15 voordelen van yoga oefeningen

Afgeleid van het Sanskrietwoord ‘yuji’, wat juk of vereniging betekent, is yoga een oude praktijk die lichaam en geest samenbrengt. Het bevat ademhalingsoefeningen, meditatie en houdingen die zijn ontworpen om ontspanning aan te moedigen en stress te verminderen.

Er wordt gezegd dat het beoefenen van yoga veel voordelen heeft voor zowel de mentale als de fysieke gezondheid. Yoga is een geweldige manier om aan je flexibiliteit en kracht te werken. Vrijwel iedereen kan het ook doen – het is niet alleen voor mensen die hun tenen kunnen aanraken of willen mediteren.

Sommige soorten yoga gaan over ontspanning. In andere beweeg je meer. De meeste typen richten zich op het leren van poses, asana’s genoemd. Ze omvatten meestal ook aandacht voor ademhaling.

Waar je ook bent en wat je ook doet, het is gemakkelijk om in slechts 15 minuten per dag yoga te beoefenen. Lees verder om alle voordelen van yoga te ontdekken!

Voordelen van yoga

Hier volgen de grootste voordelen van yoga oefeningen:

1. Stress verminderen

Yoga staat bekend om zijn vermogen om stress te verminderen en ontspanning te bevorderen. Meerdere onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het de afscheiding van cortisol, het primaire stresshormoon, kan verminderen. Alleen of samen met andere methoden om stress te verlichten, zoals meditatie, kan yoga een krachtige manier zijn om stress onder controle te houden.

Veel werkplekken bieden nu ook yogasessies tijdens de lunch aan, omdat is aangetoond dat yoga een geweldige stressbreker is. De voordelen van yoga op werk zijn enorm en kan ervoor zorgen dat medewerkers beter presteren en stressbenstendiger zijn.

Elke yogabeoefening, zelfs een korte dagelijkse, zou uit drie elementen moeten bestaan; houdingen, ademhaling en meditatie.

2. Angst verlichten

Veel mensen beginnen met yoga als een manier om met angstgevoelens om te gaan. Interessant genoeg is er nogal wat onderzoek dat aantoont dat yoga angst kan helpen verminderen.

Het is niet helemaal duidelijk hoe yoga de symptomen van angst kan verminderen. Het benadrukt echter het belang van aanwezig zijn in het moment en het vinden van een gevoel van rust, wat kan helpen bij het behandelen van angst.

3. Ontstekingen verminderen

Naast het verbeteren van je geestelijke gezondheid, suggereren sommige onderzoeken dat het beoefenen van yoga ook ontstekingen kan verminderen.

Ontsteking is een normale immuunrespons, maar chronische ontstekingen kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van pro-inflammatoire ziekten, zoals hartaandoeningen, diabetes en kanker.

Hoewel er meer onderzoek nodig is om de gunstige effecten van yoga op ontstekingen te bevestigen, geven bevindingen uit onderzoeken aan dat het kan helpen beschermen tegen bepaalde ziekten veroorzaakt door chronische ontstekingen.

4. De gezondheid van het hart verbeteren

Van het pompen van bloed door het lichaam tot het voorzien van weefsels van belangrijke voedingsstoffen, de gezondheid van je hart is een essentieel onderdeel van de algehele gezondheid. Studies tonen aan dat yoga de gezondheid van het hart kan helpen verbeteren en verschillende risicofactoren voor hartaandoeningen kan verminderen.

Hoge bloeddruk is een van de belangrijkste oorzaken van hartproblemen, zoals hartaanvallen en beroertes. Het verlagen van je bloeddruk kan het risico op deze problemen helpen verkleinen.

5. Depressie bestrijden

Sommige onderzoeken tonen aan dat yoga een antidepressivum kan hebben en de symptomen van depressie kan helpen verminderen. Dit kan zijn omdat yoga de niveaus van cortisol kan verlagen, een stresshormoon dat de niveaus van serotonine beïnvloedt, de neurotransmitter die vaak wordt geassocieerd met depressie.

6. Chronische pijn verminderen

Chronische pijn is een hardnekkig probleem dat miljoenen mensen treft en heeft verschillende mogelijke oorzaken, van verwondingen tot artritis. Er is een groeiend aantal onderzoeken die aantonen dat het beoefenen van yoga vele soorten chronische pijn kan helpen verminderen. Hoewel er meer onderzoek nodig is, kan het opnemen van yoga in je dagelijkse routine gunstig zijn voor mensen die aan chronische pijn lijden.

7. Slaapkwaliteit bevorderen

Een slechte slaapkwaliteit is in verband gebracht met onder meer obesitas, hoge bloeddruk en depressie. Studies tonen aan dat het opnemen van yoga in je routine kan helpen om een betere slaap te bevorderen.

Hoewel de manier waarop het werkt niet duidelijk is, is aangetoond dat yoga de afscheiding van melatonine verhoogt, een hormoon dat slaap en waakzaamheid reguleert. Yoga heeft ook, zoals eerder besproken, een significant effect op angst, depressie, chronische pijn en stress – allemaal veel voorkomende oorzaken van slaapproblemen.

8. Flexibiliteit en balans verbeteren

Veel mensen voegen yoga toe aan hun fitnessroutine om hun flexibiliteit en balans te verbeteren. Er is veel onderzoek dat dit voordeel ondersteunt en aantoont dat het de prestaties kan optimaliseren door het gebruik van specifieke houdingen die gericht zijn op flexibiliteit en balans. Op elk niveau van yoga zul je snel de voordelen gaan merken.

Het beoefenen van slechts 15 tot 30 minuten yoga per dag kan een groot verschil maken voor diegenen die hun prestaties willen verbeteren door flexibiliteit en balans te vergroten.

yoga oefening
oefening yoga

9. Ademhaling verbeteren

Diep en rustig ademen is een essentieel onderdeel van elke yogabeoefening. Yogische ademhalingstechnieken (genaamd pranayama) zijn gericht op het trachten de ademhaling te vertragen en op het volledig ademen van de put van je maag naar de bovenkant van je longen.

Door deze methoden voel je je meer ontspannen en evenwichtiger en kun je de dag met vertrouwen en kalmte tegemoet treden. Ze hebben ook een aantal grote nevenvoordelen, waaronder een grotere longcapaciteit en meer ademvolume (de totale hoeveelheid lucht die je longen op een bepaald moment kunnen vasthouden).

Je kunt deze technieken toepassen wanneer dat nodig is in het dagelijks leven. Ze kunnen je helpen kalm te blijven in noodsituaties, helderder te denken in stressvolle situaties en ze kunnen helpen pijn te verminderen.

10. Migraine verlichten

Migraine is ernstige terugkerende hoofdpijn waar veel mensen last van hebben.Traditioneel worden migraine behandeld met medicijnen om de symptomen te verlichten en te beheersen. Steeds meer bewijs toont echter aan dat yoga een nuttige aanvullende therapie kan zijn om de frequentie van migraine te verminderen.

11. Gezonde eetgewoonten bevorderen

Mindful eten, ook wel intuïtief eten genoemd, is een concept dat aanmoedigt om aanwezig te zijn in het moment tijdens het eten. Het gaat erom aandacht te schenken aan de smaak, geur en textuur van je eten en alle gedachten, gevoelens of sensaties op te merken die je ervaart tijdens het eten.

Het is aangetoond dat deze praktijk gezonde eetgewoonten bevordert die helpen de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, gewichtsverlies te verhogen en verstoord eetgedrag te behandelen.

Omdat yoga een vergelijkbare nadruk legt op mindfulness, tonen sommige onderzoeken aan dat het kan worden gebruikt om gezond eetgedrag aan te moedigen. Voor mensen met en zonder verstoord eetgedrag, kan het beoefenen van mindfulness door middel van yoga helpen bij de ontwikkeling van gezonde eetgewoonten.

12. Kracht vergroten

Naast het verbeteren van de flexibiliteit, is yoga een geweldige aanvulling op een trainingsroutine vanwege de krachtopbouwende voordelen. In feite zijn er specifieke houdingen in yoga die zijn ontworpen om kracht te vergroten en spieren op te bouwen.

Sommige yogastijlen, zoals ashtanga en poweryoga, zijn erg fysiek. Door een van deze stijlen te oefenen, kun je dus ook spieren opbouwen. Maar zelfs minder krachtige yogastijlen, zoals Iyengar of hatha, kunnen voordelen bieden voor kracht en uithoudingsvermogen.

Veel van de houdingen, zoals de neerwaartse hond, de opwaartse hond en de plankhouding, bouwen de kracht van het bovenlichaam op. De staande houdingen, vooral als je ze een aantal keer lang vasthoudt, bouwen kracht op in je hamstrings, quadriceps en buikspieren. Houdingen die de onderrug versterken, zijn onder meer de opwaartse hond en de stoelhouding. Als het goed wordt gedaan, bouwen bijna alle houdingen de kernkracht op in de diepe buikspieren.

13. Houding verbeteren

Dagelijkse yoga helpt je houding te verbeteren, waardoor je langer loopt en rechter aan je bureau gaat zitten. Pijnen veroorzaakt door een verkeerde lichaamshouding, zoals rugpijn, kunnen ook worden verlicht.

Als je sterker en flexibeler bent, verbetert je houding. De meeste staande en zittende houdingen ontwikkelen kernkracht, omdat je je kernspieren nodig hebt om elke houding te ondersteunen en te behouden. Yoga helpt ook je lichaamsbewustzijn. Dat helpt je sneller op te merken of je slungelig of inzakt, zodat je je houding kunt aanpassen.

14. Energie verhogen

Een ander voordeel van yoga is de broodnodige energieboost in ons drukke leven die het ons helpt om langer fris te blijven. Yoga, met zijn unieke synergie van lichaams- en ademhalingswerk, is perfect wanneer je reserves opraken.

Dagelijkse yogabeoefening zal de belangrijkste energiecentra (chakra’s genoemd) in je lichaam doen ontwaken. Geweldige houdingen voor extra energie zijn houdingen die de ruggengraat verlengen, zoals de boomhouding, waardoor energie door het hele lichaam kan circuleren, en houdingen die de borst openen, zoals de cobrahouding, die de inname van meer adem aanmoedigen.

15. Kwaliteit en duur van je leven verbeteren

Yoga wordt steeds gebruikelijker als aanvullende therapie om de kwaliteit van het leven van veel mensen te verbeteren. Een recente studie heeft aangetoond dat het beoefenen van regelmatige yoga en meditatie resulteert in hogere serotoninespiegels (het gelukshormoon). Dezelfde studie toonde aan dat yogabeoefenaars op de lange termijn meer massa hebben in de gebieden van de hersenen die geassocieerd worden met tevredenheid. Simpel gezegd, slechts 15 minuten yoga per dag kan de chemie van je hersenen veranderen en je humeur verbeteren.

Ook kan het je helpen langer te leven. Zoals je nu weet, zijn de voordelen van dagelijkse yogabeoefening onder meer het verbeteren van je conditie, het reguleren van je hartslag, het verminderen van stressniveaus en het maken van een gelukkiger mens. Al deze elementen kunnen waardevolle jaren aan je leven toevoegen.

Het is ook bekend dat yoga het risico op hartaandoeningen verlaagt en het tempo van je ademhaling vermindert, wat direct verband houdt met een langere levensduur. Recente studies hebben aangetoond dat het meditatie-element van yoga het verouderingsproces kan vertragen door ook de telomeren (caps) aan het uiteinde van onze chromosomen te beschermen.

Yoga thuis

Ben je er klaar voor om te gaan beginnen met yoga? Zorg er dan voor dat je alles in huis hebt om het beste uit je yoga oefeningen te halen! Shop al jouw yoga favorieten!

Conclusie

Yoga heeft ontzettend veel voordelen, zowel mentaal als fysiek. Door yoga oefeningen in je routine op te nemen, kun je je gezondheid verbeteren, kracht en flexibiliteit vergroten en symptomen van stress, depressie en angst verminderen. Slechts een paar keer per week de tijd vinden om yoga te beoefenen, kan voldoende zijn om een ​​merkbaar verschil te maken als het gaat om je gezondheid. Nu je weet waarom yoga zo goed voor je is, staat niets je meer in de weg. Dus.. waar wacht je nog op? Trek je yoga kleding aan en pak je yogamat erbij en go for it!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *