

Testen door derden is vooral belangrijk bij melatonine supplementen, omdat is vastgesteld dat sommige supplementen bijna veel meer of juist minder melatonine bevatten dan dat er op het etiket staat vermeld. Een verificatie door een derde partij helpt de hoeveelheid melatonine in het supplement te garanderen klopt met het etiket.

– Klanten beoordelingen

Een ander handig hulpmiddel, tijdens je zoektocht naar de beste melatonine, zijn klanten beoordelingen. Deze kunnen je ook in de goede richting wijzen om een supplement van hoge kwaliteit te vinden. Klanten zijn vaak zeer eerlijk in hun reviews, waardoor je er snel achter kunt komen of een supplement effectief is of niet. Natuurlijk is elk mens anders en zijn reviews subjectief, dus je moet altijd meerdere beoordelingen doorlezen om een zo eerlijk mogelijk beeld te krijgen. Kijk ook naar het gemiddelde cijfer of het gemiddelde aantal sterren dat een product gekregen heeft.

In ons onderzoek naar de beste melatonine hebben we ook goed gekeken naar klanten beoordelingen. We hebben enkel supplementen met hoge beoordelingen in onze lijst opgenomen. Daarnaast hebben we op alle andere punten in dit lijstje gecheckt. Hierdoor kun je er zeker van zijn dat je altijd een supplement van hoge kwaliteit hebt, voor welke optie je ook kiest.

boek over slapen

Veelgestelde vragen over melatonine

Hopelijk heb je bij deze de beste melatonine voor jou gevonden. Mocht je verder nog vragen hebben dan kunnen de volgende veelgestelde vragen met antwoorden je wellicht verder helpen.

– Is melatonine veilig voor kinderen?

Melatonine is veilig voor kinderen, maar ga wel voor een speciaal supplement voor kinderen. Kinderen hebben namelijk lagere dosis nodig dan volwassenen. Opkomend onderzoek suggereert dat melatonine gunstig kan zijn voor kinderen met chronische slapeloosheid of neurologische aandoeningen.

– Hoe lang duurt het voordat melatonine werkt?

Dit hangt af van het supplement dat je neemt. De meeste supplementen hebben ongeveer 30 minuten tot een uur nodig om te werken, maar zoals net al gezegd, dit verschilt per merk. Bovendien kan ook iedereen anders reageren op melatonine. Volg altijd de adviezen van de fabrikant op. Zij geven vaak aan wanneer je het supplement in moet nemen voor de beste effecten.

– Hoe lang gaat melatonine mee?

De duur van de effectiviteit varieert per dosis en merk en of het een supplement. Het zal ook per persoon verschillen en hoe gevoelig ze zijn voor orale melatonine. Bij hogere doses is de kans groter dat sommige mensen de volgende dag blijvende effecten hebben. Dus een hogere dosis is niet per se beter. 

Veel supplementen zijn ook ontworpen om de natuurlijke afgifte van melatonine door het lichaam na te bootsen door het ‘s nachts langzaam af te geven. Deze kunnen je helpen langer in slaap te blijven, vooral voor mensen met chronische slapeloosheid

– Hoeveel melatonine is te veel?

Het merendeel van het onderzoek naar de veiligheid en werkzaamheid van melatoninesupplementen is gedaan in doses tussen één en drie milligram. Het is echter aangetoond dat lagere doses lager dan één milligram (vooral bij kinderen), evenals hogere doses tot 10 milligram, veilig en effectief zijn. Over het algemeen wordt aanbevolen de laagst mogelijke effectieve dosis te nemen en niet hoger dan 10 milligram.

– Als ik slaapproblemen heb, is het nemen van een melatonine supplement dan genoeg?

Als je slaapproblemen hebt, dan is melatonine en geweldig supplement om in te nemen om beter te slapen. We raden je echter aan om meer stappen te ondernemen. Hoewel een melatonine supplement het gemakkelijker kan maken om in slaap te vallen, is het belangrijk om de onderliggende oorzaak van je slaapproblemen te begrijpen en aan te pakken. Goede slaaphygiëne, regelmatige lichaamsbeweging en het beheersen van stress en angst kunnen een goede nachtrust helpen bevorderen.

Probeer bij het kiezen van een melatonine supplement te beginnen met een lagere dosis (tussen 1-3 milligram) en houd rekening met belangrijke factoren, waaronder testen door derden, vorm en extra ingrediënten. De belangrijkste factoren om naar te kijken bij het kiezen voor het beste melatonine supplement, hebben we hierboven al besproken.

– Heeft melatonine bijwerkingen?

