Ashwagandha - Voordelen, bijwerkingen en meer!

Ashwagandha is een oud geneeskrachtig kruid. Het is geclassificeerd als een adaptogeen, wat betekent dat het je lichaam kan helpen stress te beheersen. Het biedt ook tal van andere voordelen voor je lichaam en hersenen.

Zo kan het bijvoorbeeld de hersenfunctie stimuleren, de bloedsuikerspiegel en cortisolspiegels verlagen en symptomen van angst en depressie helpen bestrijden. De ashwagandha werking kan bijna als magisch worden omschreven, vanwegen de vele voordelen voor de gezondheid.

Wat zijn de ashwagandha voordelen en zitten er ook nadelen aan verbonden? Lees verder om alles te ontdekken wat je moet weten over dit bijzondere kuid!

Wat is ashwagandha?

Ashwagandha is een van de belangrijkste kruiden in Ayurveda, een vorm van alternatieve geneeskunde gebaseerd op Indiase principes van natuurlijke genezing. Het wordt al meer dan 3.000 jaar gebruikt om stress te verlichten, het energieniveau te verhogen en de concentratie te verbeteren.

De ashwagandha plant is een kleine struik met gele bloemen die afkomstig is uit India en Noord-Afrika. Extracten of poeder van de wortel of bladeren van de plant worden gebruikt om verschillende aandoeningen te behandelen.

Ashwagandha is Sanskriet voor de geur van het paard, wat verwijst naar zowel de unieke geur als het vermogen om kracht te vergroten. De botanische naam is Withania somnifera, en het is ook bekend onder verschillende andere namen, waaronder Indiase ginseng en winterkers. Dus voel je vrij om een andere naam te kiezen als je ‘paardengeur’ niet uit je hoofd kunt krijgen.

Veel van de gezondheidsvoordelen worden toegeschreven aan de hoge concentratie withanoliden, waarvan is aangetoond dat ze ontstekingen en tumorgroei bestrijden. Het is ook een adoptogeen. Om als adaptogeen te worden beschouwd, moeten kruiden aan drie specifieke criteria voldoen:

  • Niet giftig voor het lichaam.
  • Vermindert en reguleert stress door het lichaam te helpen zich eraan aan te passen.
  • Goed voor het algehele welzijn

Waarvoor wordt het gebruikt?

Ashwagandha is zoals eerder benoemd een belangrijk kruid in de Ayurvedische geneeskunde. Dit is een van de oudste medische systemen ter wereld en een van de Indiase gezondheidszorgsystemen. In de Ayurvedische geneeskunde wordt ashwagandha als een Rasayana beschouwd. Dit betekent dat het helpt om de jeugd te behouden, zowel mentaal als fysiek.

Er zijn aanwijzingen dat het kruid neuroprotectieve en ontstekingsremmende effecten kan hebben. Ontsteking ondersteunt veel gezondheidsproblemen en het verminderen van ontstekingen kan het lichaam tegen verschillende aandoeningen beschermen.

Mensen gebruiken Ashwagandha bijvoorbeeld om het volgende te behandelen:

  • spanning
  • ongerustheid
  • vermoeidheid
  • pijn
  • huid condities
  • diabetes
  • artritis
  • epilepsie

Bij verschillende behandelingen wordt gebruik gemaakt van verschillende delen van de plant, waaronder de bladeren, zaden en vruchten.

10 voordelen van ashwagandha

De ashwagandha voordelen zijn eindeloos. Het is ontzettend gezond voor je. Hieronder volgt een lijstje met de belangrijkste en meeste onderzochte voordelen.

1. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat het de bloedsuikerspiegel verlaagt. Het verhoogt de insulinesecretie en het verbetert de insulinegevoeligheid in spiercellen. Het kan ook de bloedsuikerspiegel verlagen bij zowel gezonde mensen als mensen met diabetes.

2. Helpt bij het verminderen van stress en angst

Dat ashwagandha angst en stress kan verminderen is bij veel mensen duidelijk en misschien staat het daar ook wel het best bekend om.

3. Heeft mogelijk antikanker eigenschappen

Onderzoeken hebben aangetoond dat withaferin – een verbinding in ashwagandha – apoptose induceert, de geprogrammeerde dood van kankercellen. Het belemmert ook op verschillende manieren de groei van nieuwe kankercellen. Ten eerste wordt aangenomen dat withaferin de vorming van reactieve zuurstofsoorten (ROS) in kankercellen bevordert, waardoor hun functie wordt verstoord. Ten tweede kan het ervoor zorgen dat kankercellen minder resistent worden tegen apoptose.

4. Kan de cortisolspiegel verlagen

Cortisol staat bekend als een stresshormoon, aangezien je bijnieren het afgeven als reactie op stress en ook wanneer je bloedsuikerspiegel te laag wordt. Helaas kunnen in sommige gevallen de cortisolspiegels chronisch verhoogd worden, wat kan leiden tot hoge bloedsuikerspiegels en verhoogde vetopslag in de buik. Ashwagandha kan helpen de cortisolspiegel te verlagen.

5. Kan symptomen van depressie verminderen

Hoewel het niet grondig is bestudeerd, suggereren enkele onderzoeken dat ashwagandha depressie kan helpen verlichten. Vooral bij gebruik in combinatie met andere veranderingen in levensstijl werkt het erg goed. Het heeft ook een positief effect op de stemming.

6. Kan testosteron stimuleren en de vruchtbaarheid bij mannen verhogen

Ashwagandha supplementen kunnen krachtige effecten hebben op de testosteronniveaus en reproductieve gezondheid. Het zorgt voor een toename van de testosteronniveaus en het verhoogd het aantal zaadcellen. Een ander voordeel van het slikken van dit kruid is een antioxidantenniveau in het bloed.

7. Kan spiermassa en kracht vergroten

Ashwagandha kan de lichaamssamenstelling verbeteren en de kracht kan vergroten. Er onstaat aanzienlijk meer winst in spierkracht en omvang.

8. Kan ontstekingen verminderen

Het kan ontstekingen helpen verminderen. Het verhoogt de activiteit van natuurlijke killercellen, dit zijn immuuncellen die infecties bestrijden en je helpen gezond te blijven. Er is ook aangetoond dat het markers van ontsteking, zoals C-reactive protein (CRP), vermindert. Deze marker is gekoppeld aan een verhoogd risico op hartaandoeningen.

9. Kan de hersenfunctie verbeteren, inclusief het geheugen

Ashwagandha kan de geheugen- en hersenfunctieproblemen veroorzaakt door letsel of ziekte verminderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het de antioxiderende activiteit bevordert die zenuwcellen beschermt tegen schadelijke vrije radicalen. Hoewel ashwagandha van oudsher wordt gebruikt om het geheugen te stimuleren in de Ayurvedische geneeskunde, is er op dit gebied slechts een kleine hoeveelheid menselijk onderzoek verricht.

10. Goed voor het hart

Hartziekten zijn één van de meest voorkomende doodoorzaken. Daarom is de gezondheid van het hart tegenwoordig een van de grootste welzijnsproblemen en veel mensen zijn op zoek naar natuurlijke alternatieven om de gezondheid van het hart te verbeteren.

Ashwagandha biedt beschermende antioxidantondersteuning aan het hart. Daarnaast heeft het ook nog eeens ontstekingsremmende eigenschappen. Het gebruik van ashwagandha helpt ook het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. Een hoog cholesterolgehalte in het bloed verhoogt het risico op een beroerte, een hartaanval en andere cardiovasculaire problemen.

Hoe neem je het?

De meest gebruikelijke manier om Ashwagandha in te nemen, is in supplementvorm, als pil of poeder. Crèmes, oliën, tincturen en tonics zijn echter ook verkrijgbaar. Een aantal supplementen biedt ashwagandha aan als onderdeel van een grotere mix van ondersteunende kruiden.

Het wordt aangeboden door verschillende supplementfabrikanten en is verkrijgbaar bij verschillende retailers, waaronder reformwinkels en vitamineshops. Er is ook een grote selectie hoogwaardige supplementen online beschikbaar.

Ashwagandha kopen

Hieronder vind je en aantal ashwagandha supplementen van de beste kwaliteit.

Ashwagandha nadelen

Kan Ashwagandha gevaarlijk zijn of kan het grote nadelen hebben voor je gezondheid Nee! Gelukkig niet. Het is juist ontzettend goed voor je lichaam en geest. Ashwagandha is voor de meeste mensen een veilig supplement zonder nadelen. Het is niet voor niets een adoptogeen kruid. Bepaalde personen mogen het echter niet gebruiken, inclusief zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Mensen met auto-immuunziekten kunnen dit kruid beter ook vermijden, tenzij geautoriseerd door een zorgverlener. Dit omvat mensen met aandoeningen zoals reumatoïde artritis, lupus, Hashimoto’s thyroiditis en type 1 diabetes.

Bovendien moeten degenen die medicatie voor schildklieraandoeningen gebruiken, voorzichtig zijn bij het gebruik van ashwagandha, omdat het bij sommige mensen de schildklierhormoonspiegels kan verhogen. Het kan ook de bloedsuikerspiegel en bloeddruk verlagen, dus medicatiedoseringen moeten mogelijk worden aangepast als je het gebruikt.

De aanbevolen dosering van ashwagandha is afhankelijk van het type supplement. Extracten zijn effectiever dan ruw ashwagandha-wortel- of bladpoeder. Vergeet niet de instructies op de etiketten te volgen. Gestandaardiseerd wortelextract wordt gewoonlijk een- of tweemaal daags ingenomen in capsules van 450-500 mg.

Heeft Ashwagandha bijwerkingen?

Een van de belangrijkste kenmerken van adaptogene kruiden is dat ze het lichaam niet schaden. Opium helpt ook om de symptomen van stress te verminderen, maar we zouden het geen adaptogeen kunnen noemen vanwege de overduidelijke negatieve bijwerkingen.

Maar hoewel ashwagandha geen bijwerkingen zou moeten hebben, is elk lichaam anders, en het is onmogelijk met 100% zekerheid te voorspellen hoe de ene persoon op de andere zal reageren bij het nemen van een nieuw supplement. Bijwerkingen zullen echter nooit extreem of levensbedreigend zijn.

Kan Ashwagandha op een lege maag worden ingenomen?

Ja, het kan op een lege maag worden ingenomen en sommige mensen vinden zelfs dat het op die manier beter werkt. Het kan ook worden gecombineerd met een kleine snack als je je zorgen maakt over ongemak op een lege maag.

Veroorzaakt Ashwagandha gewichtstoename?

Een vraag die vrouwen vaak stellen, is of ashwagandha ervoor zorgt dat ze aankomen. Goed nieuws – onderzoek toont aan dat het tegenovergestelde ook waar is! De kalmerende eigenschappen kunnen het hunkeren naar voedsel dat door stress wordt veroorzaakt juist helpen verminderen. Het is effectief voor het beheersen van het lichaamsgewicht bij volwassenen.

Hoe lang duurt het voordat Ashwagandha begint te werken?

Hoe snel supplementen in het lichaam beginnen te werken, hangt sterk af van andere factoren in je leven. Er is geen magische pil voor een goede gezondheid. Supplementen kunnen helpen om je lichaam te voeden, vooral in combinatie met andere gezonde gewoonten. Het is essentieel om een uitgebalanceerd dieet te volgen en voldoende lichaamsbeweging te krijgen om ervoor te zorgen dat je lichaam de kruidenvoordelen krijgt die de natuur te bieden heeft.

Bij gebruik in combinatie met een gezonde levensstijl kan ashwagandha binnen twee weken een gunstige invloed op het lichaam hebben. De kwaliteit van je Ashwagandha supplement is wat het grootste verschil zal maken. Een extract met een hoge concentratie en een volledig spectrum is vereist om de grootste impact in je lichaam te hebben. Minstens 600 mg per dag wordt ook aanbevolen om je ervaring te verbeteren.

Je kunt ashwagandha niet van de ene op de andere dag gebruiken en verwachten dat het meteen begint te werken. Meestal duurt het even voordat kruiden en natuurlijke ingrediënten synergetisch met je lichaam werken voordat ze enig voordeel voelen. Afhankelijk van je gezondheid kan het enkele maanden duren voordat je grote veranderingen ervaart of zelfs opmerkt.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *