spijkermat voordelen

Acupressuur mat / Spijkermat: Voordelen en meer!

Je hebt er vast wel eens van gehoord, een spijkermat (ook wel acupressuur mat of acupunctuur mat genoemd). Acupressuur is een oude Chinese therapie die wordt beoefend door gezondheidswerkers over de hele wereld. Maar met de stijgende stressniveaus en chronische pijnstatistieken kiezen velen ervoor om van de behandeling te genieten vanuit het comfort van hun eigen huis. Dit is waar de zogenaamde spijkermat of acupressuur mat van pas komt!

Mensen die last hebben van rug- of nekpijn zullen veel doen om verlichting te vinden, waaronder op een spijkerbed liggen. Bedekt met kleine, scherpe plastic drukpunten, zijn acupressuurmatten een steeds populairder hulpmiddel om spierpijn te verzachten en ontspanning te bevorderen, zoals een goede massage of acupressuursessie dan ook zou doen.

Veel mensen gebruiken het woord spijkermat in plaats van acupressuur mat. Vandaar dat in dit artikel deze twee termen door elkaar heen worden gebruikt.

Lees gauw verder om meer te ontdekken over de werking en voordelen van een acupressuur mat!

Wat is acupressuur?

Zoals in het intro al kort benoemd is acupressuur een techniek uit de traditionele Chinese geneeskunde. Artsen beschouwen dit als een vorm van alternatieve of complementaire geneeskunde.

Acupressuurtherapie is vergelijkbaar met acupunctuur, maar acupressuurmatten bevatten geen naalden. In tegenstelling tot acupunctuur, doorboort acupressuur de huid dus niet en is het een niet-invasief manueel hulpmiddel dat wordt gebruikt om de acupunctuurpunten rond het lichaam te masseren, waardoor de druk wordt verlicht.

Net als bij acupunctuur, omvat acupressuur het stimuleren van drukpunten in de buurt van de meridiaan of energielijnen van het lichaam, zodat chi (Qi), of energie, vrij kan stromen.

Acupressuurmatten kunnen verlichting bieden bij:

  • rugpijn
  • hoofdpijn
  • nek pijn
  • stijve, pijnlijke spieren
  • stress en spanning
  • slapeloosheid
  • andere soorten lichaamspijn

Acupressuur mat werking

Spijkermatten of acupressuur matten zijn gebaseerd op de acupressuur massagetechniek. Een acupressuur mat bestaat uit duizenden spikes / drukpunten. Hierdoor wordt er druk uitgeoefend op de energiebanen in het lichaam. Energiebanen zorgen ervoor dat jouw organen van voldoende energie worden voorzien. Liggen op een spijkermat gedurende 10-30 minuten per dag neemt de spanning in je spieren af en helpt je lichaam bij zijn vitale genezing. Ook kan het je beter helpen slapen. Lees verder voor alle voordelen van spijkermatten!

acupressuur mat

Acupressuur mat / spijkermat voordelen

Het grootste voordeel van acupressuurmatten is dat iedereen ze kan gebruiken. In tegenstelling tot traditionele acupressuurtherapie is er geen training of gespecialiseerde kennis nodig om gunstige resultaten te krijgen. Omdat veel acupressuurmatten betaalbaar zijn, zijn ze een goedkopere optie waarmee mensen een dagelijkse behandeling kunnen krijgen zonder een professional te betalen voor frequente afspraken.

Mensen die acupressuurmatten gebruiken, merken dat ze een heleboel geweldige gezondheidsvoordelen hebben. Omdat de mat ervoor zorgt dat je spieren ontspannen, helpt het je hele lichaam te ontspannen. Als gevolg van het loslaten van die spanning, kan het helpen om pijnlijke spieren te verminderen en ook spierspanning te verlichten. Veel mensen vinden verlichting bij rug- en nekpijn door het gebruik van acupressuurmatten, maar ze kunnen ook helpen bij pijn in andere lichaamsdelen.

Hier volgen de belangrijkste voordelen op een rijtje:

1. Natuurlijke pijnverlichting

Een van de belangrijkste voordelen van acupressuur is dat het een natuurlijke vorm van pijnverlichting is. Met een toenemend aantal mensen dat dagelijks met pijn leeft, is alles wat kan helpen om het op een natuurlijke manier te beheersen interessant.

Je zult het misschien niet geloven als je een blik werkt op een spijker mat, maar toch is het echt zo! Je zult het zelf moeten proberen als je sceptisch bent om te zien hoe je lichaam reageert op acupressuur.