Bij de meeste mensen niet. Melatonine heeft relatief weinig bijwerkingen in vergelijking met andere slaapmiddelen, maar sommige mensen kunnen duizelig, misselijk of met hoofdpijn wakker worden. Dit komt echter weinig voor. In de meeste gevallen kunnen deze symptomen worden verlicht door kleinere doses te nemen of helemaal geen melatonine te nemen.

– Wat zijn enkele andere voordelen van melatonine?

Melatonine is geweldig voor mensen met slaapproblemen, dat is nu wel duidelijk. Ook is het een heel fijn supplement om sneller van een jetlag af te komen. Naast slaap gerelateerde voordelen heeft melatonine nog wat andere voordelen. Zo kan het antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen hebben.

– Kun je verslaafd raken aan melatonine

Nee gelukkig niet. In tegenstelling tot slaapmedicatie is melatonine niet verslavend en heeft het een laag risico op bijwerkingen. Het leidt ook niet tot ontwenning of gewenning (hogere doses nodig bij meer gebruik). Er is niet genoeg onderzoek gedaan om te bepalen of melatonine veilig is om op de lange termijn te gebruiken, maar het is bekend dat het veilig is voor kortetermijnhulp bij het slapen.

– Heeft melatonine wisselwerkingen met andere medicijnen?

Melatonine kan een wisselwerking hebben met verschillende medicijnen, dus neem contact op met je arts als je gezondheidsproblemen hebt medicijnen hiervoor slikt. Bepaalde antidepressiva kunnen bijvoorbeeld de absorptie van melatonine verhogen, wat overmatige slaperigheid en vermoeidheid kan veroorzaken. Melatonine interageert ook met anticoagulantia en kan ze minder effectief maken door de bloedstolling te vertragen

Als je diabetes hebt, is het bovendien belangrijk om je bloedsuikerspiegel nauwlettend in de gaten te houden terwijl je melatonine gebruikt, omdat dit de bloedsuikerspiegel verhoogt en mogelijk de effectiviteit van je diabetes medicatie vermindert.

– Hoe worden melatonine supplementen gemaakt?

Melatonine supplementen worden meestal synthetisch gemaakt, maar soms zijn ze gemaakt van dieren of micro-organismen. Als ze van dieren zijn gemaakt, wordt het hormoon uit de pijnappelklier gehaald, waar het ook bij mensen wordt aangemaakt. Melatonine supplementen zijn te vinden in pil-, vloeibare en kauwbare vormen en het synthetische type wordt meestal aanbevolen door artsen.

– Is melatonine natuurlijk?

Ja, melatonine zelf is natuurlijk. Melatonine is namelijk een hormoon dat van nature in ons lichaam wordt aangemaakt. Melatonine supplementen daarentegen kunnen van dierlijke oorsprong of synthetisch zijn. De meeste melatonine supplementen die tegenwoordig op de markt zijn, zijn gemaakt met synthetische melatonine. Kleinere hoeveelheden melatonine zijn ook aanwezig in bepaalde voedingsmiddelen, zoals melk en zure kersen.

– Wat zijn andere manieren om de nachtrust te verbeteren?

Melatonine is geweldig om je nachtrust te verbeteren en sneller in slaap te vallen, maar zet niet al je hoop in op melatonine. Probeer ook andere dingen. Zo kun je je slaap bijvoorbeeld verbeteren door je slaapkamer donker, koel en stil te houden en mobiele telefoons en andere schermen een uur voor het slapengaan uit te schakelen. 

Regelmatige lichaamsbeweging, een gezond dieet en blootstelling aan zonlicht in de ochtend kunnen ook helpen om je natuurlijke melatoninegehalte te reguleren.

Probeer ook een vast ritme te hebben, ga elke nacht ongeveer dezelfde tijd naar bed en sta dezelfde tijd op. Dit kan je helpen om gemakkelijker in slaap te komen. Bepaalde thee of etherische oliën kunnen ook helpen je beter te laten slapen. Bekijk hier een lijst met de beste tips voor een betere nachtrust. Licht daarnaast je arts in als je vermoedt dat je een slaapstoornis hebt, omdat hiervoor mogelijk aanvullende behandeling nodig is.

– Zijn er mensen die beter geen melatonine kunnen nemen?

We hebben dit in de vragen hierboven al een beetje beantwoord, maar we zullen het hier nogmaals duidelijk maken. Hoewel melatonine een hormoon is dat we van nature produceren, zijn supplementen een synthetische versie. Als je medische aandoeningen hebt of bepaalde voorgeschreven medicijnen gebruikt, neem dan contact op met een arts voordat je met een melatonine supplement begint.

Er is weinig onderzoek gedaan naar de veiligheid van melatonine supplementen bij mensen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Daarom is het het beste om deze supplementen ook te vermijden als je zwanger bent of borstvoeding geeft.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *