Beste daglichtlamp 2022: Top 5!

Ben je opzoek naar de beste daglichtlamp van 2022? Dan ben je hier aan het juiste adres! 

Verschuivingen in het aantal daglichturen – als gevolg van veranderende seizoenen of verre reizen – kunnen verschillende effecten hebben op mensen. Voor sommigen kunnen beperkte uren daglicht energie verminderen. Voor anderen kunnen de effecten ernstiger zijn en leiden tot een winterdepressie en vervelende gezondheidsklachten.

Je kent het misschien wel, in de winter zit je minder lekker in je vel, heb je minder zin om dingen te ondernemen en heb je meer last van vermoeidheid. Een slechte concentratie en sneller prikkelbaar zijn hier ook symptomen van.

Als jij een van deze symptomen hebt, maak je dan geen zorgen, met een daglichtlamp kun je dit allemaal bestrijden en je snel weer beter voelen. Lees gauw verder om 5 van de beste daglichtlampen van dit moment te ontdekken!

Wat is een daglichtlamp en hoe werkt het?

Zonlicht is energie en heeft een grotere impact op het lichaam dan we ons ooit realiseerden. Energie beïnvloedt hoe het lichaam werkt en herstelt – als we niet genoeg zonlicht krijgen, kan het lichaam niet efficiënt werken.

Dit is waar daglichtlampen van pas komen! Ze zijn de laatste tijd steeds meer in populariteit gestegen en dat is niet voor niets. Een daglichtlamp is een lamp die licht uitstraalt dat vergelijkbaar is met daglicht. Lichttherapie is een manier om seizoensgebonden affectieve stoornis (of SAD, een depressie die verband houdt met kortere, donkere dagen) te behandelen door blootstelling aan kunstlicht.

Wanneer het licht het netvlies aan de achterkant van je oog raakt, het kan helpen om de hersenen te vertellen dat ze minder melatonine moeten maken, waardoor de stemming verbetert.

Daglichtlampen hebben dus een positieve invloed op de regulatie van melatonine door je lichaam, een hormoon dat helpt je ​​slaap-waakcyclus onder controle te houden, evenals serotonine, dat helpt bij het reguleren van je humeur door signalen in je hersenen door te geven.

Voordelen van lichttherapie:

  • Verbetert de slaapkwaliteit
  • Minder vermoeid
  • Meer energie
  • Bevordert de productiviteit
  • Zorgt voor een goede hormoonhuishouding
  • Beïnvloedt belangrijke lichaamsprocessen, zoals bloeddruk, temperatuur en stofwisseling (biologische klok)
  • Helpt bij een jetlag

Beste Daglichtlamp 2022 – Top 5!

We zijn opzoek gegaan naar de beste daglichtlamp van 2022 en daar is een top 5 uitgekomen. Bij het maken van deze top 5 is gekeken naar de werking, veiligheid, functies, gebruiksgemak en de klanten beoordelingen. Bekijk de afbeeldingen, lees de omschrijvingen, vergelijk eventueel de klanten beoordelingen en kies op basis daarvan de beste daglichtlamp voor jou uit!

1. LIROMA® Daglichtlamp

Deze populaire daglichtlamp van Liroma is een absolute bestseller en verdient zonder twijfel een plekje in deze ‘Beste daglichtlamp top 3’! De lamp geeft door middel van het simuleren van daglicht het ‘gelukshormoon’ in je hersenen een boost. Hierdoor voel jij je binnen enkele dagen een stuk beter, slaap je beter en presteer je beter op de werkvloer.

Getest door specialisten

De Liroma daglichtlampen zijn uitgebreid getest en geselecteerd door specialisten en huisartsen. De werking van deze daglichtlamp is wetenschappelijk bewezen en 100% veilig voor de huid. Ook is de lamp UV- en flikkervrij. De lichtintensiteit van deze daglichtlamp is 10.000 LUX.

Stijlvol design

De effectieve Liroma daglichtlamp is 38 centimeter hoog en heeft een diameter van 32 centimeter. Door het open design kan je beide kanten tegelijk gebruiken, bijvoorbeeld tegelijkertijd met je huisgenoot of partner. Het is een stijlvolle toevoeging aan je interieur. De daglichtlamp heeft touchscreen waar je de lamp aan en uit kan zetten. Ook kan je hier de felheid en kleur van de lamp veranderen. Deze lamp heeft maar liefst 6 helderheid standen. Daarnaast kan je ook hier de timer instellen.

3 natuurlijke kleuren

Kies uit drie verschillende natuurlijke kleuren. Geel, warm wit en koud wit. In combinatie met de gewenste helderheid kom je er snel achter wat voor jou het prettigst is en waar jij het beste resultaat uit haalt.

USB-poort voor smartphone

Geen stopcontact in de buurt? Geen probleem! Koppel je oplader aan de USB-poort aan de zijkant van de lamp. Zo kun je altijd zonder verlengsnoer je smartphone bij de hand houden tijdens het opladen.

2. Beurer TL30 Daglichtlamp

Prijs: €59,99

Een andere zeer populaire daglichtlamp is de Beurer TL30. De daglichtlamp simuleert het licht van een heldere zomerdag, om de klachten van een winterdip te verminderen. Wanneer je dagelijks een uur voor de lamp zit, verminderen klachten zoals vermoeidheid, lusteloosheid en somberheid als gevolg van die winterdip.

Afhankelijk van de afstand tussen jou en de lamp bepaal je de duur van de behandeling. Terwijl je in bad ligt, tv kijkt of een boek aan het lezen bent, kun je de lamp gewoon gebruiken. Je hoeft niet direct in het licht te kijken.

10.000 lux

De Beurer TL30 daglichtlamp simuleert daglicht met een lichtintensiteit van ca. 10.000 lux op 10 centimeter afstand. Uit onderzoek blijkt dat 10.000 lux, vergelijkbaar met het licht op een zonnige zomerdag, vermoeidheid tegengaat en bijdraagt aan een energieker gevoel in de herfst en winter.

Verticaal en horizontaal gebruik

Je kunt de lamp altijd neerzetten zoals jij dat fijn vind. Dankzij de verschuifbare poot gebruik je de lamp zowel verticaal als horizontaal. Zo kun je er ook bijvoorbeeld met 2 personen tegelijk voor gaan zitten.

Klein formaat

Deze daglichtlamp is klein maar fijn! Dankzij het kleine formaat is die daglichtlamp gemakkelijk overal mee naar toe te nemen en ook handig op te bergen.

UV- en flikkervrij

Het licht van de Beurer TL30 is UV-vrij en flikkert niet, waardoor de lamp ook nog eens veilig en comfortabel in gebruik is. Het lichtoppervlakte is 20 x 12 cm en het heldere licht wordt gelijkmatig verdeeld.

3. Medisana LT 460 Daglichtlamp

Prijs: €51,95

Door de LED-technologie zorgt de nieuwe Medisana daglichtlamp LT 460 met twee afzonderlijk instelbare sterkteniveaus voor een uiterst gelijkmatige lichtverdeling. Het is klein, plat en vooral zeer licht (te vergelijken met een tablet) Dit maakt het niet alleen ideaal om thuis te gebruiken en te bewaren, maar zorgt ook onderweg voor maximaal comfort en uitstekende prestaties.

De lichtsterkte is 10.000 LUX. Je kunt deze daglichtlamp zowel verticaal als horizontaal gebruiken en je kunt de lamp gemakkelijk bedienen met één knop.

4. LIROMA® Daglichtlamp

Prijs: €72,50

In dit lijstje met de beste daglichtlamp top 5 ben je al eerder een lamp van Liroma tegengekomen. Liroma heeft meerdere geweldige daglichtlampen op de markt gebracht die stuk voor stuk doen wat ze beloven.

Deze daglichtlamp heeft een uniek bamboe design en beschikt over een lichtintensiteit van 11.000 LUX en hoger. Net zoals andere lampen van Liroma beschikt deze lamp over 3 natuurlijke kleuren  (warm wit licht, wit licht, warm licht) en 6 helderheid standen.

5. BrellaVio® Happy Light Daglichtlamp

Prijs: €59,95

Last but not least in de ‘Best daglichtlamp top 3’: BrellaVio Happy Light Daglichtlamp. Met deze fijne daglichtlamp ga jij voortaan de strijd aan tegen vervelende gezondheidsklachten van een winterdepressie.

12.000 LUX

De BrellaVio Happy Light daglichtlamp is een van de weinige daglichtlampen die in de buurt komt van zuiver daglicht. Een zonnige dag staat namelijk gelijk aan ongeveer 10.000 LUX – 15.000 LUX. Deze daglichtlamp levert maar liefst 12.000 LUX.

Stijlvol en multifunctioneel design

Deze daglichtlamp heeft een flexibele standaard, hierdoor kan je deze daglichtlamp niet alleen horizontaal en verticaal neerzetten, je hangt hem ook erg eenvoudig op aan deze standaard. Dit zorgt ervoor dat je de lamp in enorm veel situaties kunt gebruiken en op ieder moment je tekort aan daglicht kunt compenseren. Het enige wat je nog nodig hebt is een stopcontact. Door de extra lange stekker van 180 cm kun je de lamp op geruime afstand positioneren van het stopcontact.

Gemakkelijk bedieningspaneel

Het bedieningspaneel van deze daglichtlamp is eenvoudig te bedienen. Kies eerst jouw ideale kleur en kies vervolgens jouw ideale helderheid. Stel daarna de timer in voor 15, 30, 45 of 60 minuten. Let op: Het licht blijft aanstaan als je geen timer instelt.

Waar moet je op letten bij het kopen van de beste daglichtlamp?

Bij het uitkiezen van de beste daglichtlamp voor jou zijn er aantal belangrijke zaken om op te letten:

Aanpasbare instellingen

Als je prioriteit geeft aan variatie, is het slim om voor een daglichtlamp te kiezen die een keuze biedt uit meerdere instellingen. Instelbare dimming en helderheid zorgen voor veelzijdiger gebruik, ongeacht het tijdstip van de dag, de locatie of het seizoen.

Vorm en formaat

Als je op zoek bent naar een lamp die je gemakkelijk kunt meenemen naar je werk en op vakantie, is het ook belangrijk om naar de vorm en het formaat te kijken. In dit geval zou een dunne, rechthoekige lamp ideaal zijn.

Lichtsterkte

Hoewel de lux, of de maat voor de lichtintensiteit, van lichttherapielampen kan variëren, bieden de meeste daglichtlampen doorgaans een helderheid van 10.000 lux. Volgens onderzoek is dit ideaal voor een daglichtlamp. Normale binnenverlichting levert over het algemeen 100 lux, terwijl een zonnige dag maarliefst 50.000 lux is. 10.000 lux is de perfecte lichtintensiteit voor een daglichtlamp. Ietsje hoger of lager is ook prima.

Meer geavanceerde modellen kunnen meerdere helderheidsinstellingen of zonsopgang- of zonsondergang opties hebben voor geleidelijke aanpassingen aan dag of nacht. Andere opvallende kenmerken waar je op moet letten, zijn onder meer flikkerverwijderingstechnologie, verblindingscontrole en niet-wit licht – die allemaal gunstig zijn als je gevoelig bent voor lichtgevoeligheid.

Misschien heb je ook een voorkeur voor LED-lampen boven TL-lampen vanwege hun energiezuinigheid en langere levensduur.

Timer

Je kunt kiezen uit een lamp met of zonder timer. Als je lamp geen ingebouwde timer heeft, moet je elke sessie handmatig timen om mogelijke zonnebrand en overmatige blootstelling te voorkomen. Volg de instructies van je arts en de fabrikant van de lamp over de aanbevolen frequentie en duur van gebruik. Afhankelijk van je specifieke geval en symptomen kan dit variëren van 30 minuten ‘s ochtends tot 10 minuten’ s middags, tot twee uur ‘s avonds.

Klanten beoordelingen

In je zoektocht naar de beste daglichtlamp is het ook slim om de klanten beoordelingen eens goed door te nemen. Op deze manier kun je achter de kwaliteit van een product komen, zonder dat je het zelf eerst hoeft aan te schaffen. Klanten zijn vaak heel eerlijk, waardoor je precies achter de pluspunten, maar ook de minpunten van een bepaald product kunt komen. Veel mensen hechten daarom ontzettend veel waarde aan de beoordelingen van de klant, meer dan aan de informatie van de fabrikant.

Als je klanten beoordelingen gaat doornemen om een beter beeld van een product te krijgen, zorg er dan wel voor dat je altijd meerdere beoordelingen leest en niet je mening na één beoordeling klaar hebt. Een product kan bijvoorbeeld 100 positieve beoordelingen hebben en 2 negatieve. Lees er daarom een aantal en kijk wat het meeste naar voren komt.

Bij het samenstellen van onze lijst hebben wij nauwkeurig naar de klanten beoordelingen gekeken om de beste opties te vinden. We hebben enkel daglichtlampen met veel positieve beoordelingen in onze lijst opgenomen.

daglichtlamp

Hoe een daglichtlamp te gebruiken

Nu je waarschijnlijk de beste daglichtlamp voor jou hebt uitkozen, wordt het tijd om te kijken hoe je deze precies moet gaan gebruiken.

Om de beste resultaten uit een daglichtlamp te halen, moet het licht indirect in je ogen komen. Je ogen moeten open zijn, maar je moet vermijden om direct in het licht te kijken.

Daarnaast is de ochtend de beste tijd om een ​​daglichtlamp te gebruiken voor lichttherapie. Het beste is om de lamp meteen te gebruiken zodra je wakker wordt, omdat het helpt om het lichaam te laten weten dat het nu dag is. Zet de lamp bijvoorbeeld aan tijdens het ontbijten, of terwijl je je make up op doet.

Plaats de lamp op ongeveer een armlengte (50cm) afstand, schuin voor je zodat het licht op je ogen valt. Ga vervolgens 20 tot 30 minuten voor de zonnelamp zitten of de door de fabrikant of een arts aanbevolen tijd. Probeer de zonnelamp elke dag op hetzelfde tijdstip te gebruiken.

Voor SAD wordt een zonnelamp met een intensiteit van 10.000 lux aanbevolen. Dat is 9.900 lux meer dan de gemiddelde standaard huishoudlamp.

Het is gebruikelijk om binnen twee tot vier dagen verbetering in je humeur te zien als je elke ochtend ongeveer 30 minuten een lamp van 10.000 lux gebruikt.

Veelgestelde vragen over daglichtlampen

Hopelijk heb je de beste daglichtlamp voor jou gevonden. Mocht je nog vragen hebben dan kunnen de volgende veelgestelde vragen en antwoorden je wellicht verder helpen.

– Werken daglichtlampen echt?

Ja, dat doen ze zeker. Daglichtlampen worden beschouwd als een eerstelijnsbehandeling voor SAD (seizoensgebonden affectieve stoornis), oftewel winterdepressie, wat betekent dat artsen ze doorgaans zullen aanbevelen voordat ze naar andere therapieën gaan.

Ze kunnen ook een hulpmiddel zijn voor de behandeling van niet-seizoensgebonden depressies en het bestrijden van slaapproblemen zoals slapeloosheid.

