beste calcium supplement

Beste calcium supplement: Top 3!

Ben je opzoek naar het beste calcium supplement? Dan ben je hier aan het juiste adres. In dit artikel worden 3 van de beste calcium supplementen van dit moment besproken. Ook ontdek je wat calcium precies is, wat de gezondheidsvoordelen zijn, hoeveel je ervan binnen zou moeten krijgen en meer. Lees gauw verder om het beste calcium supplement voor jou uit te kiezen!

Wat is calcium en waar is het goed voor?

Calcium is het meest voorkomende mineraal dat in ons lichaam wordt aangetroffen en vervult veel vitale rollen. Het is noodzakelijk voor de gezondheid van de botten, de cardiovasculaire en spierfunctie en de signalering van het zenuwstelsel. Calcium fungeert ook als een co-enzym voor veel metabolische processen in het lichaam. Calcium is vaak het nauwst verbonden met het skelet, omdat het van cruciaal belang is voor het ontwikkelen en behouden van de botstructuur en -functie. 

Maar liefst 99 procent van al het calcium in ons lichaam wordt opgeslagen in onze botten, die fungeren als een reservoir voor calcium en meer van het mineraal vrijgeven wanneer dat nodig is. Slechts één procent van het lichaamscalcium wordt buiten het skelet gevonden; deze hoeveelheid wordt gereguleerd en constant gehouden door het lichaam en fluctueert niet met veranderingen in de calciuminname.

Ons lichaam is niet in staat om zelf calcium te produceren, dus we moeten het extra calcium dat ons lichaam nodig heeft via onze voeding binnenkrijgen. Calciumrijke voedselbronnen zijn onder meer zuivelproducten, groene kruisbloemige groenten en verrijkte voedingsmiddelen zoals sappen en granen. 

Calcium is ook verkrijgbaar als voedingssupplement. In dit artikel bespreken we 3 van de beste calcium supplementen. Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het opnemen van calcium uit het maagdarmkanaal, dus het is belangrijk om voldoende hoeveelheden van beide voedingsstoffen te hebben om een optimale gezondheid te ondersteunen. Veel calcium supplementen bevatten daarom ook vitamine D.

Wat is het beste calcium supplement?

Er bestaat niet persé één beste calcium suppelement. Er zijn ontzettend veel calcium suppelementen op de markt, de ene beter dan de andere. Hieronder hebben we 3 van de beste calcium supplementen op een rijtje gezet. 

Prijs: €15,90

Als je opzoek bent naar het beste calcium supplement, mag dit product niet over het hoofd worden gezien. Dit supplement van Swanson is ideaal voor het behouden van gezonde spieren en botten. Dit calcium citraat supplement is verrijkt met vitamine D. De toevoeging van vitamine D zorgt voor een optimale absorptie. Elk tablet bevat 315 mg calcium en 200IU Vitamine D3.

Voordelen:

  • Instandhouding van sterke botten
  • Helpt energie vrij te maken
  • Draagt bij tot een normale werking van de spieren
  • Helpt bij de spijsvertering
  • Met vitamine D voor optimale absorptie

Swanson is een voorloper op de markt van vitamines en mineralen. Ze hebben een extreem groot assortiment met alleen maar topproducten voor de allerbeste prijs. Swanson bestaat inmiddels 45 jaar en is gestart door één man. Deze man had een droom; Gezondheid de wereld in brengen en inmiddels zijn ze daar nog steeds mee bezig bij Swanson! Swanson is een echt familiebedrijf, kwalitatief, hoogwaardig en service staan hoog in het vaandel. Ze werken met de beste ingrediënten, met de juiste garanties en goede werkomstandigheden.

Prijs: €9,90

Calcium en magnesium is een ontzettend populaire combinatie en zie je vaak samen terug in een supplement. Je geeft hiermee een dubbele boost aan je gezondheid. Calcium en magnesium ondersteunen elkaar, daarom zitten ze handig samen in één tablet. Het innemen van één stof, vergroot immers de behoefte aan het andere mineraal. Deze calcium- en magnesiumtabletten van Body&Fit ondersteunen je energiemetabolisme, evenals het behoud van gezonde spieren en botten. Elk tablet bevat 200 mg calcium en 151 mg magnesium.

De kenmerken van Calcium & Magnesium:

  • Ondersteunt de tanden en is voor behoud van sterke botten
  • Draagt bij tot een normale eiwitsynthese en spierwerking
  • Draagt bij aan hersen- en zenuwfuncties betrokken bij het leervermogen
  • Bevordert de energiestofwisseling
  • Helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam

Prijs: €12,90

Bij Puritan’s Pride staat een gezonde lifestyle voorop en de kennis daarover willen ze graag delen met de wereld. Puritan’s Pride is continu bezig om producten te verbeteren en de nieuwste inzichten te vertalen naar nieuwe producten. Dit alles om het haar klanten makkelijker te maken om te kiezen voor een verantwoorde levensstijl.

Naast calcium is er ook vitamine D opgenomen in dit supplement om het nog gezonder te maken. Calcium ondersteunt het behoud van een gezonde spijsvertering en het behoud van sterkte botten. Vitamine D draagt bij aan een normale spierwerking en aan het normaal functioneren van het immuunsysteem.

Voor wie zijn calcium supplementen interessant?

Het is verstandig om calcium supplementen te overwegen als je:

  • Een veganistisch dieet volgt
  • Lactose intolerant bent
  • Veel eiwitten of natrium eet, waardoor je lichaam meer calcium kan kwijtraken
  • Dunne, zwakke botten hebt (osteoporose)
  • Langdurige behandelingen neemt met corticosteroïden
  • Darm- of spijsverteringsaandoeningen hebt en calcium niet goed kan opnemen

De gezondheidsvoordelen van calcium

Nu je wellicht het beste calcium supplement voor jezelf hebt uitgekozen, wil je misschien nog wat meer weten over de gezondheidsvoordelen. Calcium is de sleutel tot het groeien van nieuwe botten en het sterk houden van het botte die je hebt. Calciumsupplementen zijn standaard voor het behandelen en voorkomen van osteoporose – zwakke en gemakkelijk brekende botten – en de voorloper ervan, osteopenie.

Calcium heeft vele andere toepassingen. Het is een ingrediënt in veel maagzuurremmers. Artsen gebruiken het ook om hoge niveaus van magnesium, fosfor en kalium in je bloed onder controle te houden. Er is goed bewijs dat het kan helpen bij het voorkomen of beheersen van hoge bloeddruk. Het kan ook PMS-symptomen verlichten en een rol spelen bij het voorkomen van bepaalde vormen van kanker. Sommige onderzoeken tonen aan dat calcium met vitamine D, bijvoorbeeld premenopauzale vrouwen kan helpen beschermen tegen borstkanker.

De mensen die het meest waarschijnlijk te weinig calcium hebben, zijn postmenopauzale vrouwen. Omdat zuivelproducten een van de meest voorkomende bronnen van calcium zijn, kunnen mensen die lactose-intolerant of veganist zijn ook niet genoeg binnen krijgen. Voor deze doelgroepen zijn calcium supplement ontzettend belangrijk.

Calcium dosering

De hoeveelheid calcium die een persoon nodig heeft, is afhankelijk van zijn of haar leeftijd. De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor calcium in ongeveer 1.000 mg voor volwassen mannen en vrouwen (vrouwen van 19 tot 50 jaar en mannen van 19 tot 70 jaar), en 1.200 mg voor oudere personen (vrouwen ouder dan 50 en mannen ouder dan 70).

Om het bereiken van maximale maximale botmassa te bevorderen, moeten kinderen en tieners van 9 tot 18 jaar in totaal 1.300 mg calcium per dag consumeren – dit kan in de vorm van een dieet plus supplementen.

Zwangere tieners die borstvoeding geven (17 tot 19 jaar) dienen in totaal 1.300 mg calcium per dag te consumeren, terwijl zwangere en borstvoeding gevende volwassenen (leeftijd 19 jaar of ouder) in totaal 1000 mg calcium per dag moeten consumeren.

Als je je calciumbehoefte niet alleen via een dieet kunt bereiken, wordt het aangeraden een calciumsupplement te gebruiken. Het is het beste om aan te vullen met 500 mg calcium per keer voor maximale opname. Het is het beste om 500 mg in één enkele dosis niet te overschrijden. Als je bijvoorbeeld 1.000 mg calcium per dag inneemt, kun je de dosering opsplitsen (500 mg ‘s morgens en 500 mg’ s avonds).

Calcium in voedsel

Je kunt naast supplementen natuurlijk ook calcium binnenkrijgen via voedsel. De reden dat veel mensen voor supplementen gaan is omdat ze er te weinig van binnen krijgen via voedsel omdat ze bijvoorbeeld een allergie hebben of gewoon een moeilijke eter zijn.

Zuivelproducten zoals melk, kaas en yoghurt zijn de belangrijkste voedselbronnen die bijdragen aan de calciuminname. Calcium wordt echter ook gevonden in niet-zuivelbronnen zoals donkere bladgroenten (behalve spinazie, dat rijk is aan een verbinding die calcium bindt en de opname ervan verhindert), sojabonen en sojaproducten gemaakt met calcium, sommige soorten noten en zaden en veel verrijkte voedingsmiddelen.

Zitten er bijwerkingen aan het nemen van een calcium supplement?

Bij normale doses zitten er weinig tot geen bijwerkingen of risico’s aan het nemen van calcium supplementen, en zijn ze juist super goed voor je gezondheid. Je zou echter milde bijwerkingen kunnen ervaren zoals een opgeblazen gevoel, gas en constipatie. Neem nooit meer calcium dan nodig is, want dit kan wel bijwerkingen veroorzaken. Lees altijd goed het etiket van je supplement door en houdt je hieraan.

Als je regelmatig geneesmiddelen op recept of vrij verkrijgbare medicijnen gebruikt, vraag dan je arts of het veilig is om calciumsupplementen te gebruiken. Calcium kan een wisselwerking hebben met geneesmiddelen voor hartaandoeningen, diabetes, epilepsie en andere aandoeningen.

Als je een nieraandoening, hartproblemen, sarcoïdose of bottumoren hebt, neem dan geen calciumsupplementen tenzij je arts ze voorstelt.

Leave a Comment

Your email address will not be published.