Veel mensen gebruiken acupressuur als een aanvullende therapie voor het beheersen van de pijn die gepaard gaat met veel aandoeningen zoals migraine, rugklachten en hoge bloeddruk.

2. Nuttig bij sportblessures

Voor mensen die lijden aan sportblessures kan acupressuur pijn de verlagen. Het is bewezen dat acupressuurbehandelingen zowel het fysieke als het mentale welzijn verbeteren.

3. Verlaagt hoge bloeddruk

Er zijn veel onderzoeken uitgevoerd naar de impact van acupressuur op patiënten met hypertensie. Uit deze onderzoeken bleek dat acupressuur de bloeddruk bij patiënten gedurende ten minste 30 minuten verlaagde. Er is meer onderzoek nodig om te zien in hoeverre acupressuur de bloeddruk op lange termijn kan verlagen, maar het project bewees dat het effectief is als een kortetermijnoplossing met de aanbeveling om acupressuur thuis veilig te gebruiken, 5 – 7 keer per week elke keer ongeveer 20 minuten.

4. Endorphins komen vrij

Veel gezondheidsprofessionals bevelen acupressuur aan hun cliënten aan, omdat bij dit proces endorfine vrijkomt. Endorfine werkt op dezelfde manier als opioïden. Ze worden vaak ‘de natuurlijke pijnstillers van het lichaam’ genoemd en helpen pijn te verminderen en een gevoel van euforie te veroorzaken. 

Endorfine helpt om de pijnsignalen die de hersenen bereiken te blokkeren. Hierdoor zijn spijkermatten geweldig voor alle soorten pijnen, zoals hoofdpijn, rugpijn en nekpijn.

5. Verbetert de mentale gezondheid

Angst is nu een van de meest voorkomende mentale ziektes van dit moment. Deze aandoening is echter wel goed te behandelen. Uit onderzoek is gebleken dat depressie, angst en stress positief kunnen worden beïnvloed door acupressuur.

6. Verbetert slaap

Tegenwoordig lijden veel mensen aan slapeloosheid. Ook hiervoor biedt een spijkermat voordelen. Het helpt zowel om eerder in slaap te vallen en om in slaap te blijven. De gehele slaapkwaliteit wordt hierdoor verbetert.

7. Helpt de spieren ontspannen

Na het gebruik van een acupressuurmat zullen je spieren optimaal ontspannen zijn. Vooral als je nek en rugklachten hebt, zal je veel merken van deze ontspannen spieren.

8. Verbetert de spijsvertering

Het lijkt misschien een onwaarschijnlijk voordeel, maar acupressuurtherapie komt ten goede aan mensen die lijden aan spijsverteringsproblemen. Acupressuur helpt bij de beweging van de darmfunctie en die in het algemeen het welzijn en de kwaliteit van leven van mensen met constipatie verbeterde.

9. Verhoogt de stroom van energie

 Het is bewezen dat acupressuur helpt bij vermoeidheid en het energieniveau in het lichaam verhoogt. Bevindingen van studies tonen aan dat acupressuur vermoeidheid in grote mate kan verbeteren. Na het gebruik van een acupressuurmat geven veel gebruikers aan zich energieker te voelen.

Spijkermat kopen

Ben je overtuigd van de geweldige voordelen en wil je een spijkermat kopen? Slimme keus! Alle acupressuurmatten lijken vrij veel op elkaar en ze kosten meestal tussen de €25,- en €100,-.  Hoe meer spikes een mat heeft, hoe comfortabeler (en duurder) hij waarschijnlijk zal zijn. Sommige matten hebben ook een speciaal kussen om in de nek te plaatsen en daarmee nek en hoofdpijn te verminderen.

Een acupressuurmat gebruiken

Als acupressuurmatten nieuw voor je zijn, volgen hier enkele tips om ze op een comfortabele en veilige manier te gebruiken:

– Ga er in het begin niet met je blote huid opliggen.

Omdat de stekels van een spijkermat scherp kunnen zijn, moeten beginners niet met blote huid op deze matten gaan liggen. Wees gewaarschuwd dat de mat ook stekelig aanvoelt, dus houd je handen er vanaf als je gaat liggen als je kunt. Hoewel het altijd een beetje raar zal aanvoelen, zul je na verloop van tijd aan het gevoel wennen en met deze regel meer speelruimte hebben.

– Adem langzaam en diep.

Terwijl je gaat liggen is het belangrijk om langzaam en diep te ademen. Dit kan de effecten versterken. Het helpt een algemene ontspanning te creëren en verbetert de bloedstroom lokaal naar de gebieden die beperkt zijn – en dat verlicht ook spanning en pijn.

– Gebruik de mat niet te lang.

Gebruik de mat niet te lang achter elkaar. Begin met een aantal minuten en bouw dit op naar 10 tot 15 minuten. Het wordt niet aangeraden om de mat langer dan 30 minuten te gebruiken. Omdat de stekels afdrukken op de huid maken, kan het langdurig liggen op de huid blauwe plekken of schade aan het huidoppervlak veroorzaken.

Spijkermat gebruiken op verschillende manieren

De voor de hand liggende manier om de mat te gebruiken is door er op je rug op te gaan liggen. Dit is perfect om de spanning in de bovenrug en schouderbladen te verminderen. Er zijn echter nog een paar andere manieren om de mat te gebruiken voor andere delen van het lichaam:

  • Voor voetpijn: Ga simpelweg op de mat staan. Je kunt dit blootsvoets doen of met sokken als dit oncomfortabel is. Er zijn meer dan 7.000 zenuwuiteinden in elke voet, en vanuit het oogpunt van reflexologie weerspiegelen verschillende zones verschillende organen. Dus door onze voeten te stimuleren, verbeteren we de bloedsomloop in die organen en stimuleren we het zenuwstelsel.
  • Voor spanning in de onderrug: Houd beide knieën dicht bij je borst en wieg naar links en rechts om de acupressuurpunten op de onderrug te stimuleren.
  • Voor hoofdpijn: Een belangrijk acupunctuurpunt voor hoofdpijn bevindt zich in de nek, dus het plaatsen van het acupressuurkussen op dit gebied kan hoofdpijn helpen verlichten.

Veelgestelde vragen over spijkermatten

– Kan iedereen spijkermatten gebruiken?

Ja over het algemeen zijn spijkermatten voor iedereen. Vooral voor mensen met rug en nek klachten zijn ze geweldig, maar ook als je nergens last van hebt zijn ze ideaal om te ontspannen.

Wanneer je echter een open wond hebt, moet je dit soort matten vermijden, omdat ze pijn en/of infectie kunnen veroorzaken. Verder zullen degene met een slechte bloedsomloop waarschijnlijk niet zoveel voordelen van het gebruik van deze matten hebben en zij kunnen ze dan ook beter vermijden.

– Is een spijkermat onzin?

Zeker niet. Als spijkermatten onzin waren hadden we dit artikel met de voordelen van spijkermatten niet geschreven. Omdat deze vraag echter regelmatig voorbij komt op het internet, hebben we hem wel opgenomen in dit veelgestelde vragen lijstje.

Acupressuurmatten zijn veel onderzocht en hier zijn enkel positieve resultaten uit gekomen. De voordelen genoemd in dit artikel zijn 100% gebaseerd op onderzoek en studies. Er zitten verder ook geen rare bijwerkingen aan het gebruik van een acupressuur mat. Overdrijf echter niet. Ga geen urenlang op de mat liggen, dit kan blauwe plekken veroorzaken.

– Hoe vaak moet ik mijn acupressuurmat gebruiken?

Je kunt je acupressuurmat zo vaak gebruiken als je wilt! Voor de beste gezondheidsresultaten wordt het aangeraden om je acupressuurmat dagelijks te gebruiken. Bij het ontwaken en voor het slapengaan zijn goede tijden om je mat te gebruiken om je lichaam te verjongen en te ontspannen.

– Wat is het verschil tussen acupressuur en acupunctuur?

Acupressuur is vergelijkbaar met acupunctuur omdat ze zich allebei op dezelfde meridianen richten. Het belangrijkste verschil tussen de twee behandelingen is dat acupunctuur gebruik maakt van naalden, terwijl acupressuur druk uitoefent en de huid niet doorboort.

– Doen acupressuurmatten pijn?

De meeste mensen zijn het erover eens dat acupressuurmatten niet pijnlijk zijn. Er moet een sterk gevoel in het gebied zijn en dit kan voor sommige mensen pijnlijk zijn. Als de mat in het begin oncomfortabel aanvoelt, draag dan gewoon een extra laag kleding totdat je gewend bent aan het gevoel. Je lichaam past zich snel aan en aan de mat en dit gevoel verdwijnt snel.

– Ik heb littekens op mijn rug. Kan ik de mat toch gebruiken?

Ja, de mat is volkomen veilig op littekens, maar mag niet op open wonden worden gebruikt.

Leave a Comment

Your email address will not be published.