creatine voordelen

10 geweldige voordelen van creatine!

Alle gezondheids- en prestatievoordelen van het meeste populaire supplement

Creatine is een natuurlijk supplement dat wordt gebruikt om atletische prestaties te verbeteren. Het is niet alleen veilig, maar ook een van ‘s werelds meest populaire en effectieve supplementen voor het opbouwen van spieren en kracht. In dit artikel vind je 10 op wetenschap gebaseerde voordelen van creatine.

Wat is creatine?

Je lichaam maakt eigenlijk zijn eigen creatine aan, via je nieren en lever, nadat je proteïne hebt gegeten. Je spieren zetten dan creatine om in creatinefosfaat, dat vervolgens wordt gegenereerd tot adenosinetrifosfaat (ATC), dat je lichaam gebruikt voor explosieve oefeningen.

Supplementfabrikanten hebben de inname van creatine efficiënter gemaakt. In plaats van kilo’s eiwit te consumeren, hoef je alleen maar de voedingsstof in poedervorm, vloeistof of als pil in te nemen.

Ook belangrijk: creatinesuppletie moet worden beschouwd als complementair aan het consumeren van eiwitten, niet als vervanging voor. Dat komt omdat creatine en proteïne op verschillende manieren werken. Kortom, creatine zorgt voor meer kracht tijdens je training terwijl proteïne leidt tot meer spierherstel na je training

10 voordelen van creatine

De voordelen van creatine zijn eindeloos. Hier staan de top 10 gezondheids- en prestatievoordelen opgesomd.

1. Het helpt spiercellen om meer energie te produceren

Creatinesupplementen vergroten de fosfocreatinevoorraden in je spieren. Fosfocreatine helpt bij de vorming van adenosinetrifosfaat (ATP), het sleutelmolecuul dat je cellen gebruiken voor energie en alle basale levensfuncties. Tijdens het sporten wordt ATP afgebroken om energie te produceren. De snelheid van ATP-hersynthese beperkt je vermogen om continu met maximale intensiteit te presteren, aangezien je ATP sneller gebruikt dan dat je het reproduceert.

Creatinesupplementen vergroten je fosfocreatinevoorraden, waardoor je meer ATP-energie kunt produceren om je spieren van brandstof te voorzien tijdens intensieve training. Dit is het belangrijkste mechanisme achter de prestatiebevorderende effecten van creatine.

2. Het ondersteunt vele andere functies in je spieren

Creatine is een populair en effectief supplement voor het toevoegen van spiermassa. Het kan tal van cellulaire routes veranderen die leiden tot nieuwe spiergroei. Het stimuleert bijvoorbeeld de vorming van eiwitten die nieuwe spiervezels creëren.

Het kan ook de niveaus van insuline-achtige groeifactor 1 (IGF-1) verhogen, een hormoon dat de toename van spiermassa bevordert. Bovendien kunnen creatinesupplementen het watergehalte van je spieren verhogen. Dit staat bekend als celvolume en kan de spieromvang snel vergroten.

Daarnaast wijst enig onderzoek erop dat creatine de niveaus van myostatine verlaagt, een molecuul dat verantwoordelijk is voor het belemmeren van spiergroei. Door myostatine te verminderen, kunt je sneller spieren opbouwen.

3. Het versnelt de spiergroei

Creatine is ‘s werelds meest effectieve supplement voor het toevoegen van spiermassa. Het is aangetoond dat inname van het middel voor slechts 5-7 dagen het vetvrije lichaamsgewicht en spieromvang aanzienlijk verhoogt. Deze eerste stijging wordt veroorzaakt door een toename van het watergehalte van je spieren.

Op de lange termijn helpt het ook bij de groei van spiervezels door belangrijke biologische paden te signaleren en de prestaties van de sportschool te verbeteren. Een uitgebreid onderzoek toonde een duidelijke toename van de spiermassa aan onder degenen die creatine gebruikten, vergeleken met degenen die hetzelfde trainingsregime zonder creatine volgden. In dit onderzoek werden ook ‘s werelds populairste sportsupplementen vergeleken en werd geconcludeerd dat creatine de beste beschikbare is. De voordelen zijn onder meer dat ze minder duur en veel veiliger zijn dan de meeste andere sportsupplementen.

4. Het verbetert de trainingsprestaties bij hoge intensiteit

De directe rol van creatine bij de productie van ATP betekent dat het de prestaties van trainingen met hoge intensiteit drastisch kan verbeteren. Creatine verbetert tal van factoren, waaronder:

  • kracht
  • ballistische kracht
  • sprintvermogen
  • spieruithoudingsvermogen
  • weerstand tegen vermoeidheid
  • spiermassa
  • herstel
  • hersenprestaties

In tegenstelling tot supplementen die alleen van invloed zijn op gevorderde atleten, profiteer je van creatine, ongeacht je fitnessniveau.

5. Kan neurologische aandoeningen bestrijden

De voordelen van creatine zijn niet alleen van toepassing op de spieren. Het kan ook voordelig zijn voor de hersenen. Een sleutelfactor bij verschillende neurologische aandoeningen is een vermindering van fosfocreatine in je hersenen. Omdat creatine deze niveaus kan verhogen, kan het de voortgang van de ziekte helpen verminderen of vertragen.

Onderzoek suggereert dat het nemen van creatinesupplementen ook andere ziekten kan behandelen, waaronder:

  • Ziekte van Alzheimer
  • ischemische beroerte
  • epilepsie
  • hersen- of ruggenmergletsel

Creatine heeft ook voordelen aangetoond tegen amyotrofische laterale sclerose (ALS), een ziekte die de motorneuronen aantast die essentieel zijn voor beweging. Het verbeterde de motorische functie, verminderde spierverlies en verlengde de overlevingskans met 17%.

Hoewel er meer studies nodig zijn bij mensen, zijn sommige onderzoekers van mening dat creatinesupplementen kunnen dienen als verdediging tegen neurologische aandoeningen wanneer ze naast conventionele medicijnen worden gebruikt.

6. Kan helpen bij de ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson wordt gekenmerkt door verlaagde niveaus van dopamine, een belangrijke neurotransmitter in je hersenen. De grote verlaging van het dopaminegehalte veroorzaakt hersenceldood en verschillende ernstige symptomen, waaronder tremoren, verlies van spierfunctie en spraakstoornissen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen en diabetes bestrijden

Onderzoek suggereert dat creatinesupplementen de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen door de functie van glucosetransporteur type 4 (GLUT-4), een molecuul dat bloedsuiker in je spieren brengt, te verhogen. De bloedsuikerspiegel op korte termijn na een maaltijd is een belangrijke marker voor het risico op diabetes. Hoe sneller je lichaam suiker uit het bloed verwijdert, hoe beter.

Hoewel deze voordelen veelbelovend zijn, is er meer menselijk onderzoek nodig naar de langetermijneffecten van creatine op de bloedsuikerspiegel en diabetes.

8. Kan de hersenfunctie verbeteren

Creatine speelt een belangrijke rol bij de gezondheid en het functioneren van de hersenen. Onderzoek toont aan dat je hersenen een aanzienlijke hoeveelheid ATP nodig hebben bij het uitvoeren van moeilijke taken.

Supplementen kunnen de fosfocreatinevoorraden in je hersenen verhogen om deze te helpen meer ATP te produceren. Creatine kan ook de hersenfunctie ondersteunen door het dopaminegehalte en de mitochondriale functie te verhogen.

Omdat vlees de beste voedingsbron van creatine is, hebben vegetariërs vaak een laag gehalte. Een onderzoek naar creatinesupplementen bij vegetariërs vond een verbetering van 20-50% in sommige scores van geheugen- en intelligentietests. Voor oudere personen verbeterde het aanvullen met creatine gedurende 2 weken het geheugen en het herinneringsvermogen aanzienlijk.

Bij oudere volwassenen kan creatine de hersenfunctie versterken, beschermen tegen neurologische aandoeningen en leeftijdsgebonden verlies van spierkracht en kracht verminderen. Ondanks dergelijke positieve bevindingen is er meer onderzoek nodig bij jonge, gezonde individuen die regelmatig vlees of vis eten.

9. Kan vermoeidheid verminderen

Creatinesupplementen kunnen ook vermoeidheid verminderen. Creatine kan symptomen van vermoeidheid en moeheid verminderen door je hersenen van extra energie te voorzien en het dopaminegehalte te verhogen.

10. Veilig en gemakkelijk te gebruiken

Naast de vele voordelen van creatine, is het een van de goedkoopste en veiligste supplementen die er zijn. Online vind je een brede selectie. Het is al meer dan 200 jaar onderzocht en talrijke studies ondersteunen de veiligheid ervan voor langdurig gebruik. Klinische onderzoeken die tot 5 jaar duren, melden geen nadelige effecten bij gezonde personen. Bovendien is suppletie heel eenvoudig: neem 3-5 gram creatinemonohydraatpoeder per dag.

Creatine kopen

Ben je overtuigd van alle geweldige voordelen van dit populaire supplement? Dan wordt het tijd om het zelfs eens uit te proberen en alles uit je work-out (en jezelf) te halen.

Vindt hier een brede selectie aan creatine van de beste kwaliteit.

Conclusie

Al met al zijn de voordelen van creatine fantastisch en is het een enorm effectief supplement met krachtige voordelen voor zowel atletische prestaties als de algehele gezondheid.

Het kan de hersenfunctie versterken, bepaalde neurologische ziekten bestrijden, de trainingsprestaties verbeteren en de spiergroei versnellen.

Probeer dit natuurlijke supplement toe te voegen aan je dieet om te zien of het voor jou werkt!

Hulp nodig bij droogtrainen?

Wil je wat hulp bij het realiseren van je droomlichaam? Dan kan het droog trainen protocol voor mannen of het droog trainen protocol voor vrouwen je helpen. Dit programma helpt je om binnen 8 tot 16 weken effectief je vetpercentage te verlagen voor een strakker, sterker en gespierder lichaam (zonder jojo effect). 

Ze onderscheiden zich van andere fitness programma’s en personal trainers door het net even wat anders aan te pakken. De coaches Henry en Rinus helpen al sinds 2013 mannen en vrouwen online om hun ideale gewicht te bereiken, waarbij de focus ligt op krachttraining, voeding en een gezonde levensstijl.

droog trainen voor mannen
droog trainen protocol voor vrouwen

Het programma bestaat uit verschillende onderdelen:

  • Onderdeel 1: Hoe om te gaan met voeding voor vetverlies (E-Book waarde €47)
  • Onderdeel 2: Hoe om te gaan met krachttraining en cardio (E-Book waarde €47)
  • Onderdeel 3: Progressie meten en het plan bijstellen (E-book waarde €27)
  • Bonus 1: Handige Macrocalculator (Excel waarde €37)
  • Bonus 2: Trainingsschema’s voor in de gym en thuis (PDF waarde €37)
  • Extra bonus: Gratis toegang tot de DTA support groep (Groepscoaching waarde onbetaalbaar)

De officiële prijs is €292,-, maar er is een eenmalige introductieprijs van €67,-.

Leave a Comment

Your email address will not be published.