natuurlijk slaapmiddel

8 natuurlijke slaapmiddelen die echt werken!

Goed slapen is ongelooflijk belangrijk voor je gezondheid. Slaap helpt je ​​lichaam en hersenen goed te laten functioneren. Een goede nachtrust kan je leervermogen, geheugen, besluitvorming en zelfs uw creativiteit verbeteren. Bovendien is onvoldoende slaap in verband gebracht met een hoger risico op aandoeningen zoals hartaandoeningen, diabetes en obesitas.

Desondanks staan ​​de slaapkwaliteit en -kwantiteit op een historisch dieptepunt, met steeds meer mensen die slecht slapen. Houd er rekening mee dat een goede nachtrust vaak begint met goede slaappraktijken en -gewoonten. Voor sommigen is dat echter niet genoeg.

Als je wat extra hulp nodig hebt om een ​​goede nachtrust te krijgen, overweeg dan om de volgende 5 natuurlijke slaapbevorderende supplementen te proberen.

Waarom zou ik een natuurlijk slaapmiddel gebruiken?

Moeilijkheden om in slaap te vallen komen vaak voor. Voor veel mensen betekent dit dat ze af en toe of voor een korte tijd moeite hebben met slapen. In veel gevallen kan dit worden gecorrigeerd door je slaap gebruiken te verbeteren. Dit bevat:

  • Het beperken van dutjes overdag tot 30 minuten of minder
  • Lichaamsbeweging gedurende ten minste 10 minuten per dag
  • Het vermijden van cafeïne en andere stimulerende middelen voor het slapen gaan
  • Geen zwaar voedsel, zoals vette of gefrituurde maaltijden, eten voor het slapen gaan

Als je slaapproblemen niet vaak voorkomen, kunt je een vrij vergkrijgbaar / natuurlijk slaapmiddel of een thuismiddeltje gebruiken om je te helpen in slaap te vallen. Sommige mensen willen geen medicatie gebruiken, maar gaan liever voor een natuurlijker alternatief.

Slaapmiddelen zonder recept worden doorgaans als natuurlijk beschouwd. Ze stimuleren ontspanning, verminderen angstgevoelens en bevorderen de slaap. Veel natuurlijke slaapmiddelen zijn ook gekoppeld aan ander gezondheidsbevorderend gedrag, zoals een verbeterde spijsvertering en pijnverlichting.

Voldoende slaap krijgen kan net zo eenvoudig zijn als het veranderen van routines, dieet of gewoonten. Probeer altijd eerst niet medicinale mogelijkheden.

Zijn natuurlijke slaapmiddelen gunstiger dan traditionele slaapmiddelen op recept?

Natuurlijke slaapmiddelen worden over het algemeen als veiliger beschouwd dan voorgeschreven medicijnen. Dit komt omdat ze meestal minder bijwerkingen hebben dan hun tegenhangers op recept.

Sommige mensen zijn bang dat het gebruik van voorgeschreven medicatie ervoor kan zorgen dat ze afhankelijk worden van de medicatie. Als dit gebeurt, kunnen ze ontwenningsverschijnselen krijgen als ze besluiten het gebruik te stoppen. Ze kunnen ook nog meer moeite hebben om in slaap te vallen na het stoppen met gebruiken.

Het gebruik van natuurlijke slaapmiddelen gedurende een korte tijd leidt doorgaans niet tot afhankelijkheid. Natuurlijke slaapmiddelen hebben een laag risico op bijwerkingen of complicaties bij kort gebruik.

Top 8 natuurlijke slaapmiddelen voor de beste nachtrust

Natuurlijk slaapmiddel #1: Kamille

Kamille is een zacht kruid met een kalmerende werking. Het bevordert ontspanning en slaap. Kamille thee is nuttig bij het verbeteren van de slaapkwaliteit en het verminderd ook ook de symptomen van stress, angst en depressie.

Hoewel er geen typische dosis voor kamille is, kun je deze op een paar manieren gebruiken:

  • Gebruik gedroogde kamillebloemen om thee te zetten
  • Theezakjes die bij je plaatselijke kruidenierswinkel of in de supermarkt worden verkocht
  • Inhaleer of breng verdunde etherische olie van kamille aan op je huid
  • Neem in als tablet- of capsulevorm

Kamille heeft naast het bevorderen van slaap ook de volgende voordelen:

  • Helpt bij de spijsvertering
  • Kalmeert en geneest de huid
  • Ontspant spieren
  • Verlicht hoofdpijn

Je mag geen kamille gebruiken als je allergisch bent voor iets uit de madeliefjesfamilie, omdat je mogelijk ook allergisch bent voor kamille. Raadpleeg daarom voor gebruik je arts of een allergoloog.

Als je capsules of tabletten kamille inneemt, neem dan niet meer dan de aanbevolen dosis. Dit kan misselijkheid en braken veroorzaken. Je mag ook geen kamille gebruiken als je een hormoongevoelige aandoening hebt.

Wanneer je kamille olie op je huid wilt aanbrengen moet je wel goed opletten. Je moet de etherische olie van kamille altijd verdunnen met een dragerolie, zoals kokos of amandelolie. Zorg ervoor dat je een patch-test doet voordat je verdunde etherische oliën op je huid aanbrengt. Om dit te doen, wrijf je een kleine hoeveelheid verdunde etherische olie in de binnenkant van je onderarm. Als u binnen 24 uur geen irritatie ervaart, moet het veilig zijn om het ergens anders aan te brengen. Stop het gebruik als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als je symptomen aanhouden. Essentiële oliën mogen nooit intern worden ingenomen.

Natuurlijk slaapmiddel #2 Valeriaan

Valeriaan is een kruidengeneesmiddel gemaakt van de wortel van de plant. Er is opgemerkt dat het als een kalmerend middel werkt, maar er is nog meer onderzoek naar dit kruid nodig. Valeriaan kan een wisselwerking hebben met sommige medicijnen, dus je dient voor gebruik je arts te raadplegen.

Valeriaan kan ook nuttig zijn bij de behandeling van slapeloosheid en het verbeteren van de slaapkwaliteit bij postmenopauzale vrouwen.

Valeriaan kan worden gecombineerd met hop, citroenmelisse en andere kruiden. Het is het beste om je dosis geleidelijk te verhogen over een bepaalde periode. Als je slaap eenmaal verbetert, moet je valeriaan gedurende twee tot zes weken blijven gebruiken.

Als je het als thee drinkt, kunt je maximaal drie keer per dag 1/4 tot 1 theelepel nemen. Als je het liever in capsulevorm gebruikt, moet je de aanbevolen dosering op het etiket volgen. Je kunt het ook als etherische olie in een diffuser gieten als aroma therapie.

Als je het gebruik wilt staken, moet je je dosis langzaam verlagen. Het abrupt beëindigen van het gebruik kan lichte ontwenningsverschijnselen of angstgevoelens veroorzaken.

Valeriaan kan ook helpen bij:

  • menstruatie- en maagkrampen
  • spier- en gewrichtspijn
  • depressie
  • hoofdpijn

Natuurlijk slaapmiddel #3 Melatonine

Melatonine is een hormoon dat in de pijnappelklier wordt aangemaakt. Het controleert je circadiane ritmes. Aanvullende melatonine kan je helpen om sneller in slaap te vallen en de kwaliteit van je slaap te verbeteren. Melatonine wordt ontzettend vaak gebruikt als natuurlijk slaapmiddel.

De aanbevolen dosis is 1 tot 5 milligram voor het slapen gaan. Je moet het gebruik na twee weken stopzetten. Als je slaapproblemen aanhouden na twee weken gebruik, dient je je arts te raadplegen.

Melatonine kan ook:

  • Helpen bij het verlichten van symptomen van jetlag
  • Immuniteit versterken
  • Bestrijding van ontstekingen

Natuurlijk slaapmiddel #4 Passiebloem

Passiebloem is een plant die chemicaliën bevat die een kalmerend effect hebben. Het wekt gevoelens van ontspanning en slaperigheid op, en wordt soms gecombineerd met andere planten in een kruidenmengsel.

Je kunt het kruid gebruiken om thee te zetten voor het slapen gaan, of het in capsulevorm innemen. De aanbevolen vloeibare dosering is 10 tot 30 druppels passiebloemextract voor het slapen gaan. Als je liever een capsule inneemt, is de dosis 90 milligram. Je moet passiebloem niet langer dan twee maanden achter elkaar gebruiken.

Passiebloem kan ook helpen bij het verlichten van:

  • Pijn
  • Ongerustheid
  • Spiertrekkingen
  • Ontsteking
  • Symptomen van de menopauze

Gebruik geen passiebloem als je borstvoeding geeft of zwanger bent. Van dit kruid is ook bekend dat het in wisselwerking staat met veel medicijnen en kalmerende middelen en bloedverdunners te sterk kan maken. Mensen die sommige soorten antidepressiva gebruiken, kunnen geen passiebloem nemen. Stop met het gebruik als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als je symptomen niet verdwijnen.

Natuurlijk slaapmiddel #5 Lavendel

Lavendel is een geurige plant die wordt gebruikt om medicijnen, parfum en olie te maken. Er wordt gedacht dat het de gezondheid en het welzijn verbetert. Het kalmerende effect kan slaap helpen opwekken.

Je kunt lavendel op de volgende manieren gebruiken:

  • Voeg een paar druppels etherische olie toe aan een diffuser bij je bed
  • Wrijf verdunde etherische olie op je voorhoofd en rond je neus
  • Doe een paar druppels etherische olie op je kussen
  • Gebruik gedroogde lavendel om thee of geurzakjes te maken

Lavendel kan helpen bij:

  • Pijn verlichten
  • De bloedcirculatie verbeteren
  • Hoofdhuid en huid desinfecteren
  • Buikpijn verlichten
  • Hoofdpijn verlichten
  • Ademhalingsproblemen verlichten

Verdun essentiële lavendelolie altijd met water of een dragerolie, zoals amandel of olijfolie. Je moet ook een patch-test doen voordat je verdunde etherische oliën op je huid aanbrengt. Om een patch-test uit te voeren, wrijft je een kleine hoeveelheid verdunde etherische olie in de binnenkant van je onderarm. Als je binnen 24 uur geen irritatie ervaart, zou het veilig moeten zijn om te gebruiken. Stop het gebruik als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als je symptomen aanhouden. Essentiële oliën mogen nooit intern worden ingenomen.

Natuurlijk slaapmiddel #6 Hop

Hop zijn de vrouwelijke bloemen van de hopplant. Ze worden gebruikt om dranken op smaak te brengen, zoals bier, en als kruidengeneesmiddel. Van hop is aangetoond dat het de slaap verbetert.

Hop wordt soms gecombineerd met andere kruiden zoals valeriaan. Je kunt dagelijks een vloeibaar extract van 0,5 tot 2 milliliter nemen. Je kunt ook driemaal daags maximaal 1 gram poederextract innemen. Je kunt ook niet-alcoholisch bier drinken dat hop bevat, dit schijnt echt te werken.

Hop kan ook voor het volgende zorgen:

  • Lagere cholesterol
  • Prikkelbaarheid verlichten
  • Hulp bij spijsverteringsproblemen
  • Antibacteriële eigenschappen

Hop kan bepaalde soorten depressies verergeren. Je moet geen hop nemen als je een hormoongevoelige aandoening heeft. Je moet ook stoppen met het gebruik van dit middel als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als deze symptomen aanhouden.

Natuurlijk slaapmiddel #7 Ginseng

Ginseng is een kruid dat wordt gebruikt in de kruidengeneeskunde. Er wordt gedacht dat het de slaap bevordert en de immuniteit verbetert. De meeste mensen ervaren een betere slaapkwaliteit na het nemen van het extract gedurende een week.

De aanbevolen dosis is 800 milligram tot 2 gram ginsengpoeder per dag. Of je kunt driemaal daags 10 druppels nemen. Je kunt ginseng maximaal drie maanden per keer gebruiken. Wacht dan minimaal een week voordat je weer ginseng inneemt.

Ginseng kan ook:

  • Het energieniveau verhogen
  • Stress bestrijden
  • Impotentie behandelen

Stop het gebruik als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als je na het stoppen nog steeds symptomen ervaart.

Natuurlijk slaapmiddel #8 5-hydroxytryptofaan (5-HTP)

5-HTP is een derivaat van tryptofaan, een aminozuur. Het wordt gebruikt om de serotoninespiegel te verhogen. Hierdoor zal het helpen om eerder en beter te slapen. 5-HTP is beschikbaar in capsulevorm. De aanbevolen dosis is 150 tot 400 milligram per dag, maar je moet de aanwijzingen op het productetiket volgen. Gebruik 5-HTP niet langer dan zes weken.

5-HTP kan het volgende ook verbeteren:

  • Depressie
  • Ongerustheid
  • Hoofdpijn

Stop het gebruik als je ongebruikelijke symptomen begint te ervaren. Raadpleeg je arts als je na het stoppen nog steeds symptomen ervaart.

Risico’s en waarschuwingen

Gebruik geen natuurlijke slaapmiddelen als:

  • Je zwanger bent of borstvoeding geeft
  • Je kalmerende middelen, antidepressiva of andere voorgeschreven medicijnen neemt
  • Je een aanstaande operatie hebt

Als je een bestaande gezondheidstoestand hebt, raadpleeg dan je arts voordat je een natuurlijk slaapmiddel gebruikt. Natuurlijke slaapmiddelen kunnen gevaarlijk zijn bij gebruik door kinderen en oudere volwassenen. Je arts kan ook de aanbevolen dosis voor je bevestigen en je adviseren over mogelijke risico’s.

Leave a Comment

Your email address will not be published.