Het licht van een daglichtlamp activeert de productie van de feel-good chemische stof serotonine in de hersenen. Het vertraagt ​​ook de productie van het snooze-hormoon melatonine door je lichaam, waardoor je je overdag alerter voelt, ervan uitgaande dat je de lamp ‘s ochtends gebruikt.

– Wat is seizoensgebonden affectieve stoornis (SAD)?

Veel mensen ervaren enkele emotionele of fysieke veranderingen met de komst van nieuwe seizoenen, vooral de winter: je humeur kan schommelen, je eetgewoonten kunnen veranderen en je energieniveau kan stijgen of dalen. Sommige mensen kunnen deze veranderingen minder goed aan. SAD is een seizoenspatroon van depressieve episodes. Deze diagnose kan alleen worden gesteld door een medische professional.

Voor veel mensen kunnen seizoenswisselingen in hun humeur en energie onaangenaam of vervelend zijn, maar ze zijn vrij eenvoudig te beheren.

Andere mensen voelen het gewicht van deze veranderingen op een serieuzere manier. Misschien zijn de symptomen niet ernstig genoeg om de mening van een arts te vragen, maar de effecten maken het zeker moeilijk om in de winter het huis uit te komen. Het is wat mensen soms informeel de winterblues noemen.

Een derde groep ervaart deze veranderingen zo erg dat hun leven ernstig ontwricht wordt. Als je echt SAD hebt, kunnen de donkere maanden aanvoelen als een fysieke uitputting die nooit zal eindigen.

Het is belangrijk op te merken dat niet iedereen SAD-symptomen tegelijkertijd of op dezelfde manier ervaart. Net zoals de mate van seizoensproblemen van persoon tot persoon kan verschillen, kan de timing van het probleem ook verschillen. De ene persoon kan bijvoorbeeld in september symptomen van SAD beginnen te voelen, terwijl een ander zich goed voelt tot na Kerstmis.

– Heb ik een recept nodig voor een daglichtlamp?

Nee, voor een zonnelamp is geen recept nodig. Elke arts die (winter) depressie behandelt kan lichttherapie aanbevelen, maar je hebt geen recept nodig om een ​​daglichtlamp te kopen. Daglichtlampen zijn verkrijgbaar bij veel winkels voor verschillende prijsklassen.

– Zijn daglichtlampen veilig?

Daglichtlampen geven geen ultraviolette straling af, dus vormen geen risico voor de meeste mensen. Lichttherapie wordt als veilig beschouwd en bijwerkingen zijn zeer zeldzaam, mild en duren meestal niet lang. Deze kunnen vermoeide ogen, hoofdpijn, misselijkheid en prikkelbaarheid omvatten.

Als je een van deze symptomen ervaart, kan dit betekenen dat je verder van je daglichtlamp moet gaan staan, pauzes moet nemen tijdens langere sessies of het tijdstip van de dag waarop je lichttherapie doet moet veranderen. Zorg ervoor dat je de instructies van de fabrikant opvolgt. Gebruik de lamp niet langer dan aanbevolen wordt.

Vermijd het gebruik van een als je een van de volgende aandoeningen en ziekten hebt:

  • Macula degeneratie
  • Beschadiging van bindweefsel.
  • Bestaande huidkanker
  • Suikerziekte
  • Lupus

Ook worden daglichtlampen niet aangeraden voor mensen met bipolaire stoornissen, omdat het bij sommige mensen manie kan veroorzaken, dus het is het beste om advies in te winnen bij een medische professional voordat je het probeert.

Als je medicijnen gebruikt, vraag dan je arts of deze je eventueel gevoeliger maken voor licht.

– Krijg ik vitamine D binnen van een daglichtlamp?

Hoewel het een op licht gebaseerde therapie is, hebben daglichtlampen geen invloed op de vitamine D-productie. Zorg ervoor dat je je vitamine D via je dieet en/of supplementen binnenkrijgt, zoals je arts adviseert. Lees hier meer over de symptomen en oplossingen van een vitamine D tekort.

Leave a Comment

Your email address will not be